اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

جهادگری فرهنگی با وقف کتاب/جوان‌ها بیشتر استقبال کردند

کتاب همان راه‌حل فراموش‌شده اکثر مشکلات جوامع بشری است دوست ثروتمندی که دریایی از آگاهی را به روی ما باز می‌کند امروز که فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه ما کم‌رنگ شده جوانان ماسالی با اجرای طرح وقف کتاب ولیعصر (عج) بذر آگاهی را در دل نسل جوان می‌کارند.

جهادگری فرهنگی با وقف کتاب/جوان‌ها بیشتر استقبال کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از ماسال، کتاب یعنی چشمه زاینده آگاهی، چشمه‌ای که از روز اول در حال جوشش است و هیچ‌گاه خشک نخواهد شد، کتاب همان راه تعالی انسان است، کتاب یعنی دوست ثروتمندی که هیچ‌گاه بخل نمی‌ورزد و با ثروت بی‌انتهای خود بشر را لبریز از بینش و تفکر و آگاهی می‌کند.

از زمانی که تکنولوژی پا به عرصه نهاد همواره جایگزین‌هایی برای کتاب به وجود آمد، جایگزین‌هایی که هدفشان انتشار علم و آگاهی بود اما هیچ‌گاه نتوانستند جای کتاب را پرکرده و وظیفه آن را تمام و کمال به دوش بکشد؛  هرچند که زمان بگذرد و هرچقدر هم که علم پیش رفت کند کتاب همیشه با همان ظاهر ساده خود تنها همراه و همگام و دلسوز نسل بشر است.

بنا بر آمار نیمی از مردم ایران کتاب می‌خوانند و ازاین‌بین سهم جوانان در طول هفته کمتر از چهار ساعت است و این گزاره اصلاً مطلوب نیست،  پس از شیوع بیماری منحوس کرونا خیلی از مردم اوقات بیکاری بیشتری داشتند و گاها به سراغ مطالعه کتاب می‌رفتند.

جوانان شهرستان ماسال  پس از شیوع بیماری کرونا با کمک خیرین طرحی را شروع کردند که امروز بیش از پنج ماه از این مطلب می‌گذرد.

طرح وقف کتاب ولیعصر (عج) باهمت جوانان ماسالی و با کمک خیرین به‌منظور اهدا کتاب به‌صورت وقف در گردش شروع شد و امروز بیش از ۱۰۰ کتاب در حال مطالعه توسط مردم است

 

به گفته حسن آذری، مسؤول اجرایی طرح وقف کتاب ولیعصر (عج)؛ با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد فرهنگ کتاب‌خوانی و نیاز جامعه امروز ما به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از ماه مبارک رمضان به این فکر افتادیم که با تهیه یک سری کتب اجتماعی تحت عنوان وقف در گردش در فراقت به وجود آمده در ایام شیوع کرونا به افزایش سرانه مطالعه جامعه خود کمک کنیم.

آذری می‌گوید: پس از جمع‌آوری یک سری مبالغ از سوی خیرین محترم نسبت به خریداری تعدادی کتاب در زمینه‌های اجتماعی، روانشناسی، عاشقانه و مذهبی کردیم که یک سری از کتب در شهرستان ماسال در حال توزیع است و تعدادی هم در شهرستان صومعه‌سرا در حال توزیع است و در آینده تصمیم داریم این کار را در کل شهرستان‌های استان گیلان ادامه دهیم.

روند تهیه کتاب‌ها در مجموعه ولیعصر (عج) هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و هرروز باهمت جوانان و خیرین به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، پس از گذشت چندین ماه از این طرح امروز استقبال خوبی از آن شده به‌طوری‌که اکثر جوانان ماسالی از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند.

او می‌گوید که در این شرایط شاید اولویت اول اقتصاد و معیشت باشد اما این موضوع نباید غذای روح ما را تحت‌الشعاع قرار دهد تهیه بسته‌های غذایی خیلی خوب است اما ما به این موضوع فکر کردیم که با توجه به تعدد گروه‌های جهادی در این زمینه بهتر است ما در  زمینه غذای روح و در زمینه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی قدم برداریم.

بیشترین مخاطبین ما نوجوانان و جوانان هستند افرادی که شاید به‌زعم خیلی‌ها عمرشان پای رایانه و دنیای مجازی می‌گذرد اما همین جوانان استقبال بی‌نظیری در تهیه کتاب از ما داشته‌اند

 

شاید تهیه بسته ارزاق  یک هزینه مصرفی باشد چون با مصرف آن‌ها موجودیت آن‌هم تمام می‌شود اما کتاب به‌هیچ‌عنوان یک وسیله مصرفی نیست با مصرف کتاب موجودیت آن تمام نمی‌شود بلکه بذری می‌شود برای رویش اندیشه درست.

آقا حسن از  تأثیر کتاب‌خوانی بر زندگی فردی افراد هم گفت: «کتاب‌خوانی علاوه بر گسترش دایره فرهنگ، آرامش و ثبات فکری و عمق بینش را هم به ارمغان می‌آورد، ما در مجموعه ولیعصر (عج) به کتاب به‌عنوان کاغذ نگاه نمی‌کنیم بلکه خود را نگهبان یک گنجینه بزرگ و ارزشمند میدانیم».

مسؤول اجرایی طرح وقف کتاب ولیعصر (عج) شهرستان ماسال از استقبال جوانان از این نذر زیبا سخن گفت و افزود: «بسیاری فکر می‌کنند جوان درست‌وحسابی فقط جوانان زمان خودشان بودند و این جوانان امروزی عمرشان را به بطالت می‌گذرانند اما اصلاً این‌طور نیست ما بارها شاهد بودیم مقام معظم رهبری از نیاز مبرم کشور به اعتماد به جوانان سخن گفتند این جوانان حتی بهتر، پای‌کار تر، مستحکم‌تر و بااراده‌تر از جوانان نسل اول و دوم‌اند، مجموعه ما چون کتب مختلفی در زمینه‌های مختلف دارد به طبع مخاطبین متفاوتی نیز دارد همه نوع آدم با همه نوع تفکر از ما کتاب می‌گیرند اما جالب اینجاست که بیشترین مخاطبین ما نوجوانان و جوانان هستند افرادی که شاید به‌زعم خیلی‌ها عمرشان پای رایانه و دنیای مجازی می‌گذرد اما همین جوانان استقبال بی‌نظیری در تهیه کتاب از ما داشته‌اند».

آذری اشاره‌ای نیز به مشکلات انجام کار فرهنگی کرد و گفت: «طبیعتاً انجام کار فرهنگی با مسئله اقتصاد گره‌خورده و هرگز کار فرهنگی بدونِ پشتوانه اقتصادی درست انجام نمی‌شود، معمولاً موضوعی که ما و مجموعه‌های هم‌راستا با ما با آن مواجه هستند عدم دسترسی به کتاب‌های خوب است این‌که ما صرفاً تعدادی کتاب را به عده‌ای بدهیم بخوانند هدف نیست؛ هنر آن است که کتاب خوب به دست جوانان بدهیم و این کتاب خوب طبیعتاً تهیه‌اش کمی سخت است گاها شده برای تهیه کتاب مدت‌زمان زیادی را  بگردیم اما پیدا نکنیم و از مسؤولان انتظار می‌رود یا هزینه خرید کتاب‌ها را کم کنند یا در خرید و تهیه کتاب به ما کمک کنند».

مطالعه درگذر زمان می‌تواند خطر ابتلا به فراموشی را کاهش داده و بر میزان هوش و چگونگی زندگی افراد تأثیر مستقیم بگذارد

 

جوانان ماسالی به کمک خیرین امروز در مجموعه ولیعصر (عج) بیش از  ۱۰۰ جلد کتاب را تهیه‌کرده‌اند و به‌صورت وقف در گردش و رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند این کتاب‌ها به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از تحویل بلافاصله ضدعفونی می‌شود، در دنیایی که محصورشده‌ایم بین ربات‌ها کتاب همان دوست وفادار دوران کودکی‌مان است که بدون هیچ چشم‌داشتی به آگاهی ما می‌افزاید کتاب‌خوانی فرهنگ درستی است که باید در این کشور نهادینه شود البته از فواید پزشکی آن نیز نباید غافل شد مطالعه درگذر زمان می‌تواند خطر ابتلا به فراموشی را کاهش داده و بر میزان هوش و چگونگی زندگی افراد تأثیر مستقیم بگذارد، نسل جدید باید بامطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی آشنا شود و این وظیفه دولتمردان است که در راستای در اختیار گذاشتن کتاب‌های خوب تلاش کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول