اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نشست‌ سه‌جانبه شاه اردن، ولی‌عهد ابوظبی و شاه بحرین در غیاب ریاض

شاه اردن، ولی عهد ابوظبی و شاه بحرین در حالی در نشستی گرد هم آمدند که نماینده‌ای از عربستان سعودی در آن حضور نیافت.

نشست‌ سه‌جانبه شاه اردن، ولی‌عهد ابوظبی و شاه بحرین در غیاب ریاض

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع عربی، امروز (چهارشنبه)، از نشست سه‌جانبه در ابوظبی میان «عبدالله دوم» شاه اردن، «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین و «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی خبر دادند.

به گزارش روزنامه بحرینی «الایام»، سه طرف ضمن تأکید بر روابط عمیق برادرانه و استراتژیک میان خود و راه‌های ارتقای این روابط در راستای منافع مشترک، آخرین تحولات منطقه و جهان از جمله مسئله فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

طبق این گزارش، سه‌ طرف بر لزوم برقراری صلح عادلانه و فراگیر بر پایه راهکار دو دولتی و مطابق با مرزهای سال ۱۹۶۷ تأکید کرده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که سه کشور یادشده در این نشست بر پیشبرد همکاری‌ها‌ در چند حوزه راهبردی بویژه بخش سلامت، امنیت غذایی و دارویی، تلاش‌های مشترک در راستای مبارزه با کرونا و پیامدهای اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی ناشی از شیوع این ویروس متمرکز شده‌اند.

با این حال، پایگاه خبری شبکه «الجزیره» در گزارشی به غیبت نماینده ریاض در این نشست اشاره کرد و نوشت، برخلاف عادت همیشگی عربستان سعودی مبنی بر حضور در نشست‌هایی که امارات و بحرین در آن حضور دارند، این بار غیبت عربستان سعودی سؤا‌ل‌هایی را درباره چرایی این غیبت ایجاد کرده است.

الجزیره در گزارش خود به برخی گزارش‌ها درباره محاصره غیرعلنی ریاض علیه اَمان اشاره کرد و در این خصوص نوشت که پیشتر، عربستان سعودی، تعرفه‌های گمرکی را برای کامیون‌هایی که از اردن وارد این کشور می‌شدند افرایش داده بود و از طرفی دیگر، روند ورود راننده‌های اردنی به این کشور را سخت‌تر کرده بود آن هم به علت عدم پیوستن اردن به جمع کشورهای محاصره‌کننده قطر.

الجزیره در این خصوص می‌نویسد که فشار ریاض بر امان باعث شد که این کشور حضور دیپلماتیک خود را در دوحه کاهش دهد و درست در همان زمان سفیر قطر، اردن را ترک می‌کند.

با این حال، در ادامه این گزارش آمده است که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ بار دیگر روابط اردن و قطر به حالت عادی باز می‌گردد. بطوریکه «عبدالله العکایله» رئیس کمیته دوستی اردن و قطر به خبرنگار الجزیره در این ارتباط می‌گوید که کشورهای محاصره‌کننده کمک‌های خود را به اردن متوقف کرده‌اند و قطر کمکی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار به اردن اختصاص داده و ۱۰ هزار فرصت شغلی برای اردنی‌ها ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول