اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تسهیلات بانک‌ها باید به حوزه ساخت مسکن هدایت شود

یک اقتصاددان گفت: قطعا بانک‌ها باید در حوزه مسکن وارد شده و زمینه تامین مالی ساخت و تولید را در قالب 25 درصد از تسهیلات اعطایی فراهم کنند اما نحوه هزینه‌کرد طرح مجلس برای ساخت مسکن شفاف شود.

تسهیلات بانک‌ها باید به حوزه ساخت مسکن هدایت شود

حسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفتگو با خبرنگار اقصادی خبرگزاری فارس با اشاره به تاثیر نحوه تسهیلات دهی بانک‌ها در حال حاضر گفت: تسهیلات اعطایی بانک‌ها اگر به سمت حوزه تولید برود، سبب جلوگیری از رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم را به همراه خواهد داشت اما در شرایط کنونی عمده این تسهیلات به فعالیت‌های زود بازده، سفته‌بازی و سوداگری اختصاص پیدا کرده و زمینه افزایش تورم را به وجود می‌آورد.

این اقتصاددان ضمن اشاره به شاخص‌های مرتبط با تولید و افزایش رقم تسهیلات اعطایی توسط بانک‌ها، تاکید کرد: در سال گذشته با رکود عمیقی در حوزه تولید مواجه بودیم و این امر بیانگر آن است که تسهیلات اعطایی بانک‌ها به حوزه تولید وارده نشده و زمینه تامین مالی سفته بازی و واردات کالاهای غیر اساسی را مهیا کرده است.

*تسهیلات اعطایی بانک‌ها به مقصد تولید نمی‌رسد

وی در بیان علت حرکت بانک‌ها به سمت اعطای تسهیلات به بخش غیر مولد اقتصاد، افزود: تسهیلات ارائه شده به حوز‌های سفته‌بازی و بخش غیر مولد اقتصاد در مدت زمان کوتاهی به بانک برگشته و سود مطلوبی برای بانک دارد، در نتیجه بانک از ارائه این تسهیلات استقبال می‌کند.

راغفر، با اشاره به لزوم هدایت منابع داخلی بانک‌ها در قالب تسهیلات به بخش تولید، اظهار داشت: بهبود شرایط اقتصاد به جز هدایت منابع داخلی بانک‌ها به حوزه تولید امکان‌پذیر نیست. کارکرد اصلی بانک، تجمیع منابع خرد مردمی و هدایت آن به حوزه تولید است.

*ضرورت هدایت تسهیلات بانکی به حوزه ساخت مسکن

این استاد دانشگاه با اشاره به این نکته که بخشی از تسهیلات باید به حوزه ساخت مسکن هدایت شود، گفت: در بسیاری از کشورهای سرمایه‌داری دنیا، مسئله مسکن یک مسئله سیاسی و پر اهمیت تلقی شده و دولت تمام تلاش خود را برای هدایت منابع داخلی بانک‌ها به حوزه تولید و ساخت مسکن به کار می‌بندد. برای مثال بخشی از سود تسهیلات بانکی توسط دولت پرداخت می‌شود، چرا که مسئله مسکن جزء اساسی‌ترین نیاز خانوار است و در حیات نظام سیاسی نقش موثری ایفا می‌کند.

راغفر با اشاره به نحوه تامین مالی طرح جهش تولید و تامین مسکن در قالب هدایت منابع داخلی بانک‌ها، گفت: قطعا بانک‌ها باید در حوزه مسکن وارد شده و زمینه تامین مالی ساخت و تولید را در قالب 25 درصد از تسهیلات اعطایی فراهم کنند اما نحوه هزینه‌کرد طرح مجلس برای ساخت مسکن شفاف شود و کلیه دهک‌های درآمدی را از جمله حاشیه‌نشین‌ها نیز جزء قشر هدف این طرح قرار گیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول