اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

انتشار یک نمایشنامه ایرانی در کانادا/ آثاری در جستجوی هویت

محسن عظیمی ، نمایشنامه نویس از انتشار نمایشنامه «یک فضای تهی» در کانادا خبر داد و گفت: مجموعه آثاری که در این نمایشنامه گنجانده شده همه درباره هویت هستند.

انتشار یک نمایشنامه ایرانی در کانادا/ آثاری در جستجوی هویت

«محسن عظیمی» نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر ایرانی در گفت وگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت: یک فضای تهی به شکل چاپی و دیحیتال شامل چهار نمایشنامه کوتاه است: «نطفه»، «ویار»، «Couvade» و «حلقه»  که همگی در یک فضای تهی با تکیه بر کم‌ترین دیالوگ و بازیگر هستند. چالش اصلی‌ همه این آثار پیرامون عصیان در جست‌وجوی هویت است.

وی در ادامه افزود: این نمایشنامه ها بین سال های 85 تا 95 نوشته اند و الان از طریق سایت آمازون و lulu قابل خریداری‌ است.

وی با اشاره به اینکه از اواخر دهه هفتاد به شکل تجربی در زمینه نمایشنامه نویسی، کارگردانی و بازیگری تئاتر کار کرده گفت: این مجموعه آثار من توسط نشر انار به چاپ رسیده است در واقع این انتشارات یک نشر نوپا است که در زمینه ادبیات و ادبیات نمایشی آثاری را به زبان های مختلف منتشر می کند، به خصوص آثاری که زبانی جهانی داشته و محدودیت های بومی محلی نداشته باشند.

نویسنده آثار «همیشه همه چیز یه جور نیست» و «چرخ»، گفت: از آنجایی که این چهار نمایشنامه کوتاه را من در فاصله بین سال‌های ۸۵ تا ۹۵ نوشتم و همگی آثاری بودند کوتاه و جدا از هم، هیچ‌وقت به فکر انتشارشان نیفتاده بودم چراکه بیشتر مبتنی بر حرکت هستند و در نگارش‌شان از کمترین دیالوگ ممکن استفاده شده است. نمایشنامه‌هایی مینی‌مالیست که همگی یک وجه مشترک دارند؛ از نظر شکل همه در یک فضای تهی اتفاق می‌افتند و به لحاظ محتوا هم درباره هویت هستند.

 

وی با اشاره به اینکه انتشارات انار آثارش را از طریق سایت‌هایی چون آمازون ارائه می‌کند و‌ این آثار می‌توانند در سطح جهانی مطرح شوند، گفت: علاوه بر این مجموعه من یک نمایشنامه دیگر با نام ژان که شامل دو نمایشنامه هست نیز به این نشر ارائه کرده‌ام. ژان هم که شامل دو نمایشنامه درباره بمباران شیمیایی حلبچه هست، به‌گونه‌ای نگاشته شده که اشاره‌ مستقیمی به حلبچه ندارد بلکه از کشتارهای جهانی می‌گوید. هاری و ژان بارها در ایران اجرا شده‌اند اما منتشر نشده‌اند. هاری و ژان علاوه بر زبان فارسی در کتابی دیگر با زبان کردی هم منتشر خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول