اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تولید ضدعفونی کننده فوری سطوح توسط مخترع بسیجی/ بی‌توجهی ادارات مانع تولید انبوه شد

جوان بسیجی کارآفرین و مخترع خرم‌آبادی در همان آغاز کرونا توانست محلول ضدعفونی کننده سطوح را تولید کند که ویروس و قارچ را ظرف ۴۰ ثانیه از سطوح برده و ۴۸ ساعت ماندگاری دارد، اما به دلیل همکاری نکردن برخی ارگان‌ها نتوانست به تولید آن ادامه دهد.

تولید ضدعفونی کننده فوری سطوح توسط مخترع بسیجی/ بی‌توجهی ادارات مانع تولید انبوه شد

 خبرگزاری فارس لرستان_نسرین صفربیرانوند، با شیوع کرونا در کشور بسیاری از جوانان کارآفرین و نخبه برای تولید اقلام بهداشتی از جمله ماسک، محلول ضد عفونی کننده و دیگر اقلام به صورت جهادی ورود کرده و بسیاری از این تلاش‌ها منجر به تولید شد.

«اردشیر خورشیدوند» مخترع جوان و بسیجی خرم‌آبادی است که تاکنون چندین اختراع در حوزه‌های مختلف از جمله کشاوری، برق و مکانیک داشته، او با ورود ویروس کرونا این میهمان ناخوانده به فکر تولید محلول ضد عفونی کننده افتاد و در نهایت موفق به تولید آن شد.

 

خورشیدوند که عضو بسیج علمی و  پژوهشی است توانست با روحیه بسیجی محلولی برای از بین بردن کرونا در سطوح تولید کرده و نشان دهد روحیه بسیجی در هر شرایطی می‌تواند منجر به موفقیت شود.

او اما از عدم همکاری برخی ادارات برای صدور مجوز تولید انبوه این محلول گلایه داشته و خواستار توجه بیشتر به این موضوع است.

برای اینکه بیشتر در مورد تولید این جوان بسیجی و مشکلات پیش روی او آشنا شویم گفتگویی کوتاه با وی انجام دادیم.

در مورد محلول تولید شده توضیحاتی ارائه می‌کنید؟

محلول ضد عفونی کننده دلیمه باکتری، ویروس و قارچ را ظرف ۴۰ ثانیه از سطوح برده و ۴۸ ساعت ماندگاری دارد، یعنی می‌تواند محیط را برای ۴۸ ساعت ایزوله نگه دارد این درحالی است که الکل چنین خاصیتی ندارد.

چه زمانی اقدام به تولید محلول کردید؟

همان  اوایل کرونا این موضوع را مطرح و شروع به تولید کردم که خوشبختانه موفق شدم به طوری که خیابان‌های تهران و حتی صدا و سیما را با همین محلول ضدعفونی کردم، حتی معاون قرارگاه بقیه الله در شبکه دو از این تولید استقبال و تشکر کرد.

الان مشکل شما برای تولید این محلول چیست؟

 پس از موفقیت در تولید پروانه بهره‌برداری را دریافت کردیم، اما گفتند غذا و دارو باید تایید کند یعنی برای  نشان سیب سلامت باید غذا و دارو موافقت کند، اما حدود شش یا هفت ماه است که ما را بین تهران  و خرم‌آباد سرگردانیم، و ما را به همدیگر پاس می‌دهند.

چرا تایید نمی‌کنند محصول را؟

چون اطلاعات پایین است سرچ می‌کنند و نتیجه‌ای در جستجو حاصل نمی‌شود زیرا این ترکیب وجود ندارد.

هیچ کس جرات نمی‌کند گردن بگیرد و این دور باطل در حال چرخیدن بین کارشناسان و کارکنان غذا و دارو است.

این محلول مشکلی برای سلامت افراد ایجاد نمی‌کند؟

خیر،طبق آزمایشات انجام شده این محلول در گروه چهارتنفسی سالم قرار دارد و به ریه افراد آسیبی وارد نمی‌کند، از طرفی  این محلول به دلیل عناصر معدنی بازمانده سموم در آب و خاک از خود بر جای نمی‌گذارد و آلودگی زیست محیطی به دنبال ندارد، همه مستندات و آزمایشات موجود است.

نکته دیگر اینکه استفاده از ضدعفونی کننده دلیمه  صرفه اقتصادی دارد زیرا قیمت هر لیتر این محلول کمتر از هزار تومان تمام می‌شود.

یعنی در حال حاضر مشکل تنها به غذا و دارو مربوط می‌شود؟

بله، استاندارد و پروانه‌ها نیز موجود است، و همه امکانات برای تولید انبوه وجود دارد و غذا و دارو تنها باید تایید کند، اما متاسفانه این کار را انجام نمی‌دهند، یکی از کارشناسان غذا و دارو مطرح کرد که محلول ضد عفونی در حیطه کاری ما نیست، پس این گند زدا در حیطه کدام ارگان است؟ انتظار و تقاضای ما این است که کارشناسان غذا و دارو پاسخ بدهند همه نامه‌ها و مکاتبات موجود است شاید بیش از ۵۰ نامه‌نگاری داشته‌ایم، الان ریش و قیچی دست غذا و دارو است.

چرا اختراعات خود را به ثبت نمی‌رسانید؟

من ظرف بیست سال گذشته  حدود اختراع در حوزه کشاورزی، برق و مکانیک  داشته‌ام که از این تعداد تنها سه یا چهار مورد را ثبت کرده‌ام، زیرا با ثبت اختراع اطلاعات به سرقت رفته یعنی می‌توان گفت امنیت وجود ندارد.

عمده‌ترین مشکل مخترعان استان از نگاه شما چیست؟

مخترعان برای ثبت اختراع خود امنیت ندارند، همچنین ارگان‌های دولتی نه تنها از کارآفرینان و مخترعان حمایت نمی‌کنند بلکه کارشان سنگ اندازی و مانع تراشی است، در مورد همین اختراع یعنی محلول ضد عفونی دلیمه  سازمان غذا و دارو می‌گوید  باید سه مقاله خارجی تهیه کنی  تا ما هم تایید کنیم این در حالی است که با ارائه اطلاعات کل دنیا متوجه می‌شوند آن زمان برای ما چه ارزشی دارد، باید حداقل چندسال استفاده کنیم که منفعتی داشته باشد.

یعنی اگر شما محصول خود را ثبت می‌کردید برای تولید مشکلی نداشتید؟

نمی‌توان گفت به طور صدر درصد، اما در صورت ثبت راحت‌تر قبول می‌کردند، من به دلیل اینکه اطلاعات و فرمول سرقت نشود نتوانستم آن را به ثبت برسانم.

سخن آخر....

اگر در داخل از ما حمایت نشود مجبوریم برای تولید محصول ضد عفونی کننده دلیمه به خارج از کشور برویم، آنجا هر گونه حمایت را از کارآفرینان دارند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول