اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

۷ درصد کهگیلویه و بویراحمدی‌ها دیابت دارند/توصیه‌های کرونایی برای دیابتی‌ها

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۷ درصد جمعیت استان به دیابت مبتلا هستند، گفت: نیاز است بیمار‌یابی دقیقی صورت گیرد.

۷ درصد کهگیلویه و بویراحمدی‌ها دیابت دارند/توصیه‌های کرونایی برای دیابتی‌ها

حسن عسکرپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، گفت:  دیابت شایع‌ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیک است که شیوع آن به افزایش است و  هزینه‌های درمان این بیماری بسیار بالا است.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تغییر شیوه زندگی به سوی بی‌تحرکی و تغذیه نامناسب در بیماری دیابت تاثیر دارد، اظهار کرد: غلظت قندخون بالاتر از ۱۸۰ میلی‌گرم باعث بیماری دیابت می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش تعداد حجم و دفعات ادرار، تشنگی، ضعف و خستگی، گرسنگی، وله غذا خوردن، تاری دید و خارش پوست و واژن از شایع‌ترین عوامل بیماری دیابت است.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه ۱۱ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور و ۷ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد به دیابت مبتلا هستند، گفت: نیاز است بیماریابی دقیقی در سطح استان انجام شود.

عسکرپور با بیان اینکه جهان مدتی است درگیر پاندمی کووید ۱۹ شده افزود:  دیابتی‌ها به دلیل اختلال در سیستم ایمنی مستعد ابتلا به عفونت‌ها هستند و مبتلایان به دیابت از جمله گروه‌های پرخطر هستند که در صورت ابتلا به ویروس کرونا وضعیت بدتری خواهند داشت.

وی بیان کرد: مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا در معرض خطر بیشتری از این ویروس هستند و مشکل در تنفس از عوارض مشترک در این بیماران است.

کارشناس معاونت بهداشت کهگیلویه و بویراحمد توصیه‌هایی هم برای مبتلایان به دیابت برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ داشت و اینکه بیماران قند خون را چک و در صورت علائم سرفه، تب و مشکل تنفسی به پزشک مراجعه کنند.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی اطمینان حاصل کنند که به اندازه کافی دارو در اختیار دارند، ضمن اینکه تغذیه سالم بخش اصلی مدیریت دیابت است و مبتلایان در این ایام رژیم غذایی متعادل و متنوعی داشته باشند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول