اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آغاز برخورد با متخلفان بازار بورس/ 21 مدیر بورسی سلب صلاحیت شدند

معاون حقوقی سازمان بورس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با شرکت‌های متخلفی که به امر بازارگردانی نپرداخته‌اند، گفت: ۲۱ نفر از مدیران به دلیل تمرد از اجرا یا اجرای ناقص مقررات از تصدی سمت مدیریت در ناشران اوراق بهادار، نهاد‌های مالی و تشکل‌های خود انتظام به مدت ۶ ماه سلب صلاحیت شدند.

آغاز برخورد با متخلفان بازار بورس/ 21 مدیر بورسی سلب صلاحیت شدند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌‌های خبرگزاری فارس، طی  دو ماه گذشته بحث بازارگردانی در بازار سرمایه به منظور افزایش نقد شوندگی، تنظیم عرضه و همچنین تقاضای اوراق بهادار افزایش یافته به گونه ای که این امر توجه مسئولان زیادی اعم از وزیر اقتصاد، نمایندگان مجلس  و همچنین دستگاه قضا را به خود جلب کرده  است.

در همین راستا سید محمد حسینی، مدیر حقوقی بورس تهران در نامه‌ای به شرکت‌های بورسی اعلام کرده بود که پیرو مصوبه ۷ مهر ماه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در صورتی که شرکت‌های بورسی اقدام به امضای قرارداد بازارگردانی و معرفی صندوق بازارگردان تا یکشنبه ۲۵ آبان نکنند، وفق ماده ۵۲ قانون اوراق بهادار به مراجع قضائی معرفی و از این شرکت های بورسی شکایت خواهند شد.

آغاز برخورد با متخلفان بازار بورس

جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با شرکت‌های متخلفی که به امر بازارگردانی نپرداخته‌اند، گفت: در ‌ادامه رسیدگی به پرونده‌های تخلفاتی مربوط به بازارگردانی و بازار سازی  به پرونده چهار ناشر رسیدگی شد که هر چهار شرکت در مرحله رسیدگی بدوی متخلف شناخته شدند.

وی با بیان اینکه ۲۱ نفر از مدیران به دلیل تمرد از اجرا یا اجرای ناقص مقررات از تصدی سمت مدیریت در ناشران اوراق بهادار، نهاد‌های مالی و تشکل‌های خود انتظام به مدت ۶ ماه سلب صلاحیت شدند، اظهار کرد: این ۲۱ نفر به علاوه شخص حقیقی مدیران به پرداخت جریمه نقدی نیز محکوم شدند.

معاونت حقوقی سازمان بورس افزود: در ضمن به شرکت‌های - شخص حقوقی که به عنوان  ناشر به حساب می آیند نیز اخطار کتبی ارسال شده که این محکومیت برای شرکت آن ها  دارای آثار حقوقی است.

اخطار به ۳۱ حقوقی دیگر

جمالی تصریح کرد: بدین ترتیب تعداد مدیرانی که به دلیل عدم اجرای مقررات بازار گردانی تاکنون متخلف شناخته شده اند به ۱۵۷ نفر رسیده که از این مجموع ۳۱ ناشر (شخص حقوقی نیز تاکنون) اخطار کتبی دریافت کرده اند. اگر مدیران شرکت‌ها تا پایان مهلت یک هفته‌ای خود به اخطارشان بی‌توجه باشند قطع به یقین تصمیم انضباطی برای آن ها اتخاذ خواهد شد.

وی توضیح داد: چناچه عدم تمکین و تمرد از مصادیق جرایم اقتصادی و یا اخلال اقتصادی باشد، به قوه قضاییه  ارجاع خواهند شد تا در آنجا به پرونده آن ها رسیدگی شود.

بازارگردانی چه کمکی به بورس می‌کند؟

اما بازارگردانی و بازارگردان‌ها چه کمکی به بهبود وضعیت بورس و به زبانی عامیانه‌تر، چه کمکی به سودده شدن سهام عموم مردم می‌کند. بازارگردان، کارگزار یا معامله‌گری است که با اخذ مجوز‌های لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی، و تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین، و تحدید (محدود کردن) دامنه نوسان قیمت آن‌‎ها، به دادوستد اوراق می‌پردازد. وظیفه اصلی بازارگردان حفظ نظم و آرامش بازار است. بازارگردانان می‌کوشند تا از بر هم خوردن تعادل در معامله‌ها جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول