اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مراجعه سالانه 40 هزار کردستانی به پایگاه‌های انتقال خون/لزوم مراجعه تدریجی اهداکنندگان خون به مراکز خون‌گیری

مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: سالانه حدود 35 تا 40 هزار نفر از جمعیت استان برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که به طور میانگین 27 تا 30 هزار نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

مراجعه سالانه 40 هزار کردستانی به پایگاه‌های انتقال خون/لزوم مراجعه تدریجی اهداکنندگان خون به مراکز خون‌گیری

محمدسعید کریمیان در حاشیه اهدای خون بسیجیان پیشکسوت کردستان که به مناسبت هفته بسیج و در اولین روز این هفته برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تبریک هفته بسیج و تقدیر از پیشکسوتان بسیجی استان، اظهار داشت: سالانه حدود 35 تا 40 هزار نفر از جمعیت استان کردستان برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که به طور میانگین 27 تا 30 هزار نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

مدیرکل انتقال خون کردستان اضافه کرد: از هر واحد خونی که مردم اهدا می‌کنند سه فراورده سلولی و پلاسمایی مانند پلاسما، گلبول قرمز متراکم و پلاکت تهیه می‌شود یعنی در واقع هر اهدای خون می‌تواند جان سه نیازمند به این فراورده خونی را از مرگ نجات دهد.

کریمیان تصریح کرد: همزمان با اوج شیوع کرونا ذخایر خون در کردستان به مانند کشور کاهش یافت اما با همکاری و استقبال مردم در اهدای خون، اکنون ذخیره خونی در کردستان مشکلی ندارد و برای 7 روز موجودی داریم.

وی اذعان کرد: بیان این صحبت دلیل بر عدم مراجعه مردم به مراکز خون‌گیری نیست چرا که مدت زمان نگهداری فراورده‌های خونی محدود است، پلاکت تنها سه روز و گلبول قرمز در حدود 35 تا 42 روز نگهداری می‌شود لذا می‌طلبد مردم با مراجعه مستمر به نیازمندان این فراورده‌های خونی کمک کنند.

کریمیان افزود: بیماران تالاسمی، سرطان خونی، هموفیلی، مادران باردار و نوزادان همواره نیاز به خون و فراورده‌های خونی دارند و یا کسانی که نیاز به اعمال جراحی دارند که قطعا مردم با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون استان ما را در تامین خون موردنیاز این عزیزان یاری می‌دهند.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در پایگاه‌های خون‌گیری استان رعایت می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان در پایان سخنانش گفت: در روزهای سرد سال و یا احتمال اوج‌گیری دوباره کرونا، نیاز به خون بیشتر شود که از مردم استان درخواست داریم که در هفته‌های آینده و به صورت تدریجی برای اهدای خون مراجعه کنند.

کریمیان همچنین گفت: در دو پایگاه ثابت سنندج و سقز صبح و بعداز ظهر آماده خون‌گیری است که جوابگوی تمامی نیازهای استان هست منتها اگر نیاز باشدبا ایجاد تیم‌های سیار در سایر شهرستان‌ها زمینه اهدای خون فراهم می‌شود.

انتهای پیام/2330/70/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول