اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

بلاگردان‌های بوشهری در قلب محرومیت+ عکس و فیلم

گروه جهادی شهید برونسی شهرستان بوشهر یکی از ده‌ها گروه‌های جهادی فعال در استان است و جوانان و نوجوانان جهادگر آن در راهی قدم گذاشته‌اند که سردار سلیمانی فتح الفتوح این راه بود.

بلاگردان‌های بوشهری در قلب محرومیت+ عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ لشکر سلیمانی‌ها؛ ویژه‌نامه هفته بزرگداشت بسیج: سید حسین موسوی: حدود یک سال از پیدا شدن سر و کله ویروس کرونا و کشف اولین فرد مبتلا به این ویروس در شهر ووهان چین می‌گذرد، سیل سرایت این ویروس سراسر گیتی را در برگرفت، خیلی‌ها در این بین جان باختن، بسیاری بر بالین تخت‌های بیمارستان دراز کشیدند، بعضی‌ها قرنطینه، بسیاری از کسب و کارها تعطیل و کارگران بیکار شدند، سفره عده زیادی هم تنگ و تنگ‌تر شد، مدارس، دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه، مصلی‌ها و تجمعات ملی و مذهبی در کشور تعطیل، دید و بازدیدها هم کمرنگ گشت. 

حدود ۹ ماهی هست که کرونا مهمان کشورمان شده و در این بین بیشتر فشار را به کادر درمان و پزشکان و پرستاران تحمیل کرده. قشری که با ایثار و از خودگذشتگی مقابل کرونا سینه سپر کردند تا بلاگردان مردم شوند، دور از خانواده خود شدند تا التیامی برای درد بیماران باشند. 

تولد واژه‌های جدید؛ «مدافعان سلامت» و «جهادگران سلامت» 

اما کرونا در کنار همه ناملایمتی‌هایی که بر روان مردم به بار آورد واژه‌های زیبایی را خلق کرد. «مدافعان سلامت» و «جهادگران سلامت» دو واژه‌ای هستند که تا پیش از این کمتر لقلقه زبان مردم جامعه بود. 

تاریخ بوشهر قهرمان پر است از جان فشانی‌ها و جهاد. اصولاً خون مردم این استان با مقاومت و ایستادگی و مبارزه عجین شده و در این بین سنگرهای بسیاری در طول تاریخ زده شده و در جبهه‌های مختلفی خاکریزهای زیادی فتح گردیده. اما دشمن امروزی تفاوت زیادی با دشمنان قبلی دارد. سنگرها و خاکریزهای امروز میدان جدیدی به خود دیده است و بیمارستان‌های این استان جبهه‌های نبرد با یک ویروس ناشناخته شده و سربازان آن جهادگرانی هستند که آمده‌اند تا میدان‌دار مبارزه با کرونا باشند. 

مولودی به نام گروه جهادی شهید برونسی

گروه جهادی شهید برونسی شهرستان بوشهر یکی از ده‌ها گروه‌های جهادی فعال در راه مبارزه با کروناست، جوانان و نوجوانان جهادگر آن در راهی قدم گذاشته‌اند که سردار سلیمانی فتح الفتوح این راه بود، نیروهای کارآمد مردمی که همواره داوطلبانه در حوادث و بلایای طبیعی به کمک آسیب‌دیدگان شتافته‌اند همین بسیجیان و جهادگرانی‌اند که شب تا صبح کوچه پس کوچه‌های شهر را با مواد ضدعفونی کننده ایمن می‌سازند. 

گروه جهادی «شهید برونسی» بیش از ۸ سال است با فعالیت‌های عمرانی فرهنگی، بهداشتی و…توانسته به عنوان یکی از گروه‌های جهادی فعال و تاثیرگذار در جنوب کشور فعالیت کند. این گروه جهادی با تاسی ازشهید «عبدالحسین برونسی» کار خود را آغاز کرده است شهیدی که برای به دست آوردن رزق حلال، شغل بنایی را انتخاب کرده بود و در طول ۸ سال دفاع مقدس به عنوان یکی از فرماندهان جنگ در جبهه‌ها جنگید. 

شاید گل سر سبد فعالیت این گروه جهادی را آزمون کرونا رقم زد. از همان ابتدا جهادگران آن دور هم جمع شدند، یکی ماسک می‌دوخت و دیگری در کوچه پس کوچه‌های شهر معابر عمومی را گندزایی و ضد عفونی می‌کرد. بیش از ۹ ماه از پیدایش کرونا می‌گذرد اما قهرمانان شبانه خستگی نمی‌شناسند، آن‌ها معتقدند در این میدان تا آخر ایستاده‌اند تا کرونا را شکست دهند. 

حیدر قائدی مسؤول گروه و بنیان‌گذار گروه جهادی برونسی است، تنها انگیزه‌اش برای تشکیل این گروه حمایت از خانواده‌های فقیر و حاشیه‌نشینانی بوده که در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کردند. وی دراین‌باره می‌گوید: «آسیب‌های اجتماعی، فقر فرهنگی و معیشتی و مشکلات عمرانی در این شهر و در محله‌های حاشیه‌ای چغادک بیداد می‌کرد با جمعی از دوستان به این فکر افتادیم که خودمان دست‌به‌کار شویم و با حمایت جمعی از خیرین بتوانیم محله‌مان را بسازیم. 

او می‌گوید: ابتدا یک گروه ۱۵ نفره از دوستان دانشگاهی تشکیل دادیم ظرف مدت دو سال حدود ۱۵ خانه را بازسازی و تعمیر کردیم و بالغ‌بر ۶۰ چشمه سرویس بهداشتی ساختیم. 

با وجود اینکه اهداف بلندمدتی در گروه جهادی شهید برونسی تعریف کرده بودیم و عزمی جزم برای ارائه خدمات داشتیم بازهم رضایت هم‌محله‌ای‌ها و اهالی شهرمان باعث شد قدم‌های بلندتر و محکم‌تری برداریم و در سال ۱۳۹۲ گروه جهادی به‌طور رسمی کارش را آغاز کرد. 

گروه جهادی شهید برونسی مرز نمی‌شناسد

مسؤول گروه جهادی شهید برونسی با اشاره به مهاجرپذیر بودن این شهر و همچنین بافت کارگرنشین آن عنوان می‌کند: با گذشت ۸ سال از فعالیت گروه جهادی امروز علاوه بر دانشجوها، دانش آموزان، طلبه‌ها، روحانیان و حتی اساتید دانشگاه نیز جذب این گروه جهادی شده‌اند و به‌جایی رسیده‌ایم که فعالیت‌های عمرانی امروز تنها بخشی از وظیفه ما است و با تشکیل کلاس‌های سبک زندگی اسلامی، کلاس‌های روانشناسی خانواده، کلاس‌های معرفی آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنیم در ارتقاء فرهنگ اجتماعی تلاش کنیم. 

قائدی اعطای وام‌های خیر محور در راستای اشتغال زایی، توزیع یک مرحله اهدای عروسک و یک مرحله توزیع نوشت‌افزار بین کودکان نیازمند و نیز یک مرحله اردوی جهادی خدمات پزشکی توزیع ۳۵ هزار ماسک با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) را از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های این گروه جهادی عنوان می‌کند. او درباره فعالیت‌های این گروه جهادی در دوران کرونا می‌گوید: تا کنون هشت مرحله توزیع بسته معیشتی، سه مرحله توزیع بسته‌های پروتینی و سه مرحله توزیع بسته‌های بهداشتی و چهار مرحله کارهای عمرانی در این چند ماه اخیر از زمان شروع کرونا توسط اسین گروه جهادی انجام شده است. 

قائدی می‌گوید: با فعالیت جوان‌ها در گروه جهادی توانسته‌ایم خدمات عمرانی و فرهنگی را به بخشی از شهرهای کهگیلویه، یاسوج، استان فارس و شهرستان‌های تنگستان و دشتی و همچنین روستاهای محروم مثل «گلستان ساحلی»، «بریکان» و «گزدرازشمالی» و…ارائه دهیم. همچنین از عمده فعالیت‌های این گروه جهادی می‌توان به نهال کاری، بهسازی مدارس، و مساجد، انجام برنامه‌های فرهنگی، پرورشی، ورزشی و خدمات عمرانی در روستاهای محروم اشاره کرد. 

روستایی که زنده شد

قائدی با توجه به اهمیت کارهای جمعی به خاطره‌ای اشاره می‌کند که چند سال پیش دریکی از روستاهای کوهپایه‌ای فارس رقم خورد. وی اینطور روایت می‌کند: کار ما به این منوال بود که با گروه جهادی وارد شهرستان یا روستایی می‌شدیم و برای مدتی همانجا اردو می‌زدیم تا بستر اعتمادسازی را بین اهالی ایجاد کنیم و طی نیازسنجی که اعلام می‌شد برای روستا کارهای عمرانی و فرهنگی انجام دهیم. یکی از همین روستاها به نام روستای «کفر» در حاشیه کوهپایه استان فارس که از هر نوع امکاناتی جدا افتاده بودند و مردمانی بسیار فقیر داشت و این فکر در آن‌ها شکل گرفته بود که کاملاً فراموش شده‌اند و مسؤولان احوالی از آن‌ها نمی‌پرسند. 

وی ادامه می‌دهد: به محض اینکه با اکیپ بسیجیان و گروه جهادی وارد روستا شدیم همه اهالی کوچک و بزرگ به استقبال ما آمدند و با حداقل امکاناتی که در خانه‌هایشان داشتند از ما پذیرایی کردند. اهالی آن روستای دور افتاده در حال حاضر تمام فعالیت‌های فرهنگی را خودشان به بهترین وجه انجام می‌دهند و ما فقط برای آن‌ها کارشناس می‌فرستیم و با بهترین شرایط امورات فرهنگی را مدیریت می‌کنند. 

کار جهادی و کارآفرینی

برادران دوقلوی به نام‌های محمدامین وعلی رضا محمودی شعار که از دوران دانش‌آموزی و در مقطع راهنمایی وارد گروه جهادی شده‌اند می‌گویند: فقر فرهنگی و معیشتی در شهر چغادک مشکلات زیادی را برای اهالی شهر و دوستانمان ایجاد کرده بود از همان موقع حس مسؤولیت‌پذیری در ما بیدار شد و با همه کارهایی که بلد بودیم سعی می‌کردیم در گروه جهادی قرار بگیریم و کمک‌حال باشیم. حالا که دانشجوی رشته عمران هستیم همچنان به فعالیتمان در این گروه ادامه می‌دهیم و علاوه برساخت و مرمت خانه‌هایی که به آن‌ها سرکشی می‌کنیم، برای جوان‌ها نیز کارآفرینی می‌کنیم. 

در حال حاضر با خرید یک پمپ باد علاوه بر اینکه دیوار خانه‌های کم‌درآمدها را رنگ‌آمیزی می‌کنیم. دیوارنویسی و تبلیغات فرهنگی در سطح شهر را با دیوارنویسی انجام می‌دهیم. بخشی از این فعالیت‌ها را به عهده جوان‌های جویای کار می‌گذاریم و هزینه‌ای را بابت کار به آن‌ها پرداخت می‌کنیم و همچنین به‌صورت رایگان آموزش رنگ آمیزی می‌دهیم. 

مددجویی که مددرسان شد

محمدامین محمودی شعار به اتفاق جالبی که طی این سال‌ها شاهد آن بوده‌اند را برایمان تعریف می‌کند: یکی از اهداف این گروه جهادی جذب جوان‌ها و آموزش سبک زندگی اسلامی به آن‌ها است. در خلال اردوهای جهادی از جوان‌ها دعوت می‌کنیم با ما همراه باشند خیلی از جوان‌ها ابتدا تصور می‌کنند یک اردوی تفریحی و ورزشی است اما به محض اینکه وارد کار می‌شوند به اهمیت این فعالیت‌ها پی می‌برند و آن‌ها که مرد کار هستند با جان‌ودل کار می‌کنند. حتی در بین جهادگران طلبه‌ای است که روزی خودش جزو مددجویان بوده و با پیدا کردن مسیر زندگی‌اش حالا نه‌تنها خودش بلکه چند خانواده را تحت پوشش دارد. 

محمودی‌شعار با اشاره به حضور سالمندان که در شهر چغادک زندگی می‌کنند توضیح می‌دهد: تعداد زیادی از جوانان برای جستجوی کار به شهرهای هم‌جوار می‌روند و مادران و پدران پیر آن‌ها تنها می‌مانند یکی از وظایف ما رسیدگی به قشر سالمند شهرمان است. 

موفقیت‌های پی‌درپی در جشنواره مالک اشتر

اما علاوه بر همه این مواردی که گفته شد گروه جهادی شهید برونسی شهرستان بوشهر برای پنجمین سال متوالی در جشنواره مالک اشتر مقام برتر را در بین سایر گروه‌های جهادی کسب کرد. 

مسؤول عمران گروه جهادی شهید برونسی شهرستان بوشهر با اشاره به فعالیت‌های عمرانی این گروه در شهر چغادک به ما می‌گوید: ساخت یک باب منزل مسکونی، دیوارکشی حیاط منزل، ساخت دو چشمه سرویس بهداشتی، یک چشمه حمام، آماده کردن سقف یک آشپزخانه و ریختن سقف سرویس بهداشتی و زیرسازی و تسطیع کف حیاط، ۹ پروژه فعالیت‌های عمرانی این گروه در کنار برگزاری دو مرحله طرح هجرت در سال ۱۳۹۸ است. 

محمد امین محمودی شعار با بیان اینکه گروه جهادی شهید برونسی شهرستان بوشهر در عرصه‌های فرهنگی و آموزشی نیز فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های احکام و نماز و اذان ویژه نوجوانان، سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی مهدوی، رفع اشکال درسی در قالب دوره‌های اندیشه و معرفت، مسابقات ورزشی فوتبال و دارت، سرود دسته جمعی، پخش کلیپ و غیره از فعالیت‌های انجام شده توسط این گروه جهادی است. 

وی با اشاره به حضور جهادگران در اردوهای جهادی، برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه، جشن تکلیف، پخش فیلم‌های جشنواره عمار، سرکشی از خانواده محرومین، برگزاری مراسم و مناسبت‌های مذهبی در کنار برگزاری مستمر و مداوم رزمایش‌های کمک مومنانه و مواسات را از فعالیت‌های واحد‌های مختلف گروه برشمرد. 

مسؤول عمرانی گروه جهادی شهید برونسی شهرستان بوشهر تاکید کرد: نکته مهم و اساسی همکاری خوب و کم نظیر خیرین در کمک به جهادگران در ساخت خانه برای دیگر هم محلی‌های خودشان و جمع آوری کمک‌های مومنانه در چندین مرحله رزمایش از ابتدا کرونا تا کنون بوده است. 

به گزارش فارس، گروه‌های جهادی و تفکر جهادی و بسیجی امروز نشان داده که میدان خدمت برایش مهم نیست که کجا باشد، شمال باشد یا جنوب، شرق باشد یا غرب، زیر براش باران و برف باشد یا در تابش سوزناک آفتاب؛ آن‌ها میدان را خالی نمی‌کنند. یک روز در جبهه عمران و آبادانی، یک روز در سیل و زلزله و روز دیگر در جبهه مقابله با کرونا. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول