اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

روایت جهادی در دل محرومیت؛ از حذف دلالان تا امدادرسانی عجیب یک دهه هشتادی‌!

گروه جهادی «مکتب شهید سلیمانی» در پنج شهرستان جنوبی استان کرمان از جمله گروه‌هایی است که بنیانگذار آن تعدادی از معلمان هستند که کارشان را با هدف کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و محروم از تحصیل آغاز کردند اما در کنار آن کارهای بزرگی را به سرانجام رساندند.

روایت جهادی در دل محرومیت؛ از حذف دلالان تا امدادرسانی عجیب یک دهه هشتادی‌!

خبرگزاری فارس – کرمان؛ محدثه سعیدی‌نژاد، گروه‌های جهادی در جنوب کرمان نام‌آشنای همه کسانی‌ست که دغدغه‌ رفع محرومیت‌ دارند، جهادگرانی که روز و شب ندارند و در مناطق محروم تمام توانشان را به کار می‌گیرند تا گره‌ای از کار مردم باز شود.

گروه جهادی «مکتب شهید سلیمانی» در پنج شهرستان جنوبی استان کرمان از جمله این گروه‌هاست که بنیانگذار آن تعدادی از معلمان هستند که کارشان را با هدف کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و محروم از تحصیل آغاز کردند.

به سراغ کاظم شکوهی نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی در جنوب کرمان رفتیم تا با روند شکل‌گیری این گروه از آغاز تاکنون آشنا شویم.

 

با تعدادی از معلمان که تمایل به این کار داشتند، وارد عمل شدیم

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: با توجه به اینکه من معلم و به فضای منطقه جنوب کرمان آشنا بودم، کمک به دانش‎آموزان بی‎بضاعت و محروم از تحصیل یکی از دغدغه‎های اصلی من بود که در نهایت پنج سال قبل این هدف را عملی کرده و مصمم شدیم که آن را در تمام شهرستان گسترش دهیم.

بر همین اساس در ابتدا با تعدادی از معلمان که تمایل به این کار داشتند، وارد عمل شده و با راه‎اندازی گروه جهادی متشکل از فرهنگیان به دانش‎آموزان بازمانده از تحصیل و دارای مشکلات روحی و روانی خدمات لازم را ارائه کردیم، زیرا در مدارس جنوب کرمان مشاوران معمولاً افراد متخصص این حوزه نبوده و حدود نیمی از آنها مهارت‎های لازم مشاوره‎ای را ندارند.

در پی تشکیل یک اتاق فکر متشکل از نخبگان و افراد معتمد روستاها هستیم

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: سرانجام یک سال گذشته گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی متشکل از 15 نفر ایجاد شد که پنج نفر از آنان بانوان و 10 نفر مرد هستند و این گروه از بدو تشکیل تا کنون با حوادث مختلفی از جمله سیل قلعه‎گنج، سیستان و زهکلوت، کرونا و ... مواجه بوده است.

هر گروه جهادی باید یک فعالیت را به صورت مستمر و مداوم انجام دهد و در سایر زمینه‎ها ورود پیدا نکند، اما گروه ما به دلیل اینکه زمان تشکیل آن با حوادث مختلف همراه بود در بخش‎های مختلفی فعالیت داشته و هنوز نتوانسته است در یک برنامه کاری واحد ورود کند.

یکی از دغدغه‌های ما در منطقه جنوب کرمان مسائل فرهنگی است و با چند مؤسسه نیز برای همکاری در این زمینه مذاکره کرده‎ایم بر همین اساس با طرحی که در دست اقدام داریم در پی تشکیل یک اتاق فکر متشکل از نخبگان و افراد معتمد روستاها هستیم تا بتوانیم با تقویت آنها بخشی از مشکلات موجود را برطرف کنیم.

با توجه به اینکه بنده مشاور هستم از وضعیت فرهنگی روستاهای منطقه جنوب کرمان به خوبی اطلاع دارم در نتیجه پس از شناسایی آسیب‎های هر روستا اعم از طلاق، اعتیاد، بیکاری و ... با همکاری فرهنگیان و طلاب فعال در آنجا نسبت به رفع آنها اقدام می‎کنیم.

 

 

رساندن حمایت‌های مردمی در زمان وقوع سیل قلعه‌گنج و زهکلوت

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: هنگام وقوع سیل در شهرستان قلعه‎گنج به مستنداتی در مورد روستاهای چراغ‎آباد، جنگل‎آباد و بلبل‎آباد دست یافتیم که در آنها تمام روستا تا یک متر زیر آب رفته بود و پس از جمع‎آوری 2 میلیون تومان از دوستان خود حدود 2 هزار قرص نان بین مردم این مناطق توزیع شد، همچنین پس از حمایت‎های مردمی منطقه جنوب کرمان و همکاری هلال احمر و بنیاد مستضعفان چند خودرو حامل مواد غذایی و دارویی، وسایل گرمایشی و ... و تیم پزشکی به این روستاها اعزام کردیم.

با وقوع سیل زهکلوت با جمع‎آوری 15 میلیون تومان کمک‎های مردمی تنها به تهیه وسایل بهداشتی پرداختیم و با راه‎اندازی آشپزخانه به مدت یک ماه هر روز بین مردم غذای گرم و آب معدنی توزیع کردیم، در مجموع طی یک ماه پس از وقوع سیل گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی 11 روستا را زیر پوشش خدمات خود قرار داد.

گروه جهادی ما تنها گروه مستقر در منطقه بود و مابقی گروه‎ها در رفت و آمد بودند به همین دلیل آنها نیز زیر نظر ما خدمات خود را در بخش‎های مختلفی از جمله برق‎کاری، لایروبی، شست‎وشوی فرش، آشپزی، تخلیه خانه‎ها و ... ارائه می‎دادند.

سپس در کنار سایر گروه‎ها از جمله بسیجیان، نیروی داوطلب مردمی هلال احمر و ... نسبت به احداث 30 چشمه سرویس بهداشتی اقدام کردیم که هشت چشمه از آنها با استفاده از کمک‎های مردمی ساخته شد.

پوشش روستاهای سیل‌زده در سیستان و بلوچستان

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: پس از سیل قلعه‌گنج با سیل سیستان و بلوچستان مواجه شدیم که بسیاری از روستاها را زیر آب برده و بخش‎های کشاورزی را نابود کرده بود بر همین اساس بلافاصله چند موکب در شهرستان‎های جنوب کرمان راه‎اندازی کردیم و پس از جمع‎آوری کمک‎های مردمی به مدت یک ماه آخر هر هفته آنها را به این استان اعزام می‎کردیم و روستاهای سیل‎زده را پوشش دادیم و در مرحله پایانی نسبت به تعمیر منازل آسیب‎دیده اقدام کردیم.

پس از این سیل به صورت پراکنده به خانواده‎هایی که دارای مشکلات بهداشتی و درمانی بودند، کمک‎رسانی کردیم، زیرا در منطقه جنوب کرمان با کمبود امکانات درمانی مواجه هستیم به طوری که در یک روستا در شهرستان رودبار از 22 خانوار 12 خانوار آنها دارای فرزندان معلول بودند، همچنین تعمیرات منازل خانواده‎های نیازمند پنج شهرستان جنوبی و احداث سرویس بهداشتی انجام گرفت.

 

با کمک خیران برای درآمدزایی گروه خود یک کارگاه بلوک‎زنی در شهر فاریاب احداث و برای هفت نفر اشتغالزایی کردیم و درآمد حاصل از آن را برای کارهای معیشتی، عمرانی، فرهنگی و حتی ترک اعتیاد هزینه می‎کنیم.

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: اوایل شیوع بیماری کرونا گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی نخستین گروهی بود که نسبت به راه‎اندازی کارگاه تولید ماسک و ضدعفونی معابر شهری اقدام کرد که در نتیجه آن حدود 10 هزار ماسک و همچنین محلول ضدعفونی‎کننده توزیع شد و پس از سخنان مقام معظم رهبری حداقل سه مرحله توزیع کمک‎های مؤمنانه در شهرستان‎های کهنوج و رودبار صورت گرفت.

با کمک خیران برای درآمدزایی گروه خود یک کارگاه بلوک‎زنی در شهر فاریاب احداث و برای هفت نفر اشتغالزایی کردیم و درآمد حاصل از آن را برای کارهای معیشتی، عمرانی، فرهنگی و حتی ترک اعتیاد هزینه می‎کنیم.

از سوی دیگر تاکنون برای احداث 10 چشمه سرویس بهداشتی بلوک و سیمان رایگان در اختیار خانواده‎های بی‎سرپرست قرار دادیم، البته اولویت گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی شهرستان رودبار است به همین دلیل در پی این هستیم که این کارگاه را یا به آنجا انتقال دهیم و یا یک کارگاه دیگر در این منطقه احداث کنیم.

ورود به درمان بیماران قلبی و اعزام آنها به تهران

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: همچنین بحثی که به تازگی در آن ورود پیدا کردیم، درمان بیماران قلبی است که ‎اکنون سومین نفر را برای عمل قلب به بیمارستان شهید رجایی تهران اعزام کردیم که هزینه عمل آنها بیش از 15 میلیون تومان است در مناطق محروم افرادی وجود دارند که در کودکی دچار بیماری‎هایی می‎شوند که بعضاً با یک عمل ساده قابل درمان هستند، اما با ابراز تأسف به دلیل عدم آگاهی والدین و مشکلات اقتصادی پس از گذشت چند سال فوت می‎شوند.

زوج قمی هزینه ازدواج خود را به یک زوج در جنوب کرمان اهدا کردند

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: طی دو هفته گذشته نیز آیین ازدواج آسان برای سه زوج یتیم از شهرستان‎های فاریاب، کهنوج و رودبار را در جوار مزار شهدای گمنام کهنوج برگزار کردیم هزینه اولیه برگزاری این جشن 12 میلیون تومان بود که توسط یک زوج قمی اعطا شد، این زوج به جای برگزاری مراسم هزینه ازدواج خود را برای کمک به این آیین تقدیم کردند و در نهایت مجموع کمک‎های مردمی و خیران به 40 میلیون تومان رسید که با این پول برای هر کدام از این زوج‎ها یک دستگاه یخچال، گاز، آبگرمکن و تخته فرش با هزینه 10 میلیون تومان خریداری شد.

«دلالان در روستاها سبدهای حصیری را تنها 6 هزار تومان از مردم می‎خریدند، اما ما توانستیم با حذف دلالان آنها را تا 30 هزار تومان به فروش برسانیم»

 

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: همچنین ما بازاریابی و فروش محصولات زنانی را که با استفاده از برگ‎های درخت نخل، کلاه، سبد و جاروی حصیری درست کرده و یا فرش و گلیم می‎بافند، انجام می‎دهیم به عنوان مثال دلالان در روستاها سبدهای حصیری را تنها 6 هزار تومان از مردم می‎خریدند، اما ما توانستیم با حذف دلالان آنها را تا 30 هزار تومان به فروش برسانیم.

در حال حاضر نیز احداث سه واحد مسکونی با بلوک و سقف سبک برای افراد بی‎سرپرست در دست اقدام است که یکی از این افراد یک مادر 60 ساله با پنج فرزند بوده که در کپر زندگی می‎کنند، لازم به ذکر است، هیچ کدام از افراد این خانواده دارای مدارک هویتی و شناسنامه نیستند به همین دلیل شامل کمک‎های کمیته امداد و بنیاد مسکن نمی‎شوند، ما معمولاً برای احداث خانه با نهادهای حمایتی قراردادهای مشارکتی داریم و از این طریق اقدام می‎کنیم، البته با ابراز تأسف در منطقه جنوب کرمان اینگونه افراد کم نیستند، بنده شخصاً در سیل زهکلوت حداقل با 100 مورد از این خانواده‎ها مواجه شدم که به هیچ وجه مدارک هویتی نداشتند.

 

 

ظرفیت‌ها در جنوب کرمان بالا، بیکاری هم زیاد

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: بیکاری را به جرأت می‎توان، بزرگترین مشکل جوانان منطقه جنوب کرمان دانست که خود ریشه بسیاری از مشکلات دیگر است و این در حالی است که ظرفیت‎های فراوانی در این منطقه وجود دارد.

قطعاً جوانان ما که دارای تحصیلات عالیه هستند، اگر در جایی مشغول به کار باشند، هرگز به سمت قاچاق سوخت کشیده نمی‎شوند.

ظرفیت‎های منطقه جنوب کرمان کاملاً شناخته شده است و تنها همت مسئولان و قدرت اجرایی برای جذب بودجه و اقدام نیاز دارد.

روند اجرایی کند یا تعطیلی پروژه‌های اشتغالزایی در جنوب کرمان

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: همچنین برای احداث یک گاوداری 5 هزار رأسی در شهرستان فاریاب ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اعتبار آن را پرداخت کرد تا از این طریق برای 300 نفر اشتغالزایی شود، اما پس از احداث ساختمان و حصارکشی آن این پروژه رها شد.

برای منطقه زهکلوت نیز یک پروژه شهرک صنعتی اختصاص داده شده است که اگر اجرا شود، چند هزار جوان مشغول به کار می‎شوند، اگر همین طرح‎هایی که در حال حاضر به منطقه جنوب کرمان اختصاص داده شده است، اجرا شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی و به تبع آن فرهنگی مردم این منطقه رفع می‎شود، اما نمی‎دانم، چه دلیلی وجود دارد که روند اجرای آنها یا به کندی صورت می‌‎گیرد و یا کاملاً تعطیل می‎شود.

اگر مسئولان منطقه جنوب کرمان با یکدیگر متحد بوده و هم‎افزایی داشتند و به بحث اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم توجه داشتند، بسیاری از مشکلات موجود برطرف می‎شد، همچنین اگر مسئولان ارتباط خود را با مردم حفظ کرده و احترام به ارباب رجوع را مد نظر قرار دهند، جایی برای دل‎خوشی باقی می‎ماند، بحث جهادی و دولتی نیست، بنابراین از مسئولان تقاضا می‎شود که در این مسیر سنگ‎اندازی نکنند و حمایت‎های لازم را نسبت به این گروه‎ها داشته باشند و ما نیز تا روزی که نفس داریم به مردم خدمت می‎کنیم.

وقتی یک دهه هشتادی در سیل خود را به دل آب زد

نماینده گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی: یکی از اتفاقات جالبی که برای اعضای گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی اتفاق افتاده است، این بود که یکی از اعضای گروه ما دهه هشتادی است و تا قبل از عضو شدن در این گروه در جایی کار نمی‎کرد و فعالیتی نداشت، اما در جریان سیل زهکلوت برای رساندن بسته‌‎های 72 ساعته غذایی که شامل نان، کنسرو، آب معدنی و ... بود، خود را به دل آب زد و در میان گل و لای ارزاق را به مردم می‎رساند، آن هم در شرایطی که حتی آفرودسواران نتوانستند از آب عبور کنند و یا یکی دیگر از اعضا با توجه به شرایط سخت کاری در این سیل دردناک حتی تا سه چهار روز فرصت نکرده بود، کفش‎های خود را از پا در بیاورد و پاهای او کاملاً در گل و لای خشک و کبود شده بود.

انتهای پیام/80001/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول