اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

تحقق رونق اقتصاد کردستان با عملیاتی کردن طرح‌های پیشران کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد کردستان با عملیاتی کردن طرح‌های پیشران کشاورزی تحقق پیدا می کند.

تحقق رونق اقتصاد کردستان  با عملیاتی کردن  طرح‌های پیشران کشاورزی

محمدفرید سپری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: کشاورزی در استان کردستان به عنوان محور تولید و توسعه، نقش پراهمیتی در ایجاد اشتغال و توسعه افتصادی استان ایفا می‌کند. 

وی افزود: استان کردستان با مساحت 29 هزار و 137کیلومترمربع و یک میلیون   750 هزار هکتار از اراضی زیرکشت در بخش کشاورزی سالانه حدود ۷۵۰ هزار هکتار آن  جزو بخش زراعت، و حدود ۴۷ هزار هکتار آن به عنوان  باغات استفاده می‌شود از مقدار عنوان شده این اراضی ۸۸ درصد دیم، و ۱۲ درصد آبی است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: کردستان با سه درصد بارندگی کشور و سرحوزه  پنج حوضه آبریز و آبخیزداری از 7 درصد روان‌آب کشور بهره‌مند است که سالانه حدود 4.8 دهم میلیارد مترمکعب منابع آبی تجدیدپذیر دارد اما تنها ۱۲ درصد از سهم آب بهره‌مند است. 

وی با اشاره به طرح‌های پیشران کشاورزی در استان کردستان عنوان کرد: با توجه به طراحی سه طرح پیشران با توجیه بسیار بالای اشتغالزایی و اقتصادی در بخش کشاورزی، دامداری و آب، شهرهای استان و بخصوص سنندج، کامیاران در حوزه آب و در بخش دام، دیواندره و کامیاران  عملکرد بسیار مناسبی دارد و در اینده 100 هزار هکتار دیگر از اراضی استان  به شبکه اراضی آبی متصل خواهد شد.

سپری یادآور شد: یک هکتار اراضی آبی در مقایسه با یک هکتار دیم حداقل 10 برابر عملکرد بهتر و بیشتری دارد.

وی یادآور شد: با توجه به بارندگی‌های مناسب و خوب در حوزه آبی استان شرایط مناسبی برای 50 هزار هکتار اراضی باغی طراحی شده است که در بخش آبی 16 هزار و 400 هکتار و 33 هزار هکتار جزو باغات دیم است.

ایجاد اشتغال پایدار با توسعه باغات کردستان

سپری عنوان کرد: به طور متوسط حدود 2.5 تا سه هکتار باغ دیم یک شغل پایدار و دائم و حدود 1.5 هکتار از باغات آبی یک شغل پایدار و دایم را ایجاد می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تولید 27 هزار تن سالانه گوشت  قرمز در استان و با تحقق 12 درصد برنامه پیشران ۱۳ هزار تن گوشت قرمز طی سال گذشته، امروزه به تولید 30 هزار تنی گوشت قرمز در کردستان رسیده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: نیاز سالانه استان  180 هزار تن کود شیمیایی است اما دریافتی 95 هزار تن است.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول