اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

لانه عنکبوتی به نام بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ به عنوان روشی نوین در دنیا برای توزیع کالا محسوب می‌شود و به خوبی در جهان جایگاه خود را یافته است اما در ایران بحث داغ جوانانی است که می‌خواهند یک شبه راه صدساله را طی کنند و بدون زحمت به گنج قارون برسند!

لانه عنکبوتی به نام

خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، یکی از روش‌های بازاریابی در دنیا نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ای است که توانسته جایگاه خود را در جامعه پیدا کند اما از همان ابتدا به نحوی درست وارد ایران نشد چراکه از قانون خاصی تبعیت نکرده و به صورت سلیقه‌ای وارد اقتصاد شد.

اکثر مخاطب این شبکه‌ها جوانان دهه هفتادی و هشتادی هستند که می‌خواهند به صورت اتومات و خودکار، بدون هیچ زحمتی ثروتمند شوند؛ برای همین جذب این شرکت‌ها شده و نهایتا وقتی وعده‌ها را سراب می‌بینند سرخورده از این شبکه‌ها خارج می‌شوند.

 

با خیال اینکه سه ماه دیگر میلیونر می‌شوم کار خود را آغاز کردم

صبا دریکوند، شهروند خرم‌آبادی که سابقه حضور در شبکه‌های بازاریابی را دارد، به خبرنگار فارس گفت: سال ۹۲ از طریق فضای مجازی با گروهی آشنا شدم که در زمینه بازاریابی فعالیت می‌کردند.

وی با بیان اینکه این شبکه هم‌اکنون نیز فعال است و به کار خود ادامه می‌دهد، اضافه کرد: از همان ابتدا با وعده‌ درآمد میلیونی من نیز جذب شدم و در کلاس‌های مارکتینگ شرکت کردم.

دریکوند بیان کرد: در این دوره‌ها، طریقه برخورد با مشتری‌ها را آموزش می‌دادند و با خیال اینکه سه ماه دیگر میلیونر می‌شوم کار خود را آغاز کردم.

این بانوی خرم‌آبادی ادامه داد: روند کار به این صورت بود که محصولات آرایشی و بهداشتی را خریداری و پول آن را نقد به حساب شرکت واریز می‌کردیم و در ادامه قرار بود آنها تخفیف محصولات را به حسابم واریز کنند.

وی خاطرنشان کرد: آن زمان حدود ۵۰۰ هزار تومان کالای بهداشتی و کیک از آنها خریدم و به امید سود بالا به خانه آوردم اما کسی خریدار آنها نبود چراکه برندها ناشناخته و بی‌کیفیت بودند.

دریکوند اظهار کرد: اقوام نزدیکم برای اینکه ضرر زیادی نکنم چند قلم را خریدند و مابقی همچنان ماندند؛ شرکت نیز شش هزار تومان به حسابم واریز کرد.

این شهروند خرم‌آبادی بیان کرد: من با رویای میلیونر شدن وارد این بازی شدم و در آخر با ۷۰ هزار تومان ضرر برگشتم.

متاسفانه در اکثر این شرکت‌ها کالاهای مصرفی بی‌کیفیت را به بازاریابان که در حقیقت مصرف کننده هستند می‌فروشند و در همان ابتدا پولشان را می‌گیرند؛ شرکت‌ها می‌خواهند که این کالاها را به نزدیکان خود بفروشید و آشنایان نیز به صرف اعتمادی که به شما دارند می‌خرند!
نباید به هر وعده‌ای دلخوش کرد

صادق محمدی، جوان خرم‌آبادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از طریق اینستاگرام با چند نفر لیدر یکی از شبکه‌های بازاریابی آشنا شدم و آنان وعده پول فراوان در زمان کم را می‌دادند.

وی بیان کرد: آن‌ها می‌گفتند که اول مقدار بیشتری پول و کار زیاد می‌خواهد و بعد کمی هزینه کاهش و در آخر هیچ کاری نمی‌کنی و فقط به حسابت پول واریز می‌شود.

محمدی ادامه داد: خانواده‌ام بارها مخالفت خود را از این کار اعلام کردند اما من گوش شنوایی برای صحبت‌هایشان نداشتم.

این شهروند خرم‌آبادی خاطرنشان کرد: هر ماه پول‌هایم را می‌بردم و از محصولات آنها خرید می‌کردم و چون کسی تمایلی برای خرید نداشت، آنها را در خانه انبار می‌کردم چراکه فکر می‌کردم در آخر به پول مفت و بدون زحمت خواهم رسید.

وی گفت: من سودی نکردم و البته پولی هم به حسابم واریز نشد اما این درس را گرفتم که بدون زحمت هیچ پولی به دست نمی‌آید و نباید به هر وعده‌ای دلخوش کرد.

گفته می‌شود بازاریابی شیوه‌ای علمی است که قبل از مرحله فروش انجام می‌شود اما "نتورک مارکتینگ" به صورت محدود در حوزه فروش جای دارد بنابراین برخلاف اسم آن بازاریابی نیست!

 

وجود سه شبکه بازاریابی در لرستان

مسعود میرموسوی، معاون بازرگانی داخلی صمت لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از خرم‌آباد بیان کرد: مجوز شبکه‌های بازاریابی را مرکز اصناف ایران صادر می‌کند و ما نقشی در این کار نداریم.

وی با بیان اینکه این مرکز مجوزهای صادره یا تمدید شده را به ما اعلام می‌کند، افزود: سازمان صمت نیز بر روی فعالیت‌های آنان رصد کرده و کار نظارت را انجام می‌دهد.

معاون سازمان صمت لرستان خاطرنشان کرد: به عنوان یک فرد عادی موافق این کار نیستم چراکه ممکن است محصولات بی‌کیفیت را به فروش برسانند و باعث نارضایتی شوند.

میرموسوی گفت: اکثر افرادی که از این شبکه‌ها خرید و به ما مراجعه کرده‌اند ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه کالاهای باکیفیت در بازار موجود بوده و مصرف کننده‌های وفادار خود را دارند، اضافه کرد: آنان نیاز به این نوع بازاریابی ندارند چراکه خوب به فروش می‌رسند.

به گفته معاون سازمان صمت لرستان هم‌اکنون سه شبکه بازاریابی در استان وجود دارد که دو مورد فعال و مجوز یکی صادر شده که هنوز به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نکرده است.

در بازاریابی شبکه‌ای، هیچ کالا یا ارزش افزوده‌ای تولید نشده چراکه تنها یک محصول دست به دست می‌شود. بنابراین کمک به ترویج مصرف‌گرایی است و متاسفانه بر اقتصاد نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

 

بازاریاب اگر به طور حرفه‌ای بر این موضوع مسلط شود، موفق می‌شود

در این رابطه علی آشتاب، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه امروزه روش‌های بازاریابی تغییر کرده و متفاوت از قبل است، به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: در همین راستا با ابزارهای الکترونیکی و اینترنت می‌تواند طی کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین تبلیغ و معرفی را از محصول و خدمات در سطح جامعه هدف داشت.

وی بیان کرد: کیفیت و کارایی آن به حدی است که مردم بیشترین گرایش را به سمت خرید مجازی آورده‌اند؛ مخصوصا در شرایط فعلی که سپری می‌کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: به وسیله بازاریابی شبکه‌ای و تجارت الکترونیک، نیاز مشتری شناسایی و تامین می‌شود که خیلی کارساز و اجتماعی است.

آشتاب با بیان اینکه شبکه‌‌های بازاریابی سامانه وسیعی دارند و از طرفی آسان‌ترین راه معرفی کالا محسوب می‌شوند، اضافه کرد: یک تجارت باید در کنار سایر روش‌ها، بازاریابی الکترونیک را نیز داشته باشد؛ همچنین شبکه‌ای کار کردن می‌تواند به تامین نیاز تولیدکنندگان و اتصال بین آنها کمک زیادی بکند.

وی بازاریابی شبکه‌ای را یکی از موفق‌ترین راه‌های بازاریابی و کسب شغل‌های پردرآمد عنوان کرد و گفت: فرد بازاریاب اگر به طور حرفه‌ای بر این موضوع مسلط شود و روش‌های کار کردن را یاد بگیرد قطعا از کسب و کارهای با درآمد خوب است.

 

آشتاب با بیان اینکه هم‌اکنون افراد برای صیانت از خود و حفظ سلامتی کمتر به صورت حضوری خرید می‌کنند، افزود: بازاریابان می‌توانند به عنوان پل ارتباطی بین مشتری و تولیدکننده عمل کرده و نقش موثری داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: حتی می‌توانند باعث پیوند بین تولیدکننده‌ها شده و زنجیره ارزش را به وجود بیاورند بنابراین قادرند کمک زیادی بکنند.

در آخر باید گفت که اگر تعداد بازاریابان این شرکت‌ها نیز از حدی بالاتر بروند افرادی که در پایین هرم قرار دارند نهایتا می‌توانند درآمد فروش اجناس را به نزدیکان و اقوام خود داشته باشند که آن هم ناچیز خواهد بود اما سود رویایی تنها عاید اعضای بالایی و راس هرم یا به اصطلاح "لیدر" می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول