اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

60 روز از مهلت یک هفته‌ای نمایندگان گذشت/ طرح 2 فوریتی تامین مسکن به مجلس باز می‌گردد؟

در شرایطی که نمایندگان مردم طرح 2 فوریتی جهش تولید و تامین مسکن را برای بررسی به کمیسیون عمران ارجاع داده و مهلت 1 هفته‌ای برای این کار تعیین کردند، با گذشت 60 روز از مهلت، این طرح به صحن مجلس ارجاع نشده است.

60 روز از مهلت یک هفته‌ای نمایندگان گذشت/ طرح 2 فوریتی تامین مسکن به مجلس باز می‌گردد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، انتخابات مجلس دوازدهم در 2 اسفندماه سال 98 برگزار شد، پس از مشخص شدن اسامی منتخبان ملت، بسیاری از نمایندگان بیان کردند، فعالیت‌ها برای تحقیق پیرامون اولویت‌های قانون‌گذاری با هدف بهبود معیشت آغاز شده است تا به محض آغاز به کار مجلس جدید در تاریخ 8 خردادماه سال 99 بی درنگ به حل مشکلات بپردازیم.

در ابتدای آغاز به کار مجلس مشخص شد، هر کمیسیون تخصصی اهداف و اولویت‌هایی در زمینه بهبود معیشت مردم در نظر گرفته و در حال فعالیت پیرامون آن‌ها است. در همین راستا، کمیسیون عمران مجلس با در نظر داشتن این نکته که شرایط نامطلوب بازار مسکن تاثیر مستقیمی بر معیشت مردم داشته است، اقدام به تدوین قوانینی با هدف بهبود شرایط تامین سرپناه مردم کرد.

*شرایط نامطلوب بازار مسکن، مهمترین تهدید معیشت مردم

در این ارتباط با توجه به رکود 7 ساله موجود در حوزه ساخت و ساز، کاهش چشمگیر تولید و به دنبال آن عرضه واحدهای مسکونی یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش نجومی قیمت مسکن به حساب می‌آید. علاوه بر این با توجه به نقش ساخت و ساز مسکن در حوزه اقتصاد کلان، کاهش آمار ساخت و ساز زمینه بیکاری و غیر فعال شدن بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی وابسته به بخش مسکن شده بود.

تقاضای انباشت شکل گرفته در بازار مسکن کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت که پس از بررسی‌های انجام شده در این زمینه طرحی با عنوان جهش تولید و تامین مسکن را در تاریخ 2 مهرماه سال جاری به صحن مجلس بفرستد.

در قالب این طرح مقرر شد، دولت سالانه مکلف به ساخت 1 میلیون واحد مسکونی شود تا تقاضای انباشت موجود در این بازار پاسخ داده شود، همچنین منابع مالی لازم برای ساخت این تعداد واحد مسکونی از محل صندوق شکل گرفته برای ساخت و ساز مسکن و اختصاص 25 درصد از منابع داخلی بانک‌ها در قالب هدایت تسهیلات بانکی تامین شود.

در همین راستا، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس ضمن تشریح اهیمت توجه به ساخت و ساز مسکن در شرایط کنونی جامعه، گفتمسکن به عنوان لکوموتیو اقتصاد کشور است و اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل شود باید به بحث مسکن توجه ویژه داشته باشیم.»

*دولت مخالف طرح مجلس برای ساخت مسکن

پس از مطرح شدن عزم مجلس به منظور سامان دادن به بازار مسکن، دولت ضمن تعیین وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده دولت برای پیگیری طرح، در قالب ارسال نامه‌ای اعلام مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.

در همین ارتباط مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بیان این نکته که نماینده دولت در تمامی مراحل بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن حضور داشته و هیچ نظر مخالفی را ارائه نداده‌ است، گفت مخالفت هیأت دولت با طرح مذکور در حالی اعلام شده که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در تمام نشست های کمیسیون عمران حضور داشته اند، از طرفی در نشست امروز مسئولان وزارت اقتصاد در صحن مجلس با کلیات طرح مذکور مخالفت کرده‌اند، حال این سوال پیش می آید که چرا مسئولان وزارت راه حضور نداشتند؟ ما احساس می کنیم که به دلیل نفوذ وزارت امور اقتصادی و دارایی بر حوزه بانک ها، این وزارتخانه علاقه مند نیست که بانک مسکن به زیر نظر وزارت راه و شهرسازی برود.» 

*محاسبات سرانگشتی، علت مخالفت با طرح جهش تولید و تامین مسکن

پس بیان رسمی مخالفت دولت با ساخت مسکن، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز مخالفت خود با طرح مجلس به منظور ساخت مسکن را اعلام کرد. عمده دلیل مخالفت مرکز پژوهش‌ها شیوه تامین مالی طرح جهش تولید مسکن بود. در همین خصوص مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن اشاره به محاسبات سر انگشتی خود پیرامون این طرح عنوان کرد، نحوه تامین مالی و هدایت منابع داخلی بانک‌ها منجر به افزایش نقدینگی و تزریق تورم می‌شود.

این در حالیست که پیش از این و در سال 98 عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به لزوم افزایش تسهیلات بانکی بخش مسکن، گفته بود، تلاش می‌کنیم، سهم تسهیلات مسکن از تسهیلات بانکی را از 13.5 درصد به 20 درصد افزایش دهیم.

پس بیان مخالفت‌ها صورت گرفته، این طرح در تاریخ 2 مهر سال جاری، طرح 2 فوریتی جهش تولید و تامین مسکن را به رای گذاشت.

بر همین اساس، وکلای ملت با 155 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه علنی با ارجاع این طرح به کمیسیون عمران موافقت کرده و ضرب الاجل 1 هفته‌ای را برای بررسی مجدد این طرح در کمیسیون عمران را تعیین کردند.

*مهلت یک هفته‌ای نمایندگان 60 روزه شد

با توجه به 2 فوریتی بودن طرح جهش تولید و تامین مسکن و همچنین تعیین ضرب الاجل 1 هفته‌ای نمایندگان، هیئت رئیسه مجلس تصمیم گرفت، 53 روز پس از ارجاع طرح از صحن مجلس به کمیسیون عمران، این طرح را در صحن مجلس به بحث بگذارد. این در حالیست که با وجود قرار گرفتن طرح جهش تولید و تامین مسکن در دستور کار، به طور ویژه‌ای این طرح از دستور کار مجلس خارج شد تا انتظار برای مطرح شدن طرح 2 فوریتی جهش تولید و تامین مسکن تا امروز به 60 روزه شود.

 در همین راستا، علی زمانی، پژوهشگر مسکن با اشاره به تخلف آشکار هیئت رئیسه مجلس به منظور بررسی طرح 2 فوریتی جهش تولید و تامین مسکن، گفتشنیده ها حاکی از آن است که با اینکه بررسی طرح در کمسیون به پایان رسیده است، اما هنوز با گذشت دو ماه از سد هیئت رئیسه مجلس نگذشته است.»

این پژوهشگر مسکن، در بیان فشارهای زیاد موجود در مقابل این طرح گفت:« گویا فشارهای دولت و سایر عوامل منجر شده تا هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را وادار شود، بر خلاف سوگند خود در تخلفی آشکار، از بررسی این طرح در صحن مجلس جلوگیری کنند.»

با وجود مهلت 1 هفته‌ای نمایندگان مردم برای مطرح شدن دوباره طرح جهش تولید و تامین مسکن در صحن مجلس، تاکنون 60 روز از این مهلت می‌گذرد و مشخص نیست علت تاخیر هیئت رئیسه مجلس برای به بحث گذاشتن دوباره طرح جهش تولید مسکن چیست؟ با این حساب غول سرکش قیمت مسکن بی محابا به رشد خود ادامه می‌دهد و معیشت مردم را به شکل قابل توجهی تهدید می‌کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول