اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

بازگشت 100 هزار میلیارد تومان ارز به کشور/ جلوگیری از تعطیلی ۸۱۹ واحد صنعتی و ایجاد ۲۷ هزار شغل برای کارگران

بازگشت ارز برای پیشگیری از نوسانات سرسام آور بازار ضروری است.طی ماه‌های گذشته در قوه‌قضاییه گزارش‌های دقیقی در خصوص تخلف در زمینه بازگشت ارز ناشی از صادرات تهیه و تدوین شد. با پیگیری‌های شبانه‌روزی ماموران این پرونده‌ها ظرف 8 ماه گذشته 3 میلیارد و 400 میلیون دلار از این ارزها به کشور بازگردانده شده است.

بازگشت 100 هزار میلیارد تومان ارز به کشور/ جلوگیری از تعطیلی  ۸۱۹ واحد صنعتی و  ایجاد ۲۷ هزار  شغل برای کارگران

گروه قضایی خبرگزاری فارس - تکیه کردن به ظرفیت‌های درون مرزی و نگاه به داخل ترجیع‌بند صحبت‌های رهبر انقلاب برای حل مشکلات اقتصادی در ماه‌های گذشته بوده است. به تناوب تاکید شد که در جنگی هستیم که نوک پیکان آن فلج کردن اقتصاد و معیشت مردم را نشانه گرفته است و این میان فعالیت مفاسد اقتصادی، سودجودیی دانه درشت‌ها، فرارهای مالیاتی و ایجاد موانع برای تولید خود حکم محاربه‌ای درون مرزی را پیدا می‌کند.

پرواضح است در زمانه‌ای که تمام زور دشمن برای مقابله با نظام در جنگ از نوع تحریم اقتصادی خلاصه شده  شده است سرانه درآمدهای داخلی نقشی پر رنگ‌تر ایفا می‌کند. از همین رو بود که ورود و مقابله با فرار مالیاتی، بازگشت ارز از طریق فروش کالاهای صادراتی و پیشگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی کلان در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت. اکنون بعد از بعد از اجرایی شده طرح کمک قوه‌قضاییه به قوه مجریه در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور شاهد آمار و ارقامی هستیم که در آن‌ها احقاق حق و مقابله با فعالیت متخلفان دانه درشت اقتصادی به مردم گزارش شده است.

***بازگشت 100 هزار میلیارد تومان ارز به کشور 

بازگشت ارز برای پیشگیری از نوسانات سرسام آور بازار ضروری است.طی ماه‌های گذشته در قوه‌قضاییه گزارش‌های دقیقی در خصوص تخلف در زمینه بازگشت ارز ناشی از صادرات تهیه و تدوین شد. با پیگیری‌های شبانه‌روزی ماموران این پرونده‌ها ظرف 8 ماه گذشته 3 میلیارد و 400 میلیون دلار از این ارزها به کشور بازگردانده شده است. معادل این عدد به تومان عددی بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان می‌شود. اگر بخواهیم این مبلغ را با بودجه دولت مقایسه کنید کافی است بدانید که این رقم با یک پنجم بودجه عمومی دولت در سال 99 برابری می‌کند. در جریان پیگیری این پرونده‌ها در پرونده 250 صادر کننده ارز حدود 14.5 میلیارد یورو ارز ناشی از صادرات نیز رفع تعهد شد. این رقم 30 هزار میلیارد تومان بیشتر از کل یارانه نقدی است  که دولت در طول یک سال به مردم میدهد!

***اخذ 30 هزار میلیارد تومان مالیات معوقه از دانه درشت‌ها

در روزهایی که فروش نفت کشور به واسطه تحریم ها به دور کند افتاده است اخذ مالیات برای دولت به یکی از راه‌های اصلی درآمد برای اداره کشور تبدیل می‌شود. عدلیه طی یک سال گذشته با پیگیری‌های مداوم، حدود 30 هزار میلیارد تومان از مالیات معوقه افراد دانه درشت و پر درآمد را به نفع دولت و اقتصاد کشور زنده کرده است. این عدد یعنی معادل چیزی حدود 25 میلیون بشکه نفت!

***زنده کردن بدهی‌های بانکی

 یکی دیگر از مشکلات در سالهای اخیر، دانه درشت‌هایی هستند که از بانک‌ها، وام‌های کلان می‌گیرند و این بدهی‌ها و سود آن را به موقع به آن‌ها باز نمی‌گردانند. قوه‌قضاییه  با ورود به این پرونده‌ها به کمک دولت آمد و تاکنون موفق به بازگرداندن حدود 30 هزار میلیارد تومان از این وام‌ها به نظام بانکی و نهادهای دولتی شده است. یعنی با این تلاش و پیگیری مجدانه حدود 10 برابر اختلاس معروف به 3000 هزار میلیاردی به خزانه  دولت بازگشته است. از طرفی هم پول بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر از هموطنانی که سپره‌هایشان توسط موسسات مالی غیر مجاز از بین رفته بود به آنها بازگردانده شد، چیزی نزدیک 237 هزار میلیارد تومان.

***بازگشت هزاران میلیارد تومان از تعاونی‌های اعتباری به بیت‌المال

آمارها می‌گویند اقدامات قوه قضاییه برای گره‌گشایی از مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی با کمک دولت  به سرانجام مطلوبی رسیده است. قوه قضاییه موفق شد صرفاً در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸، مبلغ هزار و 500 میلیارد تومان از اموال تعاونی افضل توس را به بانک مرکزی انتقال دهد. همچنین هزار و 450 میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت به بانک مرکزی منتقل شد. از اموال تعاونی فرشتگان، ۳۰۰ میلیارد تومان توسط قوه قضاییه به بانک مرکزی واگذار گردید. از اموال تعاونی ثامن الحجج ۶۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی واگذار شد و ۴۳۵ میلیارد تومان به مردم و سپرده گذاران پرداخت گردید و اموال و دارایی‌های دیگری نیز از این موسسه شناسایی شده که به مرور فرآیند فروش یا انتقال آن‌ها به بانک مرکزی انجام خواهد شد تا تمام یا حداقل بخش عمده‌ای از اعتبارات بانک مرکزی از ناحیه این خط اعتباری تأمین شده باشد.

***جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی در سال جاری

از آغاز سال ۱۳۹۹، تا آبان ماه ۸۱۹ واحد صنعتی که تعطیل و کارگران آن بیکار شده بودند یا در معرض تعطیلی بود، احیا شد و به چرخه تولید بازگشت. گزارش ها نشانگر این هستند که بیش از ۲۷ هزار شغل برای کارگران این واحد‌های صنعتی ایجاد شده است. این آمار در 12 ماه سال گذشته 994 مورد بوده است.

***وصول ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی معوقات بانکی

همکاری قوه قضاییه با دولت وصول ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی معوقات بانکی را به همراه داشته است .رییس سازمان استاد کل کشور با بیان این خبرگفت این وصولات  با رشد ۳۹ درصدی در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صورت گرفته است.

***اجرای ۱۰۰ درصد تعهدات در راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق 

در بحث مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، یکی از اقدامات پیشگیرانه، تجهیز نرم‌افزاری و زیرساختی گمرکات و فراهم آوردن سامانه‌های رصد و شناسایی کالاهای قاچاق است. «قوه قضاییه به ۱۰۰ درصد تعهدات خود در راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق عمل کرده است»؛ این تاکید رییس دستگاه قضا در جلسه پیگیری اجرای مصوبات سفر‌های استانی خود به زنجان و بوشهر بود.

در تیرماه سال جاری نیز در آیین رونمایی از سامانه‌های جدید الکترونیکی قوه‌قضاییه با حضور آیت‌الله رییسی، اشاره شد که مطابق آمارهای ارائه شده، قوه قضاییه در بین دستگاه‌های کشور صددرصد تعهداتش را در زمینه راه‌اندازی سامانه مبارزه با قاچاق کالا انجام داده و این سامانه‌های مورد نیاز در قوه قضاییه راه‌اندازی شده تا در ارتباط با سامانه‌های دستگاه‌های دیگر، نقش بسزایی در مبارزه با قاچاق کالا داشته باشد.

***اعاده اراضی ملی تصرف شده به بیت المال

زمین خواری از مهم ترین مشکلات دولت در مقابله لا مفاسد اقتصادی دانهه درشت در سال های گذشته بود است. با ورود قوه قضاییه به پرونده های موجود در این زمینه در ماه های گذشته ۱۳هزار و ۳۰۰ هکتار در حوزه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری غیرمجاز به بیت المال اعاده شده و ۳۹ هزار و یکصد و 70 هکتار از سواحل آزادسازی صورت گرفته است.

***اثربخشی عملکرد سازمان بازرسی در دوره تحول

سازمان بازرسی در حوزه صنعت تحول چشمگیری را در ماه های گذشته به خود دیده است. اثر بخشی و تلاش منتج به اجرای قانون در این حوزه تسریع پیدا کرده و تلاش برای جلوگیری از قاچاق وبازگرداندن حق مردم به بیت المال در این حوزه ادامه دارد. 

طبق گزارش ها این سازمان هشت هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال و قریب به ۱۸۶ میلیون دلار اثربخشی داشته است. در حوزه نفت بالغ‌بر 1115 میلیارد تومان و 546 میلیون دلار اثربخشی از سوی سازمان بازرسی به ثبت رسیده  و به بیت‌المال بازگشته است. بازرسان این سازمان با تلاش و پیگیری های خود موفق شدند در حوزه بانکی 143 هزار میلیارد ریال و 12 میلیون دلار را به بیت المال بازگردانند.

در حوزه گمرک در یک مورد 1000 کانتینر قاچاق در گمرک شهید رجایی شناسایی‌شده است. 212 کانتینر قاچاق در گمرک قشم نیز کشف‌شده است. با تلاش ماموران بازرسی  از ترخیص 69 دستگاه کانتینر برنج تاریخ‌ مصرف گذشته هم جلوگیری به‌عمل‌آمده است.

عزم دستگاه قضا برای همکاری با دولت در راستای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ادامه دارد و در راستای شفاف سازی نتایج این تلاش ها در قالب گزارش های آمار محور به اطلاع مردم خواهد رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول