اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

حسرتی در دل جاماندگان از قافله شهدا/ حکایت غریبی که ناگفته‌های بسیار دارد

سیدکریم ستوده -جانباز دفاع مقدس- سالها است خود را وقف معرفی شهدا و سیره عملی آنها نموده و با یاد و خاطره همرزمان شهیدش زندگی می‌کند.

حسرتی در دل جاماندگان از قافله شهدا/ حکایت غریبی که ناگفته‌های بسیار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حکایت شهدا و ایثارگران ، حکایت غریبی است. حکایتی که ناگفته ها و ناشنیده‌های بسیار دارد و قد و قامت درک ما، گاه به ابعاد ماورایی شهادت راه  نمی یابد.

نقل کردن از شهدا و ایثارگران یعنی گفتن از آدم‌هایی که متفاوت‌ترین و دلیرترین افراد دوران بودند، به آسانی میسر نیست. دلاوری و شهادت، نردبانی بود که آنها را به آسمان وصل می کرد و از تعلقات دنیا رها.

آنها رفتند که ما مسیر زندگی و حق‌جویی را بیابیم و درست زیستن را تجربه کنیم؛ امروز باید دید چقدر توانستیم به این آرمان نزدیک شویم و خودمان را محک بزنیم.

برای یادآوری رشادت‌ها و ایثار رزمندگان و شهدا، با یکی از یادگاران دفاع مقدس که خاطرات شنیدنی و جالبی از همرزمان خود دارد، به گفتگو پرداختیم.

جانبازی که دل به خاطره شهدا بسته است

سیدکریم ستوده متولد سال ۱۳۴۸، جانباز ۵۰ درصد دفاع مقدس، از ۱۲ سالگی وارد جبهه شد.

او سال‌ها است که عکس و فیلم شهدا را تدوین کرده و نشر می‌دهد و خود را جا مانده از گروه دوستان شهیدش می‌داند و با خاطره آنها زندگی می‌کند بنابراین عشق و علاقه برای شهدای استان فارس عکس و کلیپ درست می‌کند.

سیدکریم ستوده، در گفتگو با فارس رفتن به جبهه را مدیون برادر بزرگتر خود دانست و گفت: کلاس اول راهنمایی بودم که علاقه‌مند به جبهه شدم اما مادرم می‌گفت تو که سنی نداری اما من برای رفتن اصرار می‌کردم .

وی افزود: مدتها کلنجار رفتم و بالاخره در یکی از ماموریت‌های برادر بزرگترم با او همراه شدم که پس از آشنایی با شهید علیرضا هاشمی نژاد، هر دو وارد اردوگاه شهید دستغیب تیپ المهدی شدیم.

این جانباز دفاع مقدس اظهار داشت: یکی دو ماه گذشت و چون کارت اعزام مجدد در دست و عشق و علاقه جبهه در سینه داشتم، دیگر به خانه برنگشتم و راهی جبهه شده و به لشکر ۱۹ فجر پیوستم، در آنجا ملاقاتی با شهید خادم صادق داشتم و به توصیه ایشان به عنوان پیک طرح عملیات لشکر شهید سپاسی شروع به کار کردم.

ستوده با بیان اینکه مبارزه با دشمن و دفاع از میهن آنقدر مهم است که حتی با سن کم هم می‌توان اسلحه به دست گرفت، ادامه داد: قبل از عملیات قدس سه بود که به شهید سپاسی گفتم می خواهم به عنوان تک‌تیرانداز، وارد گردان رزمی شوم و هر طور بود اجازه را گرفتم و به عنوان آرپی‌جی زن عملیات را به پایان رساندم.

او وارد شدن به گردان امام مهدی و آشنا شدنش با دوستان بهتر از جانش را چنین توصیف کرد: بعد از عملیات قدس ۳ بود که وارد گردان امام مهدی و به عنوان پیک گروهان شهید جعفر عباسی انتخاب شدم و اینجا بود که با جعفر عباسی و ناصر ورامینی که هر دو فرمانده گروهان بودند، آشنا شدم .

این رزمنده دفاع مقدس اظهار داشت: در جبهه همگی با هم دوست و رفیق بودند اما هر ۷ الی ۸ نفر، برای خود گروهی بودند که بدون همدیگر قدم برنمی داشتند و گروه ما هم شامل من، جعفر عباسی، ناصر ورامینی، یوسف جباریان ،مهدی امینی، محمدعلی سپهر پور ، عباس نظیری و جعفر عوض پور بود.

ستوده خاطرنشان کرد: حتی وقتی به شیراز برای مرخصی می آمدیم هم پس از ساعتی با هم تماس می‌گرفتیم و به بهانه خرید خانه با هم قرار می‌گذاشتیم به رستوران و اماکن دیدنی می‌رفتیم تا هم روحیه ای تازه کنیم و هم تفریح کرده باشیم همچنین رفت آمد خانوادگی نیز داشتیم.

وی گفت: عروسی ناصر ورامینی بود ، آن شب آن قدر شوخی کردیم و خندیدیم که پس از سالها، خاطره آن شب هنوز از یادها نرفته است.

او با بیان اینکه عهد و پیمان رفقای جبهه پایانی نداشت، افزود: قبل از عملیات والفجر 8، شیراز بودیم و با بچه های گروه تصمیم گرفتیم به مشهد مقدس سفر کنیم ، در هواپیما آنقدر با مسافران شوخی کردیم و خندیدم که متوجه گذر زمان نشدیم.

این جانباز دفاع مقدس بیان کرد: پس از رسیدن به مشهد، به حرم رفتیم و بعد از زیارت راهی شدیم تا جا و مکانی پیدا کنیم اما مشهد آنقدر شلوغ بود که تمام هتل‌ها و مسافرخانه‌ها پر شده بود، در میانه راه دیدیم وانت باری در گوشه ای از خیابان پارک کرده و چندین کارتن تا شده در قسمت بار دارد، ما هم از فرصت استفاده کردیم و کارتن‌ها را پهن  و با شوخی و خنده خوابیدیم .

وی با اشاره به اینکه فردای آن روز همگی با هم به حرم رفتیم، اضافه کرد: در آن زمان بلندگو‌های حرم بدین صورت بود که اسم اشخاص را صدا میزد ما هم از این فرصت استفاده کردیم و قرار گذاشتیم هر کدام که شهید نشد، در سفر بعدی اسم رفقای شهیدش را صدا بزند و بگوید شهید فلانی به سقاخانه اسماعیل طلا .

ستوده رفاقت خود را با دوستان شهیدش را یک رفاقت ابدی دانست و ادامه داد: سفر بعدی که پس از سالها رفتم ، تنها بودم و همه دوستانم شهید شده بودند، اول عباس نظیری بعد پسر عمویم بعد ناصر ورامینی و یکی یکی دوستانم پرپر شدند .

وی افزود: نگاهی به حرم انداختم تنها، اشک‌ریزان به سمت سقاخانه ، منتظر دوستان شهیدم ایستادم.

چگونه از قافله شهدا جا ماندم

ستوده، ماجرای جانبازی خود را چنین بیان کرد: اولین بار در عملیات والفجر ۸، تیر به پایم اصابت کرد و یک سال بعد در عملیات کربلای ۴ بود که در آب افتادم آنقدر شدت آب زیاد بود که من را با خود برد.

این رزمنده اضافه کرد: در آب خفه شدم و جسمم به روی آب آمد و روح از بدنم جدا شد، خودم را می‌دیدم و دوستانم را که به دنبال من می‌دویدند و صدایم می‌کردند همه و همه را می‌دیدم، یکدفعه چنان فشاری به شکمم آمد که هر چه آب خورده بودم به بیرون ریخت و روح دوباره وارد جسم شد، اینجا بود که از قافله دوستان شهیدم جا ماندم .

وی خاطرنشان کرد: پس از به هوش آمدن با بچه‌های دیگر راهی جاده ای شدیم تا خودمان را به گروه برسانیم در میانه راه به دلیل موج انفجار و حال بدی که داشتم، بی اختیار به روی مین رفتم که این حادثه باعث شد یکی از پاهایم را از دست بدهم.

ستوده، عشق خود را دفاع از میهن و حضور در جبهه حق علیه باطل دانست و گفت: هیچ وقت نمی‌توانستم قید جبهه را بزنم حتی زمانی که ترکش در دستم بود پس از مدتها دیدم که زیر ساعدم احساس درد می کنم و متوجه شدم ترکش است، همیشه احساس می کردم در جبهه کنار دوستان شهیدم هستم و همین امر موجب آرامش من بود.

وی اظهار داشت: پس از مجروحیت و قطع عضو پا اصرار داشتم که باز هم به جبهه روم اما نه خانواده و نه وضعیت جسمانی اجازه نمی‌داد.

این رزمنده گفت: سالها گذشت و جنگ تمام شد، پس از مجروحیت وارد سپاه شده و سپس به عنوان معاون حراست در فرودگاه مشغول به کار بودم و هر سال که می‌گذشت بیشتر دلتنگ دوستان شهیدم می شدم که همین امر دلیلی شد تا شروع به ساخت عکس و کلیپ شهدا کنم.

ستوده با بیان اینکه در ابتدا از دوستان صمیمی خودم که بسیار دلتنگشان بودم از جمله جعفر عباسی ، ناصر ورامینی و عباس نظیری کار را آغاز کردم، افزود: اوایل سال ۹۰ بود که یکی از همکاران کارهای میکس فیلم و فتوشاب انجام می داد و چون من هم روحیه هنری داشتم، از او خواستم که به من هم آموزش دهد که از همان اول به دلیل مظلوم واقع شدن شهدای استان فارس در زمینه معرفی، تصمیم گرفتم با این کار شهدای فارس را به کشور معرفی کنم که پس از مدتی درست کردن فیلم و عکس‌های شهدا را شروع کردم.

 او با توجه به اینکه تا به حال طراحی تصاویر ۳۰۰ شهید را انجام داده، افزود: من هر روز، یک طرح عکس برای یک شهید درست می‌کنم و در بزرگترین گروه شهدای استان فارس منتشر می نمایم همچنین کلیپ فیلم هایی از شهیدان جعفر عباسی، ناصر ورامینی، زیبایی نژاد، محمد رحمتی، خادم صادق و سرداران فارس و... را تولید کرده و با عشق و علاقه ادامه خواهم داد.

اخلاص در عمل و شهدایی که زنده‌اند

ستوده با بیان اینکه من اجر کار خود را از شهیدان می گیرم، ادامه داد: یک شب در محل کار بودم که یکی از همکاران گفت: سید یک روستا در اطراف شیراز می خواهند فردا شب یادواره ای برای شهدا برگزار کنند و احتیاج به یک کلیپ دارند؛ تو می توانی این کار را انجام دهی؟ من با نگاهی متعجب گفتم: در حال حاضر، زمانی نداریم اما با توکل به خدا و یاد شهدا قبول کردم.

این جانباز دفاع مقدس اضافه کرد: ساعت ۱۲ شب بود که سی‌دی عکسها به دستم رسید به امید خدا شروع به کار کرده و ساخت این کلیپ تا صبح به طول انجامید؛ صبح کار را بر روی فلش زدم و تحویل آقای امیری دادم تا به دست بچه‌های مسجد روستا برساند.

وی بیان کرد: ساعاتی گذشت؛ عصر بود که آقای امیری با صدای گرفته و لرزان و بغضی در گلو به من زنگ زد و گفت: سید خوش به سعادتت، مزد کارت را گرفتی. پرسیدم چه شده؟

ستوده افزود: گویا بچه‌های مسجد پس از تحویل فیلم راهی روستا شدند و دیدند جلوی در مسجد، مادر شهیدی نشسته و می‌گوید: دیشب پسرم به خوابم آمد و گفت مادر نگران نباش، فردا شب می خواهند در روستا یادواره ای برگزار کنند و سیدکریم ستوده برایمان کلیپی تهیه کرده است؛ پیغام من را به او برسان و به او بگو دستت درد نکنه سلامت را به جعفر عباسی می رسانم.

در آن لحظه بود که دیدم گونه ام خیس از اشک شده و بهترین دوست شهیدم هنوز من را می بیند و به یادم است. شهدا در همه حال شاهد و ناظر کارهای ما هستند زنده اند و زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول