اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

شیر تو شیر بازار شیر/ وقتی شیر از دامداری تا بازار ۴ برابر می‌شود

در طول ده روز گذشته قیمت شیر دوبار توسط ستاد تنظیم بازار، افزایش پیدا کرد. به طوری که قیمت این محصول از ۲۹۰۰ به ۴۵۰۰ تومان در درب کارخانه رسید. نکته جالب آنجاست که در واقعیت قیمت شیر درب دامداری همان حدود ۳۰۰۰ تومان مانده است اما کارخانه‌های لبنی قیمت خود را تا ۱۲ هزار تومان (یعنی ۴ برابر قیمت خرید) بالا برده‌اند.

شیر تو شیر بازار شیر/ وقتی شیر از دامداری تا بازار ۴ برابر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، سیدمهدی حسینی: پس از کش وقوس‌های فراوان بر سر مسئله قیمت تمام شده نهاده‌های دامی و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن و نیز دپو بسیاری از این نهاده‌ها در گمرک جنوب کشور، که در نتیجه منتج به کمبود و گرانی این قلم در بازار شد، مجتمع های گاوداری و دامداری اولین جایی بودند که تاثیر این معضل بر آنان هویدا شد. 

به همین ترتیب صنایع تولید شیر از آنجا که متاثر از نوسانات قیمت نهاده‌ها هستند خواستار افزایش قیمت فراورده‌های لبنی شدند. با آنکه هنوز مصوبه‌ای برای افزایش قیمت شیر توسط ستاد تنظیم بازار ارائه نشده بود مشاهدات میدانی خبرنگار فارس در تهران حکایت از آن داشت که از ده روز پیش بعضی از برندهای مطرح محصولات خود را تا ۶۰ درصد افزایش قیمت داده‌اند.

به عنوان مثال قیمت یک قلم کالای شیر پرچرب یکی از برندهای مطرح یک شبه از ۷۵۰۰ تومان به ۱۲۰۰۰تومان برای مصرف کننده رسیده بود!

 

با این وجود اواسط هفته پیش جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل شد و طی آن اعلام شد قیمت شیر خام تحویلی درب کارخانه از ۲۹۰۰ تومان به ۴۱۵۰ تومان رسیده است و فروش بیش از این مقدار تخلف است.

با اینحال این افزایش قیمتی هم نتوانست خود را با قیمت‌های بازار همسان کند چراکه بازهم (به گواه مشاهدات میدانی) در طول هفته پیش قیمتی بالاتر از این عدد به دست فروشنده می‌رسید.

به همین دلیل این افزایش قیمت‌ها خیلی دوامی نداشت و روز گذشته در حالی که کمتر از یک هفته از افزایش قیمتی محصولات لبنی توسط ستاد تنظیم بازار می‌گذشت، ستاد تنظیم بازار، طی نشست خود قیمت جدید برخی از محصولات لبنی را اعلام کرد. بدین ترتیب و براساس مصوبه جدید قیمت هر کیلوگرم شیرخام کم چرب تحویلی درب کارخانه به ۴۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم شیر پرچرب برای مصرف کننده نیز ۸۵۰۰ تومان تعیین قیمت شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فروشنده شیر: شیر را بین ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ می‌خریم

یکی از فروشندگان محصولات لبنی و محلی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس درخصوص قیمت خرید شیر عمده خود اظهار می‌کند: در حال حاضر شیر را به قیمت کیلویی ۴۲۰۰ تومان می‌خرم و ظاهرا آنطور که شب گذشته اخبار اعلام کرده است زین پس بایستی آن را هر کیلو ۴۵۰۰ تومان خریداری کنیم. 

دامدار: باید التماس خرید شیر ۲۸۰۰ تومانی را بکنیم

به سراغ یکی از صاحبان مجمتع گاوداری در ورامین رفتیم تا از اثرات افزایش قیمت شیر و نیز دلایل گرانی آن با وی گفت‌وگو کنیم که علی سلمانی از گاوداران روستای رستم آباد ورامین در  پاسخ اعلام می‌کند: با این وضعیت نابسمان مجبور به اخراج تعدادی از کارگرهای خود شده‌امو پیش بینی می‌کنم اگر این وضع که در آن دخل با خرج جور درنمی‌یابد ادامه یابد، باید کل این مجمتع گاوداری را تعطیل کنیم. 

 

متاسفانه و علی رغم آنکه بخشنامه شده که قیمت شیر تحویلی درب دامداری ۴۵۰۰ تومان باشد اما باید به خریدار التماس کنیم تا هرکیلو شیر را به قیمت ۲۸۰۰ تومان بخرد

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه و علی رغم آنکه بخشنامه شده که قیمت شیر تحویلی درب دامداری ۴۵۰۰ تومان است اما باید به خریدار التماس کنیم تا هرکیلو شیر را به قیمت ۲۸۰۰ تومان بخرد.

پیگیری خبرنگار فارس نشان‌ می‌دهد گاوداری‌های کوچک (زیر چهل رأس) شیر را درب دامداری بین ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان می‌فروشند.

 

 سازمان حمایت از مصرف کنندگان در خواب زمستانی

جالبی قضیه آنجا نمود پیدا می‌کند که شما بخواهید از سامانه ۱۲۴ که توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان وزارت صمت هدایت می‌شود قیمت شیر را استعلام کنید. با ورود به این سامانه و جستجوی واژه «شیر» متوجه آن ‌می‌شوید  که قیمت شیر تحویلی درب کارخانه به قیمت ۲۹۰۰ تومان است و سامانه این سازمان بی خبر از دوبار افزایش قیمتی است!

 بقیمت شیر تحویلی درب کارخانه درسامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان هنوز  ۲۹۰۰ تومان است و سامانه این سازمان بی خبر از دوبار افزایش قیمتی است!

 

همچنین برای شیر بطری پرچرب و پاکتی کم چرب یک لیتری نیز هیچ قیمتی درج نشده است درحالی که سهم عمده‌ای از سبد مصرفی خانوار را این دو نوع شیر به خود اختصاص می‌دهد.

در یک جمع کلی متوجه می‌شویم که علی‌رغم فروش ۲۸۰۰ تومانی شیر توسط دامدارها، شرکت‌های لبنی افزایش قیمت محصولات خود را اعمال کرده‌اند وآنچه مسلم است حاشیه سود این کارخانه‌ها افزایش پیدا کرده است، در این میان ستاد تنظیم بازار نیز بجای آنکه به ریل‌گذاری وسیاست‌گذاری افزایش و یا کاهش قیمت‌ها بپردازند صبر می‌کند تا کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید کننده قیمت خود را افزایش دهند و بعد از آن این ستاد به بررسی قیمتی بپردازد. البته بی‌تفاوتی و بی خبری سازمانی که قرار است از حقوق مصرف کنندگان نیز حمایت کند محلی از تاسف است!

اما چاره کار کجاست؟

بنظر می‌رسد با اوضاع کنونی نمی‌توان انتظار ثبت تعادل در بازار را داشت و تا زمانیکه  پروسه تهیه مواد اولیه برای دام، خرید از دامدار و توزیع محصولات لبنی مبتنی بر مدیریت واحد نباشد و در آن نظر تمامی نهادها و ارکان‌های موثر در تصمیم‌گیری اعم از سازمان حمایت از مصرف کنندگان، کارخانه‌های بزرگ لبنی، تعزیرات حکومتی، اتحادیه‌های صنفی و توزیع کنندگان محصولات لبنی، وزارت جهاد و صمت و نیز مباشرین تامین دولت (پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی ایران)  دخیل و تامین نشود شاهد این حجم از شلختگی در کشور و بی‌حساب کتاب بودن افزایش قیمت‌ها خواهیم بود به گونه‌ای که برای کالایی مانند شیر پرچرب پس از دوبار افزایش قیمت  شیر در طول ده روز و رسیدن به ۸۵۰۰ تومان، هنوز از قیمت واقعی بازار با ۱۲۰۰۰ هزار تومان عقب‌تر است.

انتهای پیام/۶۷۰۶۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول