اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مصر برای نجات توافق «ریاض» در جنوب یمن وارد عمل شد

پس از انتشار اخباری مبنی بر به بن‌بست رسیدن توافق ریاض میان شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) و دولت مستعفی یمن (وابسه به ریاض) و بالاگرفتن درگیری‌ها میان دو طرف، وزارت‌خارجه مصر از دیدار سفیر این کشور با رئیس انتقالی خبر داد.

مصر برای نجات توافق «ریاض» در جنوب یمن وارد عمل شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه مصر اعلام کرد که «احمد فاروق» سفیر غیرمقیم این کشور در یمن با «عیدروس الزبیدی» رئیس «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب-وابسته به امارات) دیدار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که سفیر این کشور با رئیس شورای انتقالی طُرُق دست‌یابی به یک راه حل سیاسی برای بحران یمن را بررسی کرده‌اند.

طبق این گزارش، سفیر مصر بر «موضع ثابت و حمایتی مصر از یمن و اجرای توافق ریاض» تأکید و از «همکاری با دولت جدید یمن در تمام زمینه و به محض تشکیل آن» استقبال کرده است.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که منابع اماراتی روز سه‌شنبه دو هفته گذشته خبر داده بودند، هیأت مذاکره‌کننده شورای انتقالی جنوب یمن با تعلیق مشارکت در جلسات مذاکره با دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی»، رسما به عربستان سعودی اعلام کرده است که قصد ترک ریاض را دارد.

پس از انتشار این خبر، رسانه‌ها از آغاز درگیری‌های شدید میان نواب امارات و عربستان سعودی خبر دادند بطوریکه خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد، در این درگیری‌ها دست‌کم ۵۰ نفر کشته و ۹۰ نفر زخمی شده‌اند.

این در حالی است که منابع خبری همچنان از ادامه درگیری‌ها میان دو طرف خبر می‌دهند. روز گذشته نیز برخی مقام‌های دولت مستعفی خبر دادند که امارات شورای انتقالی را به پهپاد مهجز کرده است.

تمام این تحولات از آن شروع شد که نیروهای شورای انتقالی توانستند شهر عدن در جنوب یمن و مهم‌ترین شهر‌های استان‌های جنوبی این کشور را تحت کنترل خود در آورند، عربستان سعودی در پنجم نوامبر گذشته با اعلام توافقی موسوم به «ریاض» از طرف‌های درگیر خواست که دولتی مشترک تشکیل دهند.

علی‌رغم تلاش‌های فراوان ریاض برای نجات این توافق، اما دو طرف بارها پس دست‌یابی به توافق با یکدیگر درگیر شده‌اند و ابتکار سعودی‌ها هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول