اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

چند ساعت پیش از شهادت سردار چه گذشت؟/«یک و بیست دقیقه بامداد» روی صحنه می رود

پژمان شاهوردی که قصد دارد نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» را درباره سردار سلیمانی اجرا کند، گفت: در این اثر به جنبه هایی از زندگی سردار سلیمانی و برخوردش با خانواده های شهدا و مدافعان حرم تا چند ساعت پیش از شهادت ایشان می پردازم.

چند ساعت پیش از شهادت سردار چه گذشت؟/«یک و بیست دقیقه بامداد» روی صحنه می رود

پژمان شاهوردی نویسنده و کارگردان «یک و بیست دقیقه بامداد» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس درباره اهمیت برگزاری این رویداد هنری گفت: برپایی چنین جشنواره ای با عنوان سردار آسمانی که موضوع و اولویت‌بندی در انتخاب آثارش سردار سلیمانی است، یک اتفاق مبارک محسوب می‌شود.

وی با انتقاد به اینکه نویسندگان ما عادت به ننوشتن درباره دفاع مقدس کرده‌اند و به همین دلیل خلق آثار جدید کم کم رو به افول است، اظهار کرد: باید یک محرک برای نمایشنامه‌نویسان ایجاد می‌شد تا آثار ارزشمندی تولید شود و از این منظر برگزاری جشنواره سردار سلیمانی اتفاق بسیار خوشایندی است.

نویسنده و کارگردان نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» بیان کرد: جشنواره سردار آسمانی باعث شده تا افراد برای خلق آثار نمایشی‌شان به تحقیق و مطالعه درباره سردار سلیمانی بپردازند و همین افزایش تعداد نمایش‌ها برای ادبیات مقاومت مفید است.

وی افزود: این جشنواره با پرداختن به شخصیت خاص، تامین بودجه لازم، انتخاب دبیر خوب و بازخوانان حرفه‌ای هنرمندان را ترغیب به خلق نمایش‌های جدید کرده و من معتقدم هر ارگانی که خود را مدیون سردار می‌داند باید به برگزاری هرچه بهتر این جشنواره کمک کند.

شاهوردی همچنین تاکید کرد: از آنجا که سردار سلیمانی صرفا متعلق به ایران نبوده، بهتر است این جشنواره به شکل بین‌المللی برگزار شود تا افراد در کشورهای سوریه، دمشق، عراق و لبنان هم که به خوبی سردار را می‌شناختند و بتوانند آثار بسیار خوبی تولید کنند.

وی در ادامه درباره نمایشنامه «یک و بیست دقیقه بامداد» گفت: ایده نگارش این اثر از زمان شهادت سردار سلیمانی به ذهنم رسید. پس از مشورت با ایوب آقاخانی و رحمت امینی تصمیم گرفتم در آغاز به فتوحات، عملیات و جنگ‌هایی که سردار در آن حضور داشتند، بپردازم و بعد وارد داستانی شدم که باعث شد به خانواده شهدایی که با وی در ارتباط بودند، بپردازم. 

نویسنده و کارگردان نمایش «یک و بیست دقیقه بامداد» اظهار کرد: در این اثر به جنبه دیگری از سردار سلیمانی و برخوردش با خانواده‌های شهدا و مدافعان حرم پرداخته‌ام. داستان این اثر با بازدید سردار از خانواده یک شهید و صحبت‌هایی که فقط درباره وی در آن خانه می‌شود آغاز شده و در ادامه وارد چالشی می‌شویم که مربوط به چند ساعت پیش از شهادت قاسم سلیمانی است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از این نمایشنامه در رویا می‌گذرد، تصریح کرد: در وقایع این اثر ذهن نویسنده دخیل است و نقطه قوت این نمایش هم این است که در «یک و بیست دقیقه بامداد» سردار سلیمانی قهرمان است و ما در آن از سردار حرف می‌زنیم که چه مهربانی‌ها و عطوفتی به خانواده‌ها داشته اگرچه ایشان در کل نمایش حضور ندارد. 

شاهوردی در پایان دلیل عدم حضور بازیگری در نقش سردار سلیمانی روی صحنه بیان کرد: به نظر من هرچه ابهت انسان‌های بزرگ در ذهن‌ها باقی بماند، بهتر است، بنابراین اگر سردار را روی صحنه بیاوریم و آن ابهت و نفوذ روی صحنه درست نشان داده نشود، ما نمی‌توانیم بگوییم حق مطلب ادا شده است.

دومین دوره جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ، از نیمه اول دی‌ماه سال جاری در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و نمایشنامه‌نویسی در استان کرمان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول