اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه، آمریکا و اروپا را به تلاش برای شکست توافق قره‌باغ متهم کرد

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت که آمریکا و متحدان این کشور با تحریک طرفین درگیر در قره باغ کوهستانی، به دنبال شکست توافق آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستند.

روسیه، آمریکا و اروپا را به تلاش برای شکست توافق قره‌باغ متهم کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت که برخی به دنبال شکست توافق آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستند.

«سرگئی نارشکین»، امروز چهارشنبه ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی آن را به تلاش برای به شکست کشاندن این توافق که سه‌شنبه هفته پیش با نظارت مسکو، بین ایروان و باکو امضا شد، متهم کرد.

او گفت که آمریکایی‌ها به دنبال تحریم ملی‌گرایان ارمنی و آذربایجانی هستند تا آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی لغو شود.

به دنبال اعلام توافق آتش‌بس مذکور که خواهان خروج نظامیان ارمنستان از مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان در «آغدام»، «لاچین» و «کلبجر» است، معترضان به این توافق در ارمنستان و شهر ایروان علیه دولت «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر این کشور دست به تظاهرات زدند و برخی از ادارات و اماکن دولتی مانند پارلمان را به تصرف خود درآوردند.

معترضان مقامات نظامی و سیاسی از جمله پاشینیان را به خیانت و دروغگویی متهم کرده و توافق سه‌جانبه را به ضرر منافع خود دانسته‌اند. از جمله مخالفان این توافق «آرمن سرکیسیان»، رئیس جمهور ارمنستان بود که فردای روز توافق گفت که در جریان گفت‌وگوهای مربوط به توافق نبوده و از طریق رسانه‌ها از این توافق با خبر شده است.

نیکول پاشینیان که به دلیل این توافق تعدادی از وزراء و مسئولان امنیتی استعفا کرده‌اند، از این توافق دفاع کرده و گفته است که اگر توافق را نمی‌پذیرفت شهر خان‌کندی (استپاناکرت) مرکز قره‌ باغ کوهستانی با بیش از ۲۵ هزار نیروی نظامی سقوط می‌کرد.

دیروز «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌‌های این کشور گفت که وضعیت نهایی قره باغ همچنان مشخص نیست و هدف از توافق اخیر، جلوگیری از خونریزی بوده است که تا این لحظه محقق شده است.

او با بیان اینکه اگر طرف ارمنستانی از اجرای مفاد این توافق امتناع کند، حکم «خودکشی» برای ایروان خواهد داشت، اظهار داشت: «ابتدای ماه اکتبر (روزهای اول جنگ قره‌باغ) رئیس جمهور آذربایجان علی‌اف را قانع کردم که درگیری‌ها متوقف شود، در آن موقع مناطق کوچک در جنوب تحت کنترل باکو بود. تنها شرط [جمهوری آذربایجان] هم این بود که آوارگان غیرنظامی آذربایجان به شهر شوشا و مناطق متعلق به این کشور بازگردند و ارمنستان نیز بر این شهر کنترل داشته باشد. ولی پاشینیان این شرط را که برای من غیرقابل پیش‌بینی بود، رد کرد و گفت که به جنگ ادامه خواهد داد».

در همین ارتباط، وب‌سایت «وطن» از قول ناظران و تحلیلگران نوشت که سفر اخیر رئیس جمهور ارمنستان به امارات عربی متحده و دیدار هیأت همراه او با «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی بی‌ارتباط با توافق اخیر در قره‌باغ کوهستانی نیست.

این رسانه نوشت که امارات به دنبال این است که «ارمنی‌هایی که اخیرا شکست خورده‌اند را قانع کند که توافق را بعد از مدت کوتاهی زیر پا گذاشته و جنگ را از سر بگیرند؛ به ویژه اینکه این توافق احتمالا دولت فعلی به ریاست پاشینیان را سرنگون کند و احتمال زیاد، مهاجرت شمار زیادی از ارمنی‌های قره‌باغ [به ارمنستان]، زمینه لغو این توافق خواهد بود».

بر اساس این گزارش، «کلسی نورمن»، پژوهشگر اندیشکده سیاست‌گذاری بِیکر دانشگاه رایس آمریکا در گفت‌وگو با وب‌سایت «ریسپانسیبل استیت‌کرفت» در تحلیل آینده قره‌باغ گفت: «دولتی که مهاجران را پذیرش می‌کند یا باید به آن‌ها کمک کند در جامعه [ارمنستان] ادغام شوند یا اینکه شرایط و زندگی را برای آن‌ها سخت کند تا همواره بر بازگشت به خانه‌هایشان مُصر باشند و دولت با ورقه آن‌ها هرگاه که بخواهد مانور بدهد».

در همین ارتباط، خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان از قول «الهام علی‌اف» گزارش داد که روسیه و ترکیه در تضمین امنیت شهروندان آذربایجان و ارمنی‌های قره‌باغ مشارکت خواهند کرد.

دیروز پارلمان ترکیه با لایحه دولت این کشور به منظور اعزام نیرو به جمهوری آذربایجان در قره‌باغ جهت نظارت بر آتش‌بس موافقت کرد. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که باکو رسما از ترکیه درخواست اعزام نیرو کرد.

رئیس جمهور روسیه در واکنش به این تصمیم گفت که تنها پاسدارهای صلح روس در خط تماس و مناطق تحت کنترل ارمنی‌ها حضور خواهند داشت و حضور نیروهای ترکیه ولو در خاک جمهوری آذربایجان تحریک آمیز خواهد بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول