اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

از دارا دوم تا محکومیت توهین به پیامبر؛ مرور داغ‌ترین مطالبات آبان‌ماه مردم در فارس من

این گزارش داغ‌ترین مطالبات مردم در آبان را بررسی می‌کند؛ از کمپین خریداران صندوق پالایشی یکم تا مطالبه کارکنان بانک.

از دارا دوم تا محکومیت توهین به پیامبر؛ مرور داغ‌ترین مطالبات آبان‌ماه مردم در فارس من

به گزارش خبرگزاری فارس؛ ده‌ها هزار سوژه و میلیون‌ها مخاطب؛ فارس من مناسب‌ترین سنجه برای پایش افکار عمومی است. داغ‌ترین سوژه‌های اینجا مهم‌ترین موضوعات مردم است و پیمایش تنها یک‌بار آرشیو جغرافیایی آن می‌تواند تصویر روشنی از دردها و مشکلات گوشه‌گوشه ایران ارائه دهد. این گزارش مرور داغ‌ترین مطالبات آبان‌ماه شما است؛ از کمپین خریداران صندوق پالایشی یکم گرفته تا پویش اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها. همراه ما باشید.

 

۱| ده‌ها هزار امضا برای دومین دارا؛ عاقبت پالایشی یکم به کجا رسید؟

شتران، شبریز، شپنا و شبندر؛ دولت باقی‌مانده سهام خود در این نمادهای پالایشگاهی را در قالب دومین صندوق قابل معامله ETF عرضه کرد. صندوقی که البته سر عرضه شدن یا نشدن آن میان وزاری نفت و اقتصاد اختلاف بود. اختلافی که رسانه‌ای شدن آن در مرداد، جرقه ریزش‌های سنگین بازار سرمایه را رقم زد. هرچه که بود بهرحال دارا دوم یا پالایشی یکم عرضه شد؛ دولت توانست از محل فروش همین سهم‌ها بیشتر از ۱۳هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند.

حالا چند ماه گذشته؛ ریزش‌های اخیر بورس باعث شد خریداران این صندوق پالایشی در اصل سرمایه هم ضرر بکنند. بعلاوه هم‌چنان امکان معامله واحدهای سرمایه‌گذاری پالایشی یکم فراهم نشده است. اگرچه قرار بود دو ماه بعد از پایان سپرده‌پذیری نماد معاملاتی آزاد شده و در پرتفوی سرمایه‌گذاران قابل مشاهده باشد. همه این موارد موجب نارضایتی مردم است؛ مردمی که انتظار دارند دولت در مقابل سود سرشاری که از فروش این صندوق کرد، از آنها حمایت کند.

 

کمپین خریداران پالایشی یکم هشتم آبان در فارس من به‌ثبت رسید؛ خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و توانست ده‌ها هزار امضا بعنوان حمایت جمع‌آوری کند. در بخشی از این پویش آمده: «باتوجه به ریزش اخیر بورس هم‌اکنون خریداران صندوق پالایش یکم حدود ۱۵ درصد از اصل پول خود را در ضرر هستند. دولت باید بخشی از منافع فروش این صندوق را به بازارگردانی نمادهای پالایشی اختصاص دهد.»

پیگیری کمپین آنها باتوجه به داغ بودن مسأله در اولویت همکاران من در گروه اقتصادی است. آنها با نگارش یک گزارش ابعاد پیدا و پنهان این صندوق سرمایه‌گذاری را بررسی کردند. در این گزارش هم‌چنین ارزش ریالی واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق در مقاطع مختلف زمانی مورد بررسی قرار گرفت. جمع‌بندی گزارش: «با روند فعلی و خدشه‌دار شدن اعتماد مردم دولت در آینده کار دشواری برای عرضه اولیه‌های بعدی و فروش سهام خواهد داشت.»

 

۲| ده‌ها هزار امضا در حمایت از پیامبر مهربانی؛ نوفل‌لوشاتو را محمد(ص) کنید

جسارت فرانسوی‌ها سابقه‌دار است؛ یک دولت حامی تروریسم که در پوشش آزادی بیان، عملاً مشغول نفرت‌پراکنی است. اسائه ادب به ساحت باشکوه پیامبر مهربانی‌ها البته تلاش بیهوده‌ای است. نمی‌توانند خورشید محمد رسول‌الله(ص) را با خاک‌پاشی پنهان کنند. با این همه همین جسارت‌ها همین بی‌ادبی‌ها حسابی قلب ایران را فشرد. دوست‌داران آن جناب همام همه‌جا پای کار آمدند برای نمایش عشق؛ برای اعلام برائت از آن جماعت هتاک.

امسال اما نگرانی‌های ناشی از پاندمی کرونا، تجمعات دلباختگان حضرت را محدود کرد. برای همین آنها تلاش کردند صدای اعتراض‌شان را در شبکه‌های اجتماعی و تأسیس کمپین در «فارس من» نمایش دهند. پویش آنها ششم آبان به‌ثبت رسید؛ چرخید. خیلی زود توانست ده‌ها هزار امضا جمع کند. کمپینی که از مسؤلین شهرداری تهران می‌خواست نام خیابان منتهی به سفارت فرانسه را از نوفل‌لوشاتو به محمد رسول‌الله(ص) تغییر دهند.

 

البته که همه آن حمایت‌ها، تک‌تک امضاها نشان از ارادت بیکران ایران به رسول مهربانی داشت. ولی نام‌گذاری آن خیابان به اسم «نوفل‌لوشاتو» در واقع برای بزرگداشت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی است. موضوعی که وقتی همکاران من در گروه اجتماعی پیگیر ماجرا شدند، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به آن اشاره کرد. محمدجواد حق‌شناس البته قول داد خیابان‌های متعدد دیگری را در پایتخت به نام نامی محمد(ص) مزین کند.

وی هم‌چنین درباره برنامه‌ها برای بزرگداشت پیامبر، به‌خبرنگار ما گفت: «شورای شهر تهران آمادگی دارد تا با همکاری شهرداری از پیشنهادات شهروندان در نامگذاری معابر و خیابان‌ها و یا ایجاد نماد حضرت رسول‌الله(ص) و رحمت و مهربانی ایشان اقدامات لازم را نجام دهد. طرح‌های پیشنهادی برای ساخت نماد را بررسی و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی از این موضوع استقبال خواهد کرد.»

 

۳| کمپین ده‌هزار نفری اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها؛ حقوق ما را افزایش دهید!

اساتید دانشگاه البته که سرمایه‌های کشورند. دانشمندان فرهیخته‌ای که پرچم‌دار رشد پرشتاب علم و فناوری و تربیت جوان‌ترها و دوست‌داران دانش هستند. روند افزایش سالانه دستمزد آنها اما چندان متناسب با تورم نیست. آن‌طور که خودشان می‌گویند، سالی ۱۰ درصد! این درحالی است که افزایش سالانه حقوق و مزایای دیگر اقشار و کارمندان عمدتاً نزدیک نرخ تورم و بین ۱۵ تا ۳۰ درصد است.

کمپین آنها برای اعتراض به این موضوع نهم آبان در فارس من به‌ثبت رسید. در این پویش آمده است: «رشد تورم و عدم افزایش حقوق اعضای هیات علمی در سالهای اخیر باعث شده است که سبد معیشت این قشر فرهیخته و قدرت خرید آن‌ها تا چند ده برابر تقلیل پیدا کرده و عملاً زندگی حداقلی برای اقشار جوان‌تر این صنف به یک رؤیای دست‌نیافتنی بدل شده است.»

 

در ادامه آنها پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع ارائه کرده‌اند؛ پیشنهاداتی از قبیل افزایش حقوق اساتید دانشگاه‌ها در بودجه ۱۴۰۰ و عدم مستثنی کردن آنها. افزایش عدد مبنای درآمد موضوع تبصره ۲ ماده ۵۵ آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی و هم‌چنین افزایش و متناسب‌سازی دستمزد دریافتی استادان وزارت علوم با مدرسان وزارت بهداشت. همکاران من موضوع مطالبه آنها را از وزارت‌خانه پیگیری کردند. مدیر روابط‌عمومی پاسخگوی آنها شد.

 

علیرضا عبدالهی‌نژاد مدیرکل روابط‌عمومی وزارت علوم از اجرای فاز نخست افزایش حقوق اعضای هیأت علمی در اسفندماه گذشته خبر داد و گفت: «با توجه به اهمیت معیشت کارکنان وزارت علوم و وزارت بهداشت در ادامه رایزنی‌ها وزیر علوم هفته گذشته نامه‌ای را به رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر همسان‌سازی حقوق کارکنان غیر هیأت علمی ارسال کرد و این موضوع همچنان در حال پیگیری است.»

 

امیدواری‌ها بهرحال ادامه دارد؛ همکاران من در گروه علم و دانشگاه خبرگزاری موضوع را هم‌چنان پیگیری خواهند کرد. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

۴| یک کمپین ده‌هزار نفری؛ در شرایط اوج کرونا بانک‌ها را هم تعطیل کنید

حالا محدودیت‌های شدید کرونایی اعمال شده است؛ محدودیت‌هایی که امید می‌رود به کاهش ترددها و کنترل بیماری بیانجامد. غیر از تعطیلی مشاغل غیرضرور، کارمندان اداره‌ها و دوایر اجرایی هم خیلی‌ها به دورکاری فرستاده شدند. کارمندان بانک‌ها اما ناگزیر از ادامه تلاش و خدمت‌رسانی به مردم. البته که نمی‌توان بانک را تعطیل کرد. کارکنان خدوم این مجموعه اما از ابتدای کرونا بیشترین تلفات را داشته‌اند.

کمپین کارکنان بانک‌های مختلف برای همین در فارس من بیست‌وششم آبان‌ماه به‌ثبت رسید. کمپینی که خیلی زود مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و توانست بیش از ۱۰۰۰۰ امضا جمع کند. پیگیری مطالبه آنها ادامه خواهد داشت. امید که مسؤلان ارشد نظام بانکی برای حفظ و صیانت هرچه بیشتر از سلامت این خدمت‌گذاران ایده‌های نو اتخاذ کنند.

 

 

فارس من در اختیار شما است؛ هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید سوژه‌ها یا مطالبات خود را برای طرح و پیگیری در بزرگ‌ترین مجموعه خبری کشور ارسال کنید. البته که تک‌تک این کمپین‌ها، همه حمایت‌ها و امضاهای شما مهم‌ترین سرمایه ما است. تلاش ما مطلقاً برای تأمین ایده‌های شما است؛ همراه ما باشید. همراهتان هستیم!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول