اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

دالان صلح؛ طرح ابتکاری به منظور برقراری صلح در منطقه قفقاز

دالان صلح چهار کشور ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به یکدیگر متصل خواهد کرد و موجب سهولت در تردد و سرعت‌ بخشیدن به تبادل کالا و خدمات خواهد شد.

دالان صلح؛ طرح ابتکاری به منظور برقراری صلح در منطقه قفقاز

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید محمدرضا دماوندی و شعیب بهمن تحلیلگران مسائل قفقاز هفته گذشته در گفت‌وگویی مشترک پیشنهادی تحت عنوان «دالان صلح» را به منظور برقراری صلح در منطقه قفقاز مطرح کردند.

این دو کارشناس در گفت‌وگویی جزئیات بیشتری از این طرح را بازگو کردند.

بر اساس این طرح پیشنهادی که روز شنبه ۲۳ آبان‌ماه در مؤسسه راهبرپژوهان جهان معاصر و با هدف تثبیت و پایداری صلح در منطقه قفقاز مطرح شد، یک دالان، چهار کشور ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به یکدیگر متصل خواهد کرد که موجب سهولت در تردد و سرعت‌ بخشیدن به تبادل کالا و خدمات خواهد شد. 

دالان پیشنهادی موسوم به دالان صلح در محل تلاقی مرزهای ایران، ترکیه، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان به طول تقریبی سه کیلومتر ایجاد خواهد شد. این دالان ضمن تأمین منافع چهار کشور، راهگذر کوتاه‌تر و مقرون‌ به ‌صرفه‌تر در مسیر کریدور جنوب به شمال است که تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه و دریای سیاه در شمال از آن برخوردار خواهند بود. 

بر این اساس، دالان ایجاد شده، علاوه بر کارکردهای تجاری و اقتصادی به دلیل پیوند زدن منافع همه کشورها به یکدیگر، حافظ امنیت و صلح در منطقه نیز خواهد بود.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول