اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عضو پارلمان عراق: دولت الکاظمی درباره حفظ توافق بغداد-پکن واقعیت را نمی‌گوید

عضو پارلمان عراق اظهارات دولت این کشور درباره پابرجا بودن توافق بغداد-پکن را فریب افکار عمومی و غیرواقعی خواند و گفت که بغداد برای ثابت کردن ادعای خود، اجرای پروژه‌های این توافق را آغاز کند.

عضو پارلمان عراق: دولت الکاظمی درباره حفظ توافق بغداد-پکن واقعیت را نمی‌گوید

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، عضو فراکسیون پارلمانی «الصادقون» عراق اظهارات دولت این کشور درباره حفظ توافق بغداد-چین را فریب افکار عمومی و دور زدن این واقعیت خواند که دولت عراق پول‌های اختصاص یافته به این توافق را برداشت کرده است.

این عضو پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شروع اجرای توافق بغداد-پکن که در دولت سابق  منعقد شده، گام مهمی برای برون‌رفت از بحران کنونی و احیای اقتصاد عراق است که به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت فعلی در حال مرگ است.»

وی افزود: «رویکرد دولت برای انعقاد توافقات با کشورهای فقیری که دچار بحران اقتصادی هستند، خود نشانه سراسیمگی این دولت است و ثابت می‌کند که فشارهایی برای نزدیک شدن عراق به این کشورها از جمله مصر و اردن وجود دارد.»

ذیبان از دولت عراق خواست با آغاز اجرای پروژه‌های مربوط به توافق با چین برای بازسازی عراق و خدمات رسانی به شهروندان، ثابت کند که فقط به حرف و موضع‌گیری‌های پوچ و بی فایده اکتفا نمی‌کند.
عضو پارلمان عراق گفت: «سخنان دولت درباره توافق با چین، فربیکاری و به توهم انداختن افکار عمومی و دور زدن این واقعیت است که پول‌های اختصاص یافته به این توافق برداشت شده است.»

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد.

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله‌ای از ابهام است. با آنکه  دولت عراق تاکید دارد که این توافق ‌در جریان است و متوقف نشده اما برخی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق‌ و عقب‌نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می‌دهند.

 «ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق پیش‌تر فاش کرد که دولت الکاظمی به دلیل بحران مالی به وجود آمده در کشور در سایه شیوع همه‌گیری کرونا، مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق مستقل تشکیل شده برای توافق با پکن خارج و این صندوق را خالی کرده است و در حال حاضر تنها ۱۰۰ میلیون دلار در این صندوق وجود دارد. 

ناظران می‌گویند چرخش بغداد به سمت شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد.

دولت عراق اخیرا از امضای توافقنامه و تفاهمنامه همکاری با مصر و اردن در زمینه‌های بازسازی، آموزش، زیرساخت‌ها و بخش بهداشت خبر داده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول