اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آزادی زندانیان و روند مذاکرات؛ محور دیدار پامپئو و معاون سیاسی طالبان

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت در دیدار وزیر خارجه آمریکا با ملاعبدالغنی برادر، بر روی پایان فهرست سیاه، آزادی زندانیان باقی‌مانده و موضوعات مرتبط به مذاکرات بین‌الافغانی گفت‌وگو شده است.

آزادی زندانیان و روند مذاکرات؛ محور دیدار پامپئو و معاون سیاسی طالبان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفرش به دوحه، پایتخت قطر با هیأت مذاکره‌کننده دولت و طالبان به صورت جداگانه دیدار کرد.

فوزیه کوفی، عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت در توئیتی نوشت که در این دیدار بر لزوم برقراری آتش‌بس در حالی که گفت‌وگوها جریان دارد، تأکید شده است.

وی همچنین افزود که در دیدار وزیر امور خارجه آمریکا، هیأت مذاکره‌کننده کابل بر احترام به تکثر جامعه افغانی از جمله حفظ حقوق بشری شهروندان افغانستان، در روند صلح و پس آن تأکید کرده است.

در دیدار هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان با مایک پامپئو برخی از اعضای این هیأت از جمله محمدمعصوم استانکزی حضور نداشته است. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز در این دیدار حضور داشته است.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز گفت که «ملا عبدالغنی» برادر معاون سیاسی، مولوی عبدالحکیم رییس هیأت مذاکره‌کننده و سایر اعضای هیأت این گروه با مایک پامپئو و هیأت همراهش دیدار کرده‌اند.

به گفته محمد نعیم، در این دیدار دو طرف بر اهمیت توافق‌نامه‌ای که میان آنها امضا شده و نیز تعهدات دو طرف گفت‌وگو کرده‌اند.

سخنگوی گروه دفتر سیاسی طالبان در قطر در ادامه گفت که در این دیدار بر روی پایان لیست سیاه، آزادی زندانیان باقی‌مانده و موضوعات مرتبط به مذاکرات بین‌الافغانی گفت‌وگو شده است.

این دیدار در روزی صورت گرفته است که کابل هدف راکت‌باران شدید قرار گرفت و انگشت انتقاد به سوی طالبان نشانه رفت. طالبان دست داشتن خود را در راکت‌باران شهر کابل رد کردند. در این حادثه که ناشی از شلیک ۲۴ راکت بر شهر کابل بود، هشت تن کشته و ۳۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

پیش‌تر از سفر پامپئو به قطر و دیدارش با هیأت مذاکره‌کننده دولت و طالبان گزارش شد که دو طرف روی کلیات شیوه کار مذاکرات صلح به توافق رسیده و بن‌بست این مذاکرات شکسته است.

مذاکرات بین‌الافغانی که در بیست‌ودوم شهریور آغاز شد، به دلیل اختلاف بر روی مبنای پیش‌برد مذاکرات دچار بن‌بست شد.

طالبان اصرار داشتند، مذاکرات بین‌الافغانی باید براساس چهارچوب تعیین‌شده توافق‌نامه آمریکا – طالبان به پیش برده شود.

دولت اما خود را متعهد به اجرای این توافق‌نامه نمی‌دانست و استدلال می‌کرد که طرف توافق‌نامه آمریکا – طالبان نیست و لذا الزامی برای اجرای آن نیز ندارد.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول