اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ره‌آورد روانی و پسماندهای روحی پاندومی خطرساز کرونا

پاندومی کووید ۱۹، در ابعاد مختلف جنبه‌های متفاوت زندگی بشر امروز را در بر گرفته است و بعد روانی افراد و انسان‌ها، بیشترین تاثیر را از این بیماری گرفته است.

ره‌آورد روانی و پسماندهای روحی پاندومی خطرساز کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تاثیرات روانی بیماری کرونا بیشتر از آنکه منجر به مقاومت و تلاش افراد برای بهتر زندگی کردن و عدم ابتلا به بیماری شود، افسردگی و بیماری‌های روحی روانی را به دنبال داشته است. موضوعی که بدون شک به دلیل تنوع و مشئل و مشکلات کنونی تا به امروز از دید پنهان مانده و یا شاید مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

با نگاهی گذرا به زندگی عموم افراد جامعه، ترس و وحشت از ابتلا به بیماری باعث پایین آمدن سیستم ایمنی بدن و بیشتر در معرض خطر بیماری قرار گرفتن افراد شده است.

حتی افرادی که همه پروتکل‌ها و دستورات پزشکی را نیز به خوبی رعایت می‌کنند، دچار استرس و اضطراب فراوانی شده‌اند که گاهی به مراتب خطرناک‌تر از اصل ویروس است.

ترس از بیکاری و مشکلات اقتصادی و از دست دادن شغل، ترس از قرنطینه و مدت طولانی در منزل ماندن، تاثیرات منفی حاصل شده از عدم حضور در تفرجگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی و محدود شدن دید و بازدید‌ها و کاهش ارتباطات اجتماعی، از جمله مواردی است که افراد سالم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگر احوال مبتلایان به کرونا را مرور کنیم نیز، نگرانی‌های آنها در رابطه با مبتلا شدن اطرافیان و خانواده و فرزندانشان، عدم توانایی مالی جهت انجام مراحل درمان، در دسترس نبودن دارو و واکسن، کمبود امکانات پزشکی از جمله کپسول اکسیژن و برخی تجهیزات دیگر در برخی بیمارستان ها، جدا شدن و دوری از اطرافیان و خانواده، بالا رفتن احتمال مرگ و میر و کاهش امید به زندگی از جمله مواردی است که به صورت همه گیر و فراگیر به چشم می‌خورد.

بازبینی تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان در برخی کشورها، بیانگر این است که بسیاری از افرادی که از بیماری کرونا جان سالم به در برده‌اند و بهبود یافته‌اند، پس از گذراندن دوران نقاهت و قرنطینه، درگیر مشکلات روحی و روانی شدیدی شده‌اند که افسردگی بارزترین آن‌هاست.

با آنکه در استان فارس نیز، دانشگاه علوم پزشکی، طرح همیار پزشک و صدای مهربانی را جهت برقراری ارتباط با بیماران کرونایی اعمال کرده است و بسیاری از گروههای جهادی و مردمی نیز در این راستا اقداماتی انجام داده‌اند، اما همچنان می‌بینیم که ترس و وحشت از بیماری که در بسیاری از موارد نیز به دلیل کمبود امکانات و وجود بسیاری از مشکلاتی که ذکر شد، طبیعی و معقول است، بسیاری از افراد سالم را دچار مشکلات مختلف روحی و روانی نموده است؛ لازم است تدابیر جدی‌تری در این‌باره اندیشیده شود.

علاوه بر این بیماران مبتلا و خانواده‌های آنها نیز نیاز به تقویت روحیه و دستیابی به نکاتی جهت آگاهی از چگونگی رویارویی با این شرایط و جلوگیری از دچار شدن به افسردگی، استرس و اضطراب بیش از حد می‌باشند.

خبرگزاری فارس در روزهای آینده و در  گفتگو با روانشناسان وصاحب‌نظران این عرصه، راهکارهایی را جهت مقابله با خطرات روانی بیماری کرونا ارائه خواهد کرد.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول