اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تعطیلی‌ها و محدویت‌های کرونایی آغاز شد/ دو هفته طلایی برای مهار کرونا

کارشناسان معتقدند با کمک مردم در این دو هفته تعطیلی می‌توان ویروس کرونا را از اوج به زیر کشید.

تعطیلی‌ها و محدویت‌های کرونایی آغاز شد/ دو هفته طلایی برای مهار کرونا

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سرانجام پس از هفته‌ها بحث و بررسی کارشناسی پیرامون محورهای مختلف طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، روز موعود برای بسیج همگانی شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا به سر رسید و از امروز دومین تعطیلی فراگیر برای مشاغل و اصناف درجه 2، 3و 4 و ممنوعیت تردد بین شهری در تهران و 134 شهر و 25 مرکز استان که به‌دلیل بستری روزانه بالای 10، 6 و 4 نفر به ترتیب در وضعیت قرمز، نارنجی و زرد شیوع کووید19 هستند، به مدت دو هفته اجرا می‌شود و با اعلام فرمانده عملیات مقابله با کرونا در صورت بررسی نتایج کارشناسی، این مدت قابل تمدید خواهد بود.

از طرفی آن‌طورکه جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داده است از امروز طرح شهید سردار قاسم سلیمانی نیز برای مقابله با کرونا در سراسر کشور اجرا می‌شود. در این طرح ردیابی بیماران، غربالگری، تست رایگان پی سی آر و قرنطینه‌سازی مناسب در هتل‌ها و میهمانسراها انجام می‌شود.

اما جامعه‌شناسان، مسئولان سلامت و مدیران شهری به روزنامه ایران می‌گویند که اپیدمی کووید19 تبدیل به بحران ملی شده است و برای قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس کرونا تنها راه همراهی مردم با این مصوبات سختگیرانه است.

صعود آمار فوتی‌ها نشانه رفتار بی‌محابای مردم است

مینو محرز، عضو ستاد علمی مقابله با کرونا می‌گوید: صعود روزانه آمار فوت را باید نشانه شدت رفتارهای بی‌محابا و پر خطر شهروندان در دو ماه گذشته دانست. ماه‌هایی که شاهد ترافیک‌های سنگین جاده‌ها، برگزاری میهمانی‌های پر ازدحام و مراسم ترحیم و شلوغی بازار و مراکز خرید و رستوران‌ها بودیم.

اگر محدودیت‌ها درست اجرا شود با مشکل جدی مواجه نمی‌شویم

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید در اجرای محدودیت‌ها، سختگیری‌های حداکثری انجام بگیرد، می‌گوید: «اگر فرض را بر این بگذاریم که شهروندانی که طی این چند روز قبل از اجرای محدودیت‌های جدید به سمت شمال کشور سفر کرده‌اند، درصورتی که همه رستوران‌ها، تفرجگاه‌ها، اماکن دیدنی و مراکز خرید و ساحلی بسته باشد، این افراد همانند دیگر شهرها به اجبار باید در ویلا بمانند و بیرون نروند، خب در این صورت ما با مشکل جدی مواجه نمی‌شویم. چرا که با توجه به سرد شدن هوا، عمده افرادی که به سمت شمال رفته‌اند، ویلای شخصی دارند و امکان چادر زدن وجود ندارد و از طرفی مراکز اقامتی و هتل‌ها نیز بسته است، اما اگر برعکس این اتفاق رخ دهد، یعنی رستوران‌ها و مراکز تفریحی باز باشند، با این حجم ترددها ما دچار مشکلات اساسی خواهیم شد، فرقی نمی‌کند در مبدأ و مقصد هر دو باید محدودیت‌های جدی وضع شود و این‌طور نباشد که با اجرای محدودیت‌ها از امروز، بازهم مردم بی‌توجه به بسته بودن مراکز متعدد به خیابان‌ها بیایند، راه حل همان قرنطینه کامل و تعطیلی همه فعالیت‌هاست.

تعطیلی دوهفته‌ای شروع خوبی است

دکتر سید حسین سراج‌زاده، جامعه‌شناس با اشاره به نقش پررنگ مردم در این دو هفته تعطیلی فراگیر در کشور می‌گوید: اگرچه ممکن است دوهفته تعطیلی کافی نباشد اما شروع خوبی است. مردم باید به این موضوع به‌عنوان یک مسأله و بحران ملی نگاه کنند و یک نوع هماهنگی بین همه اجزای حاکمیتی، دولت و مردم به‌وجود بیاید تا بتوانیم بحران ملی شیوع کرونا را مهار کنیم.

وی می‌افزاید: تلفات بالای روزانه 400 نفر مسأله جدی است و تک تک مردم و همه نهادها و ارگان‌های حکومت مسئولیت جدی و ملی دارند اگر کوتاهی کنیم و به جای در خانه ماندن راهی میهمانی‌ها و سفر‌های پنهانی شویم باید بدانیم ما مسئول جان افرادی هستیم که از دست می‌روند. مردم باید در این دو هفته مو به مو دستورات ستاد را اجرا کنند و با همه توان در این دو هفته کنار دولت بایستند.

برنامه‌های خوب تلویزیونی اوقات فراغت مردم را پر کند

غلامرضا جمشیدی‌ها، جامعه‌شناس درباره لزوم در خانه ماندن مردم در این روزهای کرونایی می‌گوید: ماه‌ها از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، پر کردن اوقات فراغت کار سختی است، اما به نظر من یکی از راه‌هایی که می‌تواند مردم را در خانه نگه دارد، برنامه‌های خوب تلویزیونی است. برخی مشاغل مانند معلمان و استادان و دسته‌ای از کارمندان که دور کار هستند، در خانه وقت خود را پر می‌کنند و مشکلی با در خانه ماندن ندارند، سایر مردم نیاز است که اوقات فراغت خود را به شکلی پر کنند، در این خصوص خود خانواده‌ها هم باید برنامه‌ریزی داشته باشند، یعنی به‌صورت روزانه برنامه‌ای معین برای خود در جهت پر کردن اوقات‌شان در محیط خانه داشته باشند. بخشی از این کار بر عهده صدا‌وسیماست که باید سعی کند برنامه‌های خود را جذاب‌تر کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول