اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

بسیجی‌هایی که فضای مجازی را خیریه کردند +فیلم و عکس

بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج مسجد صاحب‌الامر شهرستان سمنان، در فضای مجازی حضور فعال و گسترده‌ای دارند. آن‌ها ۲۹ کانال و صفحه در شبکه‌های مختلف اجتماعی مدیریت می‌کنند و از این بستر خدمات اجتماعی و خیرخواهانه خود را پیش می‌برند.

بسیجی‌هایی که فضای مجازی را خیریه کردند +فیلم و عکس

خبرگزاری فارس ـ لشکر سلیمانی ها ؛ ویژه‌نامه هفته بزرگداشت بسیج: فضای مجازی این روزها بخش عمده‌ای از زندگی مردم را در برگرفته است؛ عرصه‌ای که انواع و اقسام محتواها در آن روزانه منتشر می‌شود. شبکه‌های اجتماعی مختلف این روزها با محتواهای خود اطلاعات، تفکر و ذهن مردم جهان و کشور ما را در اختیار گرفته‌اند. برای مردم خط و مشی تعیین می‌کنند و برای زندگی‌شان دستورالعمل می‌دهند. در این عرصه اگر وارد نشویم و کار را دست نگیریم، تربیت‌شدگانش ۱۸۰ درجه متضاد اندیشه‌ها و ارزش‌های دینی و انقلابی ما فکر می‌کنند.

سازمان بسیج، ورودی خوبی در این عرصه‌ها داشته است و پایگاه‌های بسیج مساجد و محلات چند سالی است برای خود در این فضا مشغول به کار هستند. از جمله آن‌ها پایگاه مقاومت بسیج مسجد صاحب‌الامر شهرستان سمنان است که عنوان پایگاه بسیج نمونه کشوری را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

«رایحه وصال» برند بسیجی‌ها در فضای مجازی

این پایگاه بسیج در سال ۸۵ تشکیلات «رایحه وصال» خود را راه‌اندازی کرد. ابتدا یک نشریه کاغذی تولید می‌کردند، ۳ هزار نسخه از آن چاپ می‌کردند و در سطح شهر توزیع می‌شد و بعد از سه سال این نشریه با توجه به تغییر رویکرد فضای جامعه به صورت نوین‌تر و مالتی‌مدیا در قالب یک CD تهیه و توزیع می‌شد. با این تغییر رویکرد تیم هنری و رسانه‌ای پایگاه، شکل منسحم‌تری به خود گرفت. از سال ۸۸ گروه سرود هم راه‌اندازی شد و از سال ۹۰ در عرصه فوتوکلیپ و ویدئوکلیپ نیز وارد شدند. محمدهادی مظاهری، فرمانده این پایگاه می‌گوید: «از سال ۹۴ تمام فعالیت‌ها را تجمیع کردیم و مرکز آفرینش‌های هنری رسانه‌ای رایحه وصال را راه‌اندازی کردیم که عمده فعالیت‌هایش در فضای مجازی بود.»

 

تشریح ساختار تشکیلاتی پایگاه بسیج صاحب‌الامر در عرصه فضای مجازی

بسیجی‌ها در فضای مجازی چه می‌کنند؟

فعالیت‌های این مرکز در فضای مجازی در سه عرصه تولید، انتشار و آموزش خلاصه می‌شود. مظاهری می‌گوید: « در بُعد آموزش، ابتدا جمعی از بسیجیان مرکز را آموزش دادیم تا برای فعالیت‌هایمان کادرسازی و پرورش نیرو کرده باشیم. با این آموزش‌ها تیم‌های رسانه‌ای قوی در حوزه‌های موشن‌گرافیک، سرود و موسیقی و ... شکل گرفت. بُعد دیگر آموزش‌ها رویکرد عمومی داشت که اعضای پایگاه، نمازگزاران مسجد و عموم علاقه‌مندان را شامل می‌شد و در حوزه سواد رسانه‌ای، موضوعات فرهنگی، دینی، اخلاقی، تربیتی با رویکرد فضای مجازی آموزش دریافت می‌کنند.»


برنامه‌های آموزشی پایگاه بسیج صاحب‌الامر

۲۹ کانال یک پایگاه بسیج در فضای مجازی

در بعد تولید نیز این بسیجیان موشن‌گرافیک، فیلم کوتاه، فوتوکلیپ، سرود و موسیقی تولید می‌کنند و در خروجی‌های خود در فضای مجازی نشر می‌دهند. مظاهری می‌گوید: «این پایگاه در مجموع ۲۹ کانال و صفحه در شبکه‌های مختلف اجتماعی دارد؛ اعم از سروش، ایتا، تلگرام، اینستاگرام و ... که صفحات اصلی آن با نشانه rayehevesal است. ۳۰ نفر بسیجی پایگاه در این کانال‌ها مشغول تولید محتوا هستند. تولیدات رسانه‌ای و مجازی ما در مجموع دارای ۶ مقام در جشنواره‌های استانی است و تولیدات مختلف ما در کانال‌های دیگر بازنشر می‌شود.»

فضای مجازی خیریه شد

این پایگاه بسیج در ۱۴ عرصه تولیدات خود را قالب رسانه‌ای و مجازی ارائه می‌کند که به طور مثال یکی از آن‌ها رویکرد تربیتی است. مظاهری می‌گوید: «بعد از شیوع ویروس کرونا و مشکلات عدیده کشور در این زمینه، عمده فعالیت‌های رسانه‌ای، مجازی و حقیقی ما رویکرد خدمات اجتماعی پیدا کرد و با راه‌اندازی پویش‌های متعددی خیریه به وسعت فضای مجازی ایجاد کردیم. تاکنون در این قالب ۱۵ مرحله کمک‌رسانی به نیازمندان و محرومان داشتیم که در مجموع ۲۴۵ میلیون تومان پول از مردم جمع‌آوری کردیم و ۳۱۲۵ سبد کالا برای خانواده‌ها با مجموع جمعیتی ۴۵۰۰ نفر در شهرستان سمنان توزیع کردیم. همچنین ما ۹ گوشی تلفن همراه برای استفاده دانش‌آموزان از شبکه شاد تهیه کردیم. ۲۲ مرحله نیز توزیع غذای گرم برای نیازمندان داشتیم. تهیه و توزیع لوازم ضروری جهیزیه نیز یکی دیگر از فعالیت‌های ما در راستای کمک‌های مونانه توصیه شده مقام معظم رهبری بود.»


تهیه سبد کالا برای نیازمندان با جمع‌آوری کمک‌های مردمی

بسیجیان این پایگاه، پا را از خیریه کردن فضای مجازی هم فراتر گذاشتند. آنان بر بستر سامانه‌های متعددی برای شناسایی نیازمندان و همچنین شناسایی نیازهای آنان طراحی کردند که توانستند با این بستر، جامعه آماری خوبی را با در نظر گرفتن نوع نیازمندی شناسایی و جمع‌آوری کنند.


سامانه طراحی شده بسیجیان پایگاه صاحب‌الامر برای شناسایی نیازمندان

مظاهری با اشاره به دیگر رویکردهای فعالیتی این پایگاه بسیج در فضای مجازی باتوجه به تعطیلی این روزهای مساجد می‌گوید: «این روزها که مساجد تعطیل است، خلا تربیت معنوی محسوس است. بنابراین ما تلاش کردیم تولیدات متنوعی در فضای مجازی برای این امر داشته باشیم که به صورت موشن گرافیک و گاهی اجرای تک نفره در فضای مجازی منتشر شده است و به زودی با هماهنگی‌های صورت گرفته وارد شبکه شاد نیز خواهد شد.»


ضدعفونی اماکن عمومی در ایام کرونایی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول