اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری بازرگانی و حمل و نقلی محور دیدار مقامات ازبکستان و افغانستان

وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و رئیس دفتر ریاست جمهوری افغانستان با یکدیگر دیدار و گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی بین دو کشور را بررسی کردند.

همکاری بازرگانی و حمل و نقلی محور دیدار مقامات ازبکستان و افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «محمد شاکر کارگر» رئیس دفتر ریاست جمهوری افغانستان با یکدیگر دیدار و گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی- لجستیکی، فرهنگی و همچنین اقدامات آینده مبنی بر تعمیق روابط متقابل  بین دو کشور را بررسی کردند.

طرف افغان فرمان رئیس جمهور ازبکستان مبنی بر «گسترش و تحکیم بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی با افغانستان» از ماه نوامبر سال جاری میلادی برای اجرایی طرح‌های معین در افزایش حجم مبادلات بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی و اجرای طرح‌های مشترک را مثبت ارزیابی کرد.

همچنین تاکید شد که طبق این فرمان در شهر «ترمذ» گروه کاری متشکل از روسای وزارتخانه‌ها و ادارات برای تنظیم همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و اجرای برنامه‌هایی برای توسعه شراکت ازبکستان و افغانستان ایجاد خواهد شد. 

طرفین همچنین آمادگی متقابل خود را برای افزایش حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور تا 2 میلیارد دلار تاکید کردند. در این زمینه در مورد اقدامات بعدی مبنی بر هماهنگی طرح قرارداد تجارت تسهیلی بین ازبکستان و افغانستان تبادل نظر کردند. امضای این قرارداد امکان پایه گذاری مبانی محکمی را برای همکاری‌های تجارتی فراهم و روابط بین کارآفرینان دو کشور را در زمینه‌های مختلف را تحکیم و دسترسی مقابل به بازارهای دو کشور را برای آنها را تسهیل می‌کند.   

طرفین همچنین در مورد تنظیم طرح قرارداد تسهیل و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دو کشور نیز به توافق رسیدند. این گام امکان ایجاد شرایط مناسب برای اجرایی طرح‌های مشترک تعاونی صنعتی با ایجاد تولیدات روز فرآورده‌ها با نرخ ارزش افزوده و چشم انداز صادرات آن به بازارهای کشورهای سوم را فراهم می‌کند.

طرفین همچنین همکاری‌های متقابل و اجرایی طرح‌های مشترک در زمینه حمل و نقلی- لجستیکی، توسعه کریدورهای حمل و نقلی ترانس افغان، برقراری ارتباطات بین المللی زمینی و از سرگیری پروازهای منظم بین دو کشور و همچنین افزایش جابجایی ترانزیتی در منطقه را بررسی کردند.

طرفین در پایان این دیدار در مورد تنظیم و تصویب مشترک «نقشه راه» مبنی بر تعمیق همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی - لجستیکی و فرهنگی به توافق رسیدند.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2019 میلادی در سطح 618 میلیون دلار قرار گرفت.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه گذاری افاغنه و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این  دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول