اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

راه های شادی آفرینی در منزل /روش های دوری از ملال قرنطینه چیست؟

این روزها در خانه ماندن های بیش از حد و عدم ارتباطات اجتماعی به دلیل شیوع کرونا گاها حالت های شبه افسردگی و ملال های روزانه برایمان پیش می آورد که می بایست علائم آنها را بشناسیم و در راستای رفعشان گام برداریم.

راه های شادی آفرینی در منزل /روش های دوری از ملال قرنطینه چیست؟

گروه خانواده؛زهره سعیدی: این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا همه ما مدت زیادی در خانه می‌مانیم و عموما به جز کارهای ضروری یا مشاغل‌مان کمتر بیرون می رویم، تازه خیلی از مشاغل هم این روزها یا تعطیل کرده اند یا اینکه به اعضای‌شان دورکاری داده اند، بنابراین همه اعضای خانواده تقریبا دور هم جمع هستیم و به جز همدیگر کمتر دیگران را می بینیم. مهمانی ها و جمع های آخر هفته فامیلی تعطیل شده و بیرون رفتن ها بیشتر محدود به خریدهای ضروری یا فعالیت های دیگر مهم می شوند.

بنابراین طبیعی است که گاهی شاهد بی حوصلگی ، رخوت و خستگی زیاد در خودمان باشیم مخصوصا اینکه با خودمان بیشتر تنها هستیم و وقتمان عموما با تلویزیون یا رسانه های مجازی می گذرد یا شاید هم برخی افرادی که کرونا گرفته اند یا دوران پسا کرونا دچار این حالت های رخوت و پوچی و افسردگی بشوند.

افسردگی در واقع جنگی است بین بدنی که می خواهد زنده بماند و مغزی که می خواهد بمیرد. نمود بیشتر آن در زنان دو برابر مردان و در نیمه دوم سال یعنی پاییز و زمستان بیش از نیمه اول سال است.

گاه شاید احساس کنیم که افسردگی ما را در بر گرفته است اما نباید اشتباه کنیم چرا که علائم افسردگی با علائم بی حوصلگی و خستگی ساده متفاوت است. با هم برخی از علائم اصلی افسردگی را از نظر می گذرانیم و سپس اگر احساس کردید پنج تا شش علامت اصلی را دارید، بهتر است به برخی فعالیت هایی که توصیه می شود دست بزنید و یا اینکه در صورت حاد بودن حالمان به درمانگر افسردگی مراجعه کنیم:

1-خلق افسرده

گاهی احساس میکنیم به مدت چند هفته یا ماه دارای خلق افسردگی هستیم یا اینکه دیگران به ما می گویند که دچار حالت افسرده هستیم.

2-بی میلی و بی علاقگی ـ احساس پوچی

نسبت به مسائل مختلف زندگی بی حس و بی میل هستیم و برایمان چیزی تفاوتی نمی کندچرا که احساس بی هدفی و بی میلی میکنیم یا اینکه حس میکنیم همه چیز پوچ است ایا اینکه ما احساس بی ارزشی و احساس گناه می کنیم.

3-پرخاشگری

نسبت به مسائل مختلف روزانه با تنش و بی قراری برخورد میکنیم و با دیگران نیز سر مسائل مختلف پرخاش داریم حال ممکن است این را خودمان یا دیگران متوجه شوند.

4-کندی روانی ـ حرکتی

وقتی از خواب بیدار می شویم احساس میکنیم وزنه سنگینی به دست و پایمان بسته اند یا اینکه اصلا دوست نداریم از خواب بیدار شویم گاهی هم احساس میکنیم در یک استخر راه می رویم که به سختی دست و پایمان را تکان می دهیم.

5-بهت و گیجی

نسبت به درک و فهم مسائل احساس گیجی می کنیم.

6-بدخوابی ـ پرخوابی

در این ایام یا خوب به خواب نمی رویم یا از خواب زیاد بیدار می شویم و یا اینکه در طول روز احساس خواب الودگی می کنیم.

5-پرخوری ـ کم خوری

اشتهایمان نسبت به گذشته تغییر کرده است یا زیاد می خوریم یا اصلا غذا نمی خوریم بنابراین وزنمان نسبت به ماه گذشته تغییر کرده است.

 

 

ما در اینجا برخی نکاتی را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید در این ایام کرونایی که بیشتر همه ما در خانه هستیم بر حالت های رخوت و خستگی حاصل از این شرایط و همینطور از دچار شدن بر افسردگی غلبه کنیم:

1-تغذیه سالم و فعالیت بدنی

شاید برخی از شما بگویید که در این فضای کوچک آپارتمان ها چطور می توانیم فعالیت بدنی داشته باشیم اما واقعیت این است که در یک اتاق کوچک هم می توانیم با یک برنامه ریزی درست روزانه یک فعالیت بدنی و ورزشی سالم داشته باشیم، اگر گوشی مبایل و اینترنت داریم یک اپلیکیشن ورزشی همین الان نصب کنید که به شما برنامه روزانه همراه ساعت  و زمان و فعالیت ورزشی مناسب سن و وزن شما می دهد که هر روز تکرار می شود و این خیلی می تواند در روحیه و حال خوب شما تأثیر داشته باشید.

علاوه بر فعالیت بدنی تغذیه سالم نیز در این ایام خیلی مهم است اینکه غذاهایمان دارای فیبر و سبزیجات سالم و کاملا پخته باشد ، مصرف مایعات متنوع و غذاهای اشتهاآور و البته کم چرب در روحیه ما خیلی اثرگذار است.

 

2-زمانی برای فضای مجازی و زمانی برای مطالعه

اگر بتوانیم تعادلی بین حضور در فضای مجازی و ارتباط با دوستانمان برقرار کنیم و زمانی را نیز برای خود به مطالعه سالم بپردازیم، اتفاق خوبی را برای خودمان رقم زده ایم. واقعیت این است که ما از یک سو به ارتباطات اجتماعی و صحبت با همسالان و همینطور اطلاع از مسائل مختلف روز احتیاج داریم و از سوی دیگر نیز غذای روحمان مطالعه و پرورش ماهیچه های مغزی مان است حال در هر سنی که هستیم ، اگر دانشجوییم مطالعه دروسمان که این روزها مجازی کلاس هایش برگزار می شود، اگر دانش آموز هستیم نیز به همین صورت و اگر خانم خانه دار هستیم به کتاب های مربوط به علایقمان بپردازیم تا نه دچار بیکاری و خستگی و افسردگی ناشی از در خانه ماندن شویم و نه تفکرات بیهوده ما را در این ایام از پا دربیاورد همچنین مطالعه عاملی برای دور شدن از آلزایمر در سنین بالاتر نیز برایمان محسوب می شود.

 

3-ساعت خواب و بیداری و غذا خوردنمان را تنظیم کنیم

گاه پیش می آید که انتهای هفته به دلیل اینکه برنامه روزانه نداریم زمان غذا خوردن و خواب و بیداری مان از دستمان خارج می شود و بعد پیش خودمان می گوییم که چرا من انقدر کسل و بی حوصله هستم. بهتر است در این ایام نیز اگر بیشتر در خانه هستیم طبق زمان بندی گذشته  مان زندگی کنیم مثلا سر همان ساعتی که همیشه بیدار می شدیم، بیدار شویم و به فعالیت هایمان بپردازیم نه اینکه سر ظهر از خواب بیدار شویم و تازه فکر کنیم که امروز چه کار کنم، اینطور رشته کارهای روزانه از دستمان خارج می شود و گاه دچار اضطراب و گاه هم خلق افسرده و پر تنش می شویم.

4-زمانی را به فعالیت های شادی آور اختصاص دهید

بهتر است برای حفظ قوای ذهنی مان و شادی آفرینی برای هورمون های مغزی زمانی به فعالیت هایی چون گوش دادن به موسیقی یا یک فعالیت مورد علاقه مان چون دوچرخه سواری در حیاط منزل یا آواز خواندن حتی برای خودمان، نقاشی کشیدن یا دیگر فعالیت هایی که حس خوبی به ما می دهد و این می تواند برای همه ما مفید و موثر باشد.

 

5- از افکار منفی دوری کنید

به جز موارد استثنا که نیاز است دررابطه با آنها بدانیم بهتر است اخبار دیدن یا فعالیت هایی از این دست و صحبت کردن زیاد درباره آن را به یک ساعت فقط در طول روز موکول کنید و بقیه خود را به فعالیت های روزانه تان مشغول کنید نه اینکه کل روز به افکار منفی ناشی از تبعات کرونا و اینکه کی به پایان می رسد و مدام این این موارد در سیکل مغزی ما دوران داشته باشد و آخر شب با یک ذهن خسته و نابود به رختخواب برویم و بعد هم خوابمان نبرد یا کل زمان شب به خواب های بد برایمان سپری بشود. بنابراین اخبار، افکار منفی نیم تا یک ساعت و بقیه روز به فعالیت هایمان شخصی خودمان سپری شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول