اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

آجرپزی در گنبد آجری!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: کوره آجرپزی سنتی سلطانیه، کوره‌ای گلی است که از ابتدا و مرحله تهیه خاک و گل تا مرحله قالب‌گیری و پخت در کوره همه کارها با دست و ابزار دستی تهیه می‌شود.

آجرپزی در گنبد آجری!

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: از آجرهای تولیدی کوره آجرپزی گنبد سلطانیه  برای سایر محوطه‌ها و بناهای تاریخی استفاده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به پایش و نظارت‌های دوره‌ای، انجام مطالعات جامع پیرامون مصالح بکار رفته همچون آجر، ملاط در گنبد سلطانیه به طور مستمر انجام می‌شود، افزود: حفاظت و مرمت گنبد سلطانیه به واسطه ارزشمند و بی‌نظیر بودن ‌بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی مرمت دیوارها و تزئینات این گنبد اولویت اصلی اداره میراث فرهنگی زنجان است، چون گنبد سلطانیه یک موزه زنده از هنرهای ایرانی و هنر دوران اسلامی است و همه هنرهای وابسته به معماری از قبیل کاشی، معرق، گچبری و... در این بنا قابل مشاهده است اولویت اصلی همچنان حفظ بنا و مرمت تزئینات است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان تأکید کرد: با ترکیب درست مواد در ساخت آجر و همچنین تاثیر حرارت در آن می‌توان آجرهای مرغوب و با کیفیت بالا به دست آورد که در کارگاه گنبد سلطانیه به این امر توجه ویژه شده است.

ارجمند گفت: کوره آجرپزی سنتی سلطانیه، کوره‌ای گلی است که از ابتدا و مرحله تهیه خاک و گل تا مرحله قالب‌گیری و پخت در کوره همه کارها با دست و ابزار دستی تهیه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: در کوره‌های سنتی گنبد سلطانیه، آجر را به صورت فاصله‌دار دیوار چینی می‌کنند، تا آتش از لابلای آن‌ها عبور کند.

به گزارش فارس، گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو است که بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی به دستور او در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود.

گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده است و گنبد این بنا سومین گنبد بزرگ جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره و گنبد مسجد ایاصوفیه است.

گنبد زیبای سلطانیه با رنگ فیروزه‌ای خود از تمام نقاط شهر پیداست. این گنبد در سال ۷۰۳ هجری قمری به دستور الجایتو یا همان سلطان محمد خدابنده ساخته شد.

 کار طراحی این گنبد هشت ضلعی هم بر عهده فضل‌الله همدانی وزیر محبوب ایلخانیان بود.

 گنبد در طول مدت 10 سال توسط معماری به نام سید علی شاه به همراه 3 هزار کارگر برپا می‌شود و بعد از پایان ساخت کار تزیین بنا آغاز شده و سه سالی زمان می‌برد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول