اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

روایت هجرت برای خدمت | جمعه‌هایی که رنگ و بوی جهاد گرفت

حجت‌الاسلام مهدی دمیری طلبه‌ای ۳۴ ساله که اصالتأ اهل مازندران است و تجربه‌ای ۱۰ ساله از کار جهادی دارد و یک سال است که شهرستان بشرویه را برای خدمت انتخاب کرده است.

روایت هجرت برای خدمت | جمعه‌هایی که رنگ و بوی جهاد گرفت

خبرگزاری فارس – بشرویه؛ چند سالی می‌شود که حضورشان مایه دلگرمی برای اهالی مناطق محروم است، جوانان تازه‌نفسی که گام‌های استوارشان روشن‌کننده چراغ امید در دل محرومین بوده است.

بی‌منت و بدون ‌هیچ چشمداشتی طی این سال‌ها دردآشنای مردم مناطق محروم شده‌اند و بدون داشتن مسؤولیت‌های اداری و سازمانی فرصت‌های ناب خدمت را از دست نمی‌دهند.

جوانانی که الگوگرفتگان نسل آفتاب هستند و دغدغه و تکاپویشان بر این است تا باری از دوش هموطنانشان بردارند و در هر جایی که بتوانند التیام‌بخش دردهای هم‌وطنانشان باشند.

امروز به سراغ صحبت با یکی از جوانانی رفتیم که مشق عشق در مکتب جهاد و کمک به همنوعان داشته و با عزم و اراده خود طی یک سال گذشته توانسته یک گروه جهادی فعال و پویا را راه‌اندازی کند.

طلبه‌ای ۳۴ ساله که اصالتأ اهل مازندران است و تجربه‌ای ۱۰ ساله از کار جهادی دارد و یک سال است که شهرستان بشرویه را برای خدمت انتخاب کرده است.

حجت‌الاسلام مهدی دمیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: نزدیک به ۱۰ سال در قم درس خواندم و تدریس نیز داشتم و دارای ارشد فلسفه و کلام هستم.

هجرت برای خدمت

وی افزود: سال گذشته به این جمع‌بندی رسیدم که برای تبلیغ هجرت داشته باشم و فضای بشرویه را انتخاب کردم و با توکل بر خدا به بشرویه آمدم.

این طلبه جهادگر با اشاره به سابقه فعالیت‌های جهادی خود، بیان داشت: در گذشته در اردوهای جهادی زیادی شرکت کرده‌ام و ابتدا از گروه فاطمیون شیراز شروع کردم، اما پس از حضور در بشرویه گروه جهادی امام رضا(ع) را تشکیل دادیم و یک سال از تشکیل این گروه می‌گذرد.

وقتی خود مردم آستین همت را بالا می‌زنند

دمیری با بیان اینکه ضرورت تشکیل گروه جهادی احساس می‌شد و می‌شود، گفت: در همه مناطق کشور افرادی هستند که نیازمند دستگیری هستند که مسؤولین به دلایل مختلف گاهی بر اثر بی‌تدبیری و گاهی به دلیل بی‌‌اطلاعی و دلایل دیگر به این افراد رسیدگی نمی‌کنند، اما در اینجا خودم مردم آستین را بالا زدند.

وی تصریح کرد: گروه‌های جهادی غالباً دوره‌ای هستند و برای مثال تابستان یا نوروز به اردوی جهادی و معمولاً به مکانی غیر از محل تأسیس می‌روند که این مسئله علی‌رغم مزیت‌هایی که دارد برخی محدودیت‌ها را ایجاد می‌کند که ما به این محدودیت‌ها توجه کردیم.

ماجرای جمعه‌های جهادی...

مسؤول گروه جهادی امام رضا (ع) بشرویه با بیان اینکه افراد شاغل و دانشجویان برای شرکت در این اردوها محدودیت‌هایی دارند و نمی‌توانند کار خود را رها کنند، ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم عیوب این کار را برطرف کنیم و در این گروه جهادی طرح «جمعه‌های جهادی» را مطرح کردیم که اهالی یک شهر در همان شهر در روزهای جمعه به افراد مستمند و مستضعفین رسیدگی کنند.

دمیری بیان کرد: جهادگران در این گروه که دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد شاغل بودند روزهای جمعه را برای خدمت جهادی انتخاب کردند.

اردویی که مشکل‌گشایی کرد

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه حضور هر هفته افراد در طرح جمعه‌های جهادی افراد و خانواده‌ها را خسته نکند طرح اردوی خانوادگی را اجرا کردیم و افراد در ماه یک جمعه به همراه خانواده به این اردو می‌آمدند و یک دورهمی داشتیم و حتی بعدها مواردی از مشکلات خانوادگی به واسطه این اردوها حل شد.

مسؤول گروه جهادی امام رضا(ع) بشرویه عنوان داشت: بعد از مدتی علاوه بر جمعه‌ها افراد در طول هفته نیز فعالیت جهادی داشتند و هر هفته به طور میانگین چهار تا پنج اعزام داشتیم و یا در جمعه تا صد نفر اعزام و در چند عرصه فعالیت بوده است.

برای اینکه حضور هر هفته افراد در طرح جمعه‌های جهادی افراد و خانواده‌ها را خسته نکند طرح اردوی خانوادگی را اجرا کردیم و افراد در ماه یک جمعه به همراه خانواده به این اردو می‌آمدند  

رکورد خدمت؛ ۱۵۰ اعزام در ۸ ماه

دمیری تصریح کرد: تازه شروع به کار کرده‌ایم اما به نسبت همین زمان طی این مدت ۱۵۰ اعزام داشته‌ایم و تقریباً در کشور این حجم از کار بی‌سابقه است.

وی بیان داشت: در حال جذب هستیم و در فضای مجازی هم فعالیت داریم و با وجود کرونا در ابتدا دو ماه کار تعطیل شد، اما نیاز اهالی این مناطق به کمک‌های گروه جهادی سبب شد تا کار را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین کم کردن جمعیت پیش ببریم که خوشبختانه فعالیت تاکنون مستمر بوده است.

این طلبه جهادگر تصریح کرد: فطرت انسان به گونه‌ای است که دوست دارد دست دیگری را بگیرد و به همین دلیل افراد اگر اعتماد کنند پای کار هستند و ما اکنون نوجوانان و جوانانی داریم که به‌صورت کاملاً جدی فعالیت دارند.

 همه اعضای گروه، جوانان هستند

وی با اشاره به اینکه می‌توان گفت که همه اعضای این گروه را جوانان تشکیل می‌دهند، بیان داشت: فضای اردوی جهادی شاد، پرنشاط، پرانرژی و همراه با انس است و وقتی که فرد این فضا را چه در عکس و فیلم و چه در صحبت‌ها می‌بیند به تدریج جذب می‌شود.

این طلبه جهادگر خاطرنشان کرد: سعی می‌کنم در مسجد و چه در عرصه فعالیت از روایات و آیات در مورد کمک و وظایف نسبت به یکدیگر بگوییم.

تأکید بر مسجدمحوری فعالیت‌ها

دمیری بیان داشت: فعالیت ما مسجدمحور است و همه کلاس‌های تربیت فرزند، همسرداری و نویسندگی که در گذشته برگزار می‌کردیم و مشاوره‌ها و هیئت و گروه جهادی نیز بر همین محوریت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه حضرت آقا به شدت بر روی مسجدمحوری فعالیت‌ها تاکید داشته‌اند، گفت: اعضای این گروه جهادی تنها از یک مسجد نیستند و از مساجد دیگر و نقاط شهر و حتی افرادی که اهل مسجد به هر دلیلی نیستند در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند.

باید به عدالت واقعی در نظام اسلامی برسیم

این طلبه جهادگر اصل شکل‌گیری این گروه جهادی را کمک به مستضعفین دانست و عنوان داشت: در سطح کلان‌تر به این واسطه باید بتوانیم به عدالتی که نظام اسلامی به دنبال آن است نزدیک‌تر شویم.

فعالیت ما مسجدمحور است و همه کلاس‌های تربیت فرزند، همسرداری و نویسندگی که در گذشته برگزار می‌کردیم و مشاوره‌ها و هیئت و گروه جهادی نیز بر همین محوریت قرار دارد.  

دمیری بیان داشت: در این راستا کارگروه‌های مختلفی را تشکیل دادیم و اکنون تقریباً فعالیت‌های عمرانی در سطوح مختلف انجام می‌شود.

وی ادامه داد: توانایی افراد این گروه بالا است و بنایی، تأسیسات و کارهای فنی، نقاشی و گچکاری نمونه‌ای از اقدامات در این گروه است و در هر مسئله‌ای که خانواده نیازمند به آن محتاج باشد توانستیم افراد جذب گروه کنیم و تیم کاملی را تشکیل دهیم.

کار فرهنگی در کنار کار عمرانی

مسؤول گروه جهادی امام رضا(ع) بشرویه بیان داشت: در هفته‌های اردوهای خانوادگی کار فرهنگی عظیمی شکل گرفت و افراد جذب مسجد، هیئت و جلسات قرآن شده و در فعالیت‌های دیگر مسجد نیز دخیل می‌شوند.

دمیری تصریح کرد: در طی این مدت و شرکت در فعالیت‌ها ابتدا خودم می‌رفتم و نفر آخری که از دست کار می‌کشید خودم بودم اما اکنون برای اینکه کار شخص‌محور پیش نرود و تشکیلاتی باشد کارها را به بچه‌ها واگذار می‌کنم و نفر اول نمی‌روم تا حضور افراد به حضور من مشروط نشود.

مردم به کمک مسؤولین بیایند

وی عنوان داشت: مسؤولین یک کشور هر چه قدر هم که توانا باشند و هر چقدر هم که دلسوز باشند، حجم مشکلات به قدری است که به همه نرسند و باید انصاف داشته باشیم و تبعاً لازم به ورود مردم است که به با کمک به نظام اسلامی کمک کنند و این اختلاف طبقاتی‌ها کمتر شود.

مسؤول گروه جهادی امام رضا (ع) بشرویه یادآور شد: از سوی دیگر گاهی مسؤولینی داریم که بی‌کفایت و بی‌تدبیر هستند و زمانی که گروه‌های جهادی فعالیت می‌کنند در بین مردم مطالبه‌گری شکل می‌گیرد که می‌شود کار کرد و چرا مسؤولین کار نمی‌کنند و همین مسئله مسؤولین را پای کار می‌کشاند.

پشتوانه معرفتی گروه‌های جهادی

دمیری ادامه داد: از سوی دیگر گروه جهادی پشتوانه معرفتی دارد و مبانی دینی ما می‌گوید که هر شخصی در برابر انسان دیگر مسؤول است و مبانی دینی ما این کمک‌ها را لازم و بعضاً واجب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این عرصه صحنه‌های زیبایی را نیز می‌بینیم، گفت: افرادی را داشتیم که اعتقادی به اردوهای جهادی نداشتند و آمدند و منطقه‌ و سختی یک زندگی را دیدند و گوشه‌ای نشستند و گریه کردند و بعد خودشان کمک‌رسان شدند.

کاشتن بذر محبت در دل محرومین

وی یکی از عرصه‌های مهم جذب به دین را همین اردوهای جهادی به‌عنوان یک عمل دینی دانست و ابراز داشت: خانواده‌هایی که برایشان فعالیت می‌کنیم نیز زمانی که می‌بیند به امر ولی امر مسلمین و بر طبق اصول اعتقادی خود برایشان کاری انجام می‌دهیم تأثیر می‌پذیرند و مهر و محبت در دلشان ایجاد می‌شود.

افرادی را داشتیم که اعتقادی به اردوهای جهادی نداشتند و آمدند و منطقه‌ و سختی یک زندگی را دیدند و گوشه‌ای نشستند و گریه کردند و بعد خودشان کمک‌رسان شدند.  

مسؤول گروه جهادی امام رضا (ع) بشرویه بیان داشت: در اوایل با افراد تماس می‌گرفتیم که می‌خواهیم به اردوی جهادی برویم اما اکنون آن‌ها به دنبال این اردوها و خدمت بوده و پیگیر فعالیت‌ها هستند.

گروه‌های جهادی آینده‌ روشنی دارند

دمیری عنوان داشت: تقریباً در بسیاری از هفته‌ها جمعه شب‌ها یکی از مبانی معرفتی اردوی جهادی را برای افراد بیان می‌کنم.

وی تصریح کرد: گروه‌های جهادی آینده‌ای روشن دارند و روزبه‌روز نیز در حال پیشرفت هستند و افراد جدیدی جذب می‌شوند چراکه زمان حضور در این اردوها و خدمت برای محرومین حال دلمان خوب می‌شود.

انتهای پیام/3403/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول