اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افتتاح کارخانه نساجی مشترک ازبکستان و قزاقستان

نخست وزیر ازبکستان در سفر به استان «ترکستان» قزاقستان با همتای قزاق خود دیدار و کارخانه مشترک نساجی دو کشور را افتتاح کردند.

افتتاح کارخانه نساجی مشترک ازبکستان و قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان در سفر به استان «ترکستان» قزاقستان با «عسکر مامین» نخست وزیر این کشور دیدار و در مراسم افتتاح کارخانه مشترک نساجی ازبکستان و قزاقستان «Turkistan Textile» در این استان شرکت کردند.

این کارخانه با تولید 13 هزار فرآورده نساجی در زمینی به مساحت 2 هکتار در منطقه صنعتی « Turkistan» واقع شده است. این کارخانه امکان اشتغال بیش از هزار نفر را فراهم کرده است.

در این دیدار، دو طرف بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، کشاورزی، آب و انرژی، حمل و نقلی- لجستیکی، گمرکی و همچنین تعاونی صنعتی و همکاری‌های متقابل بین مناطق تاکید کردند.

همچنین بر اجرای برنامه اقدامات عملی مبنی بر گسترش و توسعه بیش از پیش همکاری‌های متقابل بین دو کشور برای سال‌های 2020 و 2022 میلادی، ایجاد مرکز بین المللی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی در مرز، ایجاد گذرگاه‌های مرزی مدرن و دیگر موضوعات تأکید شد.   

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2019 میلادی با 21.2 درصد افزایش به 4 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است. طرفین برنامه‌ریزی می‌کنند مبادلات بازرگانی دو کشور را به سطح 10 میلیارد دلار برسانند.   

مامین و عارف اف همچنین از تاسیسات اجتماعی، ورزشی، حمل و نقلی و زیربناهای گردشگری ترکستان مانند فرودگاه بین المللی، ساختمان کنفرانس، ورزشگاه «ترکستان آرنا»، کاخ دانش آموزان، هتل Rixos Turkestan و همچنین روند ساخت و ساز مجتمع چند منظوره گردشگری «کاروانسرای» و مسجد برای 5000 نفر نفر بازدید کردند.     

نخست وزیران همچنین از آرامگاه «احمد یسوی»، موزه فرهنگی- تاریخی «حضرت سلطان» بازدید و در پای مجسمه «ابای» گل گذاشتند.

هم اکنون در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستان از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول