اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خبر خوب

دو هفته بدون استرس قیمت خودرو، طلا، سکه و…

محدودیت‌های کرونایی از روز شنبه اول آذر شروع شد.دو هفته ای که می تواند بدون استرس قیمت خودرو، طلا، سکه و ... سپری شود. شنبه اول آذر بیشتر بازارهای خرید و فروش دلار، سکه، طلا و خودرو بسته بودند. اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفته نمایشگاهها تعطیل و معامله خودرو انجام نمی‌شود.

دو هفته بدون استرس قیمت خودرو، طلا، سکه و…

هفت صبح ـ احمدرضا نجفی؛ اتحادیه طلا تهران خبر از تعطیلی دو هفته‌ای همه طلافروشی‌ها داده و با وجود تعطیلی سبزه‌میدان در بازار بزرگ تهران و پاساژ افشار در خیابان فردوسی، عملا معامله‌ای در بازار آزاد ارز انجام نمی‌شود. با این وجود کانال‌های تلگرامی و برخی سایت‌ها همچنان پرقدرت به اعلام قیمت‌های مختلف ادامه می‌دهند. قیمت‌هایی که معلوم نیست از کجا آمده و اغلب تا حد زیادی قابل اعتماد نیستند چراکه بدون معامله، خبری از قیمت طلا، سکه، دلار و خودرو نخواهد بود. برای همین بهتر است حداقل دو هفته سراغ قیمت‌ها را نگیرید.

*** چرا نباید به قیمت طلا اعتماد کنیم؟
کلیه واحدهای صنف طلا و جواهر از روز شنبه اول آذرماه به مدت ۱۵روز تعطیل هستند. این خبر را رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده. ابراهیم محمدولی می‌گوید آنطور که فرمانداری و اتاق اصناف ابلاغ کرده، واحدهای صنفی این اتحادیه اعم از واحدهای فروشنده طلا، جواهر، نقره و سکه که در خیابان یا مجتمع‌های تجاری و حتی بازار تهران فعالیت دارند ملزم به تعطیلی است. در چنین شرایطی معامله رسمی برای خرید و فروش طلا انجام نمی‌شود و با تعطیلی طلافروشی‌ها خبری از قیمت طلا و مظنه در بازار وجود ندارد. تقریبا مشابه آنچه در پنج روز تعطیلی اول فروردین شاهد هستیم قرار است برای دو هفته در بازار طلا تکرار شود.

در شرایط تعطیلی بازار، حتی خود اتحادیه طلا در سایت خود قیمت لحظه‌ای مظنه و هر گرم طلای ۱۸عیار را در بازار تهران اعلام می‌کند. این اتحادیه در لحظه نگارش این متن می‌گوید مظنه طلا حدود چهار میلیون و ۹۵۷هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار حدود یک میلیون و ۱۴۴هزار تومان است. نکته عجیب اینجاست که مظنه طلا بین طلافروشی‌های بازار بزرگ تهران تعیین می‌شود. در همین روز تعطیل بعضی خبرگزاری‌ها قیمت طلا را یک میلیون و ۱۲۱هزار تومان اعلام می‌کنند و بعضی کانال‌های تلگرامی می‌گویند قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۱۶۰هزار تومان است.

تفاوت قیمت ۴۰هزار تومانی به خوبی نشان می‌دهد به هیچ‌کدام از این قیمت‌ها نمی‌توان اعتماد کرد چراکه عملا معامله‌ای انجام نمی‌شود و صرفا شاید بعضی فعالان بازار طلا با یکدیگر معاملات محدودی داشته باشند. تنها راه مطمئن برای اینکه بفهمیم قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار چقدر است، انس جهانی طلا است. دیروز در بازارهای جهانی قیمت هر انس طلا حدود هزار و ۸۷۱دلار بود که با در نظر گرفتن دلار بازار سنا با قیمت ۲۵هزار و ۴۵۰تومان، ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار حدود یک میلیون و ۱۴۷هزار تومان محاسبه می‌شود.

اگر می‌خواهید خودتان انس جهانی را به قیمت گرم طلای ۱۸عیار تبدیل کنید، باید توجه داشته باشید که هر انس طلا، معادل ۳۱٫۱ گرم است. یعنی وقتی می‌گوییم انس به هزار و ۸۷۱دلار رسید، یعنی هر گرم طلا معادل ۶۰٫۱۶دلار است که با دلار ۲۵هزار و ۴۵۰تومانی می‌شود یک میلیون و ۵۳۱هزار تومان خودمان. احتمالا این رقم برایتان جالب نباشد. دلیلش هم این است که یک مرحله دیگر لازم است تا به قیمت واقعی طلا برسیم. انس طلا بر مبنای طلای ۲۴عیار محاسبه می‌شود یعنی طلایی که ۹۹٫۹۹درصد آن به صورت خالص از فلز طلا تشکیل شده.

اما طلایی که در ایران معامله می‌شود، طلای ۱۸عیار است که در معاملات به طلای ۷۵۰ معروف است چراکه از هر یک کیلوگرم، ۷۵۰گرم آن طلای خالص و ۲۵۰گرم آن آلیاژی از فلزات دیگر است. برای همین لازم است قیمت طلای ۲۴عیار را به ۰٫۷۵ضرب کنیم تا به طلای ۱۸عیار برسیم. با این حساب هر گرم طلای ۱۸عیار بر مبنای انس جهانی و دلار سنا، حدود یک میلیون و ۱۴۸هزار تومان ارزش دارد که تقریبا نزدیک به قیمت اعلام شده توسط سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران است. برای دور زدن این محاسبات، کافی است قیمت انس و قیمت دلار را در عدد ۰٫۰۲۴۱ ضرب کنید تا به ارزش یک گرم طلای ۱۸عیار برسید.

*** چرا نباید به قیمت دلار اعتماد کنیم؟
بازار بزرگ تهران به کلی تعطیل شده و سبزه‌میدان از این قاعده مستثنا نیست. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد حتی در پاساژ افشار و خیابان فردوسی هم دیگر خبری از خرید و فروش دلار نیست. تنها صرافی‌ها باز هستند و حداقل در هوای بارانی روز گذشته، کمتر شاهد حضور فعالان بازار ارز بودیم. با تعطیلی سبزه‌میدان و پاساژ افشار به عنوان محل‌های اصلی بازار آزاد ارز، بعید به نظر می‌رسد معامله‌ای در این بازار جریان داشته باشد.

با این وجود کانال‌های تلگرامی اعلام قیمت دلار همچنان فعال هستند و خبر از نرخ‌های مختلف برای دلار می‌دهند. یکی از کانال‌ها در لحظه نگارش این متن اعلام کرده قیمت دلار در بازار آزاد ۲۶هزار و ۱۵۰تومان است. یکی دیگر از آنها قیمت دلار را ۲۵هزار و ۹۰۰ تا ۲۶هزار تومان اعلام کرده است. در این کانال که معاملات لحظه‌ای دلار منتشر می‌شود، به خوبی می‌توان کاهش چشمگیر تعداد معاملات را مشاهده کرد.
در روز چهارشنبه تا ساعت پنج بعد از ظهر این کانال ۱۸۰مرتبه قیمت دلار را با توجه به معاملات انجام شده به‌روزرسانی کرده بود.

اما دیروز تا ساعت پنج این کانال تنها ۴۰مرتبه قیمت دلار را اعلام کرد. در تعطیلی که از روز گذشته شروع شده، اغلب کانال‌های اعلام قیمت دلار، نرخ صرافی ملی را به عنوان قیمت دلار در بازار آزاد اعلام می‌کردند. دیروز قیمت دلار در این صرافی ۲۵هزار و ۹۵۰تومان و قیمت خرید هزار تومان کمتر یعنی ۲۴هزار و ۹۵۰تومان بود. شاید بتوان گفت قیمت صرافی ملی در روزهای تعطیلی بازار آزاد تنها نرخ قابل اعتماد برای دلار است.

*** چرا نباید به قیمت سکه اعتماد کنیم؟
تعطیلی طلافروشی‌ها در کنار تعطیلی بازار آزاد، قیمت سکه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده. بعضی کانال‌های تلگرامی قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در روز گذشته را ۱۲میلیون تومان اعلام می‌کنند و می‌گویند قیمت سکه طرح قدیم ۱۱میلیون و ۱۸۰هزار تومان است. سایت اتحادیه طلا با وجود تعطیلی بازار قیمت‌های بالاتری را برای انواع سکه اعلام کرده.

سکه طرح جدید توسط این اتحادیه ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان و سکه طرح قدیم ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده. این قیمت‌ها آخرین بار ظهر روز گذشته به‌روزرسانی شده‌اند. سایت TGJU هم تنها یک مرتبه در نیمه ظهر دیروز قیمت سکه را به‌روزرسانی کرده که همان قیمت سایت اتحادیه طلا است. با این حساب احتمالا تا دو هفته خبر موثقی از قیمت سکه نخواهیم داشت. هرچند، می‌‎توان بر اساس قیمت طلای به دست آمده از دلار و انس جهانی، ارزش واقعی سکه را محاسبه کرد.

از آنجا که ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۱۴۸هزار تومان بود و هر سکه تمام ۸٫۱۳گرم طلا دارد. خلوص طلای به کار رفته در ضرب سکه بیشتر و عیار آن ۲۱٫۴ یا ۹۰۰ در هزار است. با در نظر گرفتن این موارد و همچنین هزینه ضرب سکه، ارزش هر سکه تمام حدود ۱۱میلیون و ۷۵۰هزار تومان محاسبه می‌شود. برای راحتی کار، می‌توانید قیمت طلا را در ۱۰٫۲ضرب کنید تا ارزش واقعی سکه به دست بیاید.

*** چرا نباید به قیمت خودرو اعتماد کنیم؟
اول آذرماه، همه صنف‌های غیرضروری تعطیل خواهند شد و فروشندگان خودرو هم که در دسته دوم قرار می‌گیرند، از این قاعده مستثنا نیستند. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اعلام این خبر می‌گوید نمایشگاه‌های خودرو در مدت دو هفته محدودیت‌های کرونایی تعطیل هستند. موتمنی می‌گوید با آغاز محدودیت‌ها و تعطیلی واحدها، در هر صورت زمانی‌ که بازار تعطیل است، فعالیت و معاملاتی هم شکل نخواهد گرفت.

بنابراین باتوجه به اینکه بازار خودرو هم از عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات ارزی تاثیر می‌پذیرد، به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک افزایش مجدد قیمت نخواهیم داشت، بلکه بازهم ریزش خواهد داشت و این روند ادامه‌دار خواهد بود. علاوه بر تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو، بازار خرید و فروش خودرو‌های دست دوم در شهرهایی که وضعیت قرمز دارند تعطیل شده. آنطور که در اطلاعیه وزارت کشور آمده، حتی مراکز شماره‌گذاری هم تعطیل شده‌اند تا مهر پایانی بر هرگونه معامله خودرو باشند.

فعالان بازار خودرو با وجود تعطیلی بازار، نمایشگاه‌ها و مراکز تعویض پلاک همچنان در گروه‌های فضای مجازی مشغول به کارند. طوری که عکس‌های مختلفی از قیمت‌گذاری خودرو در این گروه‌ها دست به دست می‌چرخد. وقتی از یک فعال بازار درباره شیوه معاملات خودرو با وجود تعطیلی‌ها پرسیدیم، در جواب گفت معاملات با صدور وکالتنامه انجام می‌شود. فروشنده به خریدار وکالت یک ماهه برای تعویض پلاک و سند زدن خودرو ارائه می‌کند و او می‌تواند بعد از پایان محدودیت‌ها سراغ تغییر مالکیت خودرو برود.

او می‌گوید درحال حاضر همان برگه‌های وکالتنامه بین خریداران و فروشنده‌ها جابه‌جا می‌شود و حتی ممکن است وکالتنامه تعویض پلاک و تغییر مالکیت چند دست بچرخد. به گفته این فعال بازار خودرو، در حال حاضر همه خریداران و فروشنده‌ها می‌دانند که معامله امکان‌پذیر نیست و حداقل تا دو هفته نمی‌توانند صاحب خودرو شوند اما از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها فروش خودرو ادامه دارد. او می‌گوید برای مثال دنا پلاس توربو روز شنبه بیشترین کاهش قیمت را در بازار داشته و از ۴۳۵میلیون تومان به ۳۹۰میلیون تومان رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سایت‌های اعلام قیمت خودرو از روز چهارشنبه قیمت‌ها را به‌روزرسانی نکرده‌اند چراکه مطمئن هستند قیمت‌های فعلی غیرواقعی است و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول