اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: جنایت جنگی استرالیا باید پیگیری شود

در پی افشای گزارش تکان‌دهنده جنایت نیروهای استرالیایی در افغانستان، کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور اعلام کرد دولت استرالیا باید به خواسته‌های قربانیان افغان برای حقیقت‌یابی و عدالت گوش دهد و حقوق آنها را تامین کند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: جنایت جنگی استرالیا باید پیگیری شود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به گزارش تحقیقی بازرس کل نیروهای دفاعی استرالیا اعلام کرد که جنایت جنگی نیروهای استرالیایی در افغانستان باید پیگیری و حقوق قربانیان این جنایت تامین شود.

این کمیسیون روز پنج‌شبنه، بیست‌ونهم آبان در بیانیه‌ای تصریح کرد، گزارش تحقیقی بازرس کل نیروی دفاعی استرالیا در مورد افغانستان به‌وضوح نشان می‌دهد که نیروهای استرالیایی در افغانستان دست به اقدامات «خشونت‌بار» و «غیرانسانی» در کشتار بی‌رحمانه‌ غیرنظامیان افغان از جمله کودکان زده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای استرالیایی در مدت‌زمان حضور خود در افغانستان، ۳۹ غیرنظامی افغان را کشته و دو تن دیگر را مورد خشونت قرار داده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنین اعلام کرد که در این مورد ۲۵ عامل جنایت شناسایی‌ شده‌ و این موارد به‌وضوح نقض قانون بین‌الملل بشردوستانه و قانون منازعات مسلحانه و در نتیجه، جنایت جنگی است.

به گفته این کمیسیون، استرالیا مکلف است که نظر به قانون بین‌المللی بشردوستانه و قانون منازعات مسلحانه در مورد تخلفات نیروهای مسلح خود تحقیق کند.

این نهاد اعلام آماد‌گی کرده که شواهد و مدارک خود در مورد نقض قانون بین‌المللی بشردوستانه توسط نیروهای استرالیایی را در اختیار نهادهای مربوطه قرار دهد.

به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، دولت استرالیا باید به خواسته‌های قربانیان افغان برای حقیقت‌یابی و عدالت گوش دهد و از این رو، دفتر بررسی ویژه باید همه امکانات را به‌منظور کار مستقیم با قربانیان تامین کند.

این نهاد همچنین تاکید کرده که حق قربانیان به جبران خسارت کافی باید بدون تأخیر از طریق نهادی که جدا از دفتر بررسی ویژه باشد، تامین شود تا از تضاد منافع جلوگیری به عمل آید.

به تاز‌گی وزارت دفاع استرالیا گزارش تحقیقی را متشر کرده که در آن از تخطی جنگی نیروهای ویژه این کشور در افغانستان پرده برداشته شده است.

در این گزارش وزارت دفاع استرالیا آمده است که نیروهای این کشور ۳۹ تن را به شکل غیرقانونی کشته‌اند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول