اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

با حکم عالی‌ترین قاضی اسکاتلند؛ اسناد «لاکربی» محرمانه باقی می‌ماند

عالی‌ترین قاضی اسکاتلند ضمن تایید فرمان وزیر خارجه انگلیس برای محرمانه ماندن اسناد مربوط به بمب‌گذاری سال ۱۹۸۸ در پرواز شماره ۱۰۳ پان امریکن بر فراز «لاکربی»، رای به محرمانه ماندن این اسناد داد.

با حکم عالی‌ترین قاضی اسکاتلند؛ اسناد «لاکربی» محرمانه باقی می‌ماند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به رغم تلاش‌های خانواده عبدالباسط المقرحی مظنون اصلی ماجرای لاکربی برای انتشار اسناد اطلاعاتی مربوط به بمب‌گذاری در هواپیمای پان امریکن در سال ۱۹۸۸، عالی ترین قاضی اسکاتلند رای به محرمانه ماندن این اسناد داد. 

به نوشته روزنامه گاردین، عالی ترین قضات اسکاتلند فرمان محرمانه نگهداشتن اسناد مربوط به ماجرای بمب گذاری لاکربی را که دومینیک راب وزیر خارجه چندی قبل آن را امضا کرده بود، تایید کرده و به محرمانه باقی ماندن این اسناد رای دادند.

طبق گزارش این رسانه انگلیسی، گفته می شد که برخی از این اسناد نشاندهنده نقش داشتن یک گروه فلسطینی در بمب گذاری لاکربی بود.

وکلای خانواده «عبدالباسط علی المقرحی» مظنون لیبیایی این بمب گذاری اعتقاد دارند این اسناد نقشی محوری در موضوع اعتراض به حکم محکومیت موکلشان در این پرونده دارد و سه شنبه هفته گذشته از دادگاه، انتشار این اسناد را خواستار شدند.

درخواست تجدیدنظر و اعتراض به حکم محکومیت المقرحی را پسر او آغاز کرده است؛ پرونده ای که اولین پرونده تجدیدنظر خواهی در تاریخ حقوقی اسکاتلند در مورد یک فرد فوت شده است.

۳۱ ژانویه ۲۰۰۱ بود که سه قاضی اسکاتلندی عبدالباسط علی المقرحی از مقامات سابق «عرب ایرلاین» لیبی را به جرم بمب گذاری در پرواز شماره ۱۰۳ پان امریکن به حبس ابد محکوم کردند. در انفجار این هواپیما که در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ و بر فراز روستای لاکربی رخ داد ۲۸۱ نفر در هواپیما و روستا کشته شدند.

المقرحی ۲۰ آگوست سال ۲۰۰۹ توسط وزارت دادگستری اسکاتلند بخشیده شد و به لیبی بازگشت اما این لیبیایی در سن ۶۰ سالگی و دو سال و ۹ ماه بعد از آزادی، در تاریخ ۲۰ می ۲۰۱۲ درگذشت. گفته شد که او به سرطان پروستات مبتلا بود.

اسناد اطلاعاتی که پسر المقرحی و وکلای این پرونده به دنبال گرفتن مجوز برای انتشار آن هستند، اسنادی است که گفته میشود توسط ملک حسین شاه اردن درباره ماجرای لاکربی به دولت انگلیس داده شد.

طبق گزارش گاردین، در این اسناد ادعا شده که یک افسر اطلاعاتی اردنی مستقر در فرماندهی مرکزی جبهه مردمی آزادی فلسطین به نام «مروان خریساط» سازنده بمبی عامل انفجار در لاکربی بود.

دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس، در ماه آگوست فرمانی را امضا کرد که طی آن این اسناد اطلاعاتی باید محرمانه و از دسترسی و انتشار علنی مصون بمانند. در سال ۲۰۰۸ «دیوید میلیبند» وزیر خارجه وقت انگلیس هم مانع از انتشار این اسناد شده بود.

«لرد کارلُوِی» عالی ترین قاضی اسکاتلند روز جمعه اعلام کرد که دادگاه اسکاتلند باید فرمان دومینک راب وزیر خارجه انگلیس برای محرمانه نگهداشتن اسناد ماجرای لاکربی را مراعات کند.

این قاضی ارشد اسکاتلندی بعد از برگزاری یک جلسه استماع محرمانه در ماه جاری این حکم را با استناد به احتمال به خطر افتادن اقدامات دولت انگلیس برای مقابله با تروریسم و تبادل اطلاعاتی با دیگر کشورها در این زمینه صادر کرد.

محرمانه ماندن اسناد مربوط به ماجرای لاکربی در شرایطی انجام می شود که پیشتر برخی رسانه‌ها از دست داشتن سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در این بمب گذاری خبر دادند.

شهریورماه سال ۱۳۸۴ بود که روزنامه اسکاتسمن خبر داد، یکی از افسران عالی‌رتبه پلیس اسکاتلند با مراجعه به دادگاه اطلاعاتی جدید در مورد این پرونده را برملا کرد.

طبق این گزارش، افسر پلیس اسکاتلند از نقش سیا در عملیات لاکربی و سپس متهم نمودن لیبی به این جنایت خبر داد و گفته بود: «مقامات سیا از طریق یک مامور محرمانه از من خواستند بخشی از اطلاعات بدست آمده از هواپیما را نادیده گرفته و اتهاماتی را متوجه لیبی کنم» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول