اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اتیوپی: به سمت مرکز منطقه تیگرای در حال پیشروی هستیم

نخست وزیر اتیوپی با رد درخواست‌های برای میانجی‌گری بین دولت آدیس آبابا و شورشیان منطقه تیگرای، از پیشروی به سمت مرکز این منطقه به منظور یکسره کردن جنگ گفت.

اتیوپی: به سمت مرکز منطقه تیگرای در حال پیشروی هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، اتیوپی اعلام کرد که نیروهایش به پیروزی های بزرگ در منطقه تیگرای دست یافتند و به سمت مرکز این منطقه در حال پیشروی هستند.

در حالی که «آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی از یکسره شدن سریع نبرد در تیگرای سخن می‌گوید، سازمان ملل درباره وقوع  یک بحران انسانی بزرگ در نتیجه فرار هزاران شهروند اتیوپی از مناطق درگیری نزدیک به کشور همجوار آن سودان هشدار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری الجزیره، کمیته اضطراری دولت اتیوپی روز سه شنبه اعلام کرد:« ارتش اتیپوی در جبهه‌های شرقی و غربی منطقه تیگرای واقع در شمال اتیوپی نزدیک مرز با سودان و اریتره به پیروزی‌های بزرگی دست یافته است.»

این کمیته تاکید کرد: «ارتش در حال پیشروی به سمت میکیلی مرکز منطقه تیگرای است و رهبران جبهه آزادی‌بخش تیگرای به پای میز محاکمه کشانده خواهند شد.»

نخست وزیر اتیوپی روز سه شنبه در توییتر از پایان مهلت سه روزه برای تسلیم نیروها و شبه نظامیان منطقه تیگرای خبر داد و گفت: «امروز مهلت تمام شد. عملیات نظامی نهایی و قاطعی طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.»

آبی احمد گفت که پس از پایان مهلت مقرر، آخرین اقدام برای اعمال قانون در روزهای آینده  انجام خواهد شد.  اشاره احتمالی نخست وزیر اتیوپی به حمله قریب الوقوع به شهر میکیلی است.

این در حالی است که به دنبال تلاش اوگاندا برای میزبانی گفت‌وگوها میان دولت اتیوپی و جبهه آزادی بخش تیگرای که دولت محلی در منطقه تیگرای را رهبری می‌کند، آدیس آبابا وساطت‌های بین المللی را برای حل اختلاف آن با تیگرای و ایجاد آتش بس رد کرده است  و برای یکسره کردن جنگ در تیگرای زمان خواسته است.

از سوی دیگر آدیس آبابا، تجهیزات نظامی بیش‌تر به تیگرای فرستاده و نیروی هوایی اتیوپی هم مواضع نظامی منطقه تیگرای را بمباران می‌کند.

در حالی که ارتش اتیوپی از تسلط بر بخش غربی تیگرای و شهرک «الاماتا» در ۱۸۰ کیلومتری جنوب میکیلی خبر می‌دهد، رهبران جبهه آزادی بخش تیگرای می‌گویند که درگیری‌ها همچنان از میکیلی فاصله دارد و همچنان در برابر ارتش اتیوپی مقاومت خواهند کرد.

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن صدها غیرنظامی و نظامی طی درگیری‌های چند روزه اخیر در تیگرای است. دو طرف یکدیگر را به ارتکاب کشتار جمعی متهم می‌کنند، در حالی که به دلیل قطع راه‌های تماس مخابراتی در تیگرای، ارتباط با این منطقه دشوار است.

رویترز نیز به نقل از تلویزیون اتیوپی اعلام کرد که اتیوپی قرار بازداشت ۷۶ افسر ارتش این کشور را که با رهبران منطقه تیگرای در رابطه بودند، صادر کرده است.

دادستان کل اتیوپی نیز از ممنوعیت فعالیت ۳۴ نهاد مالی وابسته به جبهه آزادی بخش تیگرای خبر داد.

حدود دو هفته است که درگیری مسلحانه بین ارتش اتیوپی و جبهه آزادی بخش خلق تیگرای در این منطقه آغاز شده است.

جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن «آبی احمد علی» در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم «اورومو» اتیوپی است، حدود ۳ دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت. اورومو، بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش آن تصریح کرد که ناچار شده است «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک خود متهم می‌کند. 

آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول