اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

مالیات اصناف براساس خوداظهاری تعیین می‌شود/ 90 درصد مالیات استان از اشخاص و شرکت‌ها

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین گفت: در استان قزوین ترکیب درآمدهای مالیاتی به‌گونه‌ای است که بیش از 90 درصد مالیات‌های استان از اشخاص حقوقی و شرکت‌ها تأمین می‌شود و 10 درصد باقیمانده نیز شامل بازار، تراکنش‌های مشکوک به فرار مالیاتی، ارث و مالیات بر سرمایه است و مالیات اصناف نیز بر اساس خوداظهاری تعیین می‌شود.

مالیات اصناف براساس خوداظهاری تعیین می‌شود/ 90 درصد مالیات استان از اشخاص و شرکت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در پی ثبت سوژه در سامانه فارس من با عنوان «مالیات تعیین شده توسط دارایی با فروش ما اصناف همخوانی ندارد»، این موضوع توسط خبرنگار فارس پیگیری شد.

سعید حوائج، مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: با توجه به استقرار و اشاعهٔ پایگاه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات‌هایی که برای اشخاص حقیقی و حقوقی تعیین می‌شود، صرفاً بر اساس داده‌های موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی است، که این امر شفافیت و عدالت مالیاتی را دامن خواهد زد.

وی افزود: بازاریان و کسبهٔ محترمی در دوران کرونا آسیب‌های شغلی دیده‌اند، در بانک‌های اطلاعاتی آمار درآمد و عایدی خود را ثبت خواهند کرد و در صورتی که مبادرت به ثبت اظهارنامهٔ واقعی کرده باشند و اطلاعات مندرج در اظهارنامه با بانک‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی ما همسان باشد، طبق اطلاعاتی که خودشان ثبت کرده‌اند، برای آن‌ها مالیات در نظر گرفته می‌شود.

حوائج در ادامه ضمن اشاره به اجرای مادهٔ 97 در سال جاری، اظهار کرد: در استان قزوین از 7 هزار پروندهٔ شغلی که اظهارنامه داده‌اند، تنها قرار است حدود 1 هزار و 500 پرونده رسیدگی شود و مابقی هر آن چیزی است که خود کسبه اعلام کرده‌اند.

این مسؤول عنوان کرد: نکتهٔ مهم این که کسبهٔ محترم قرار است مالیات این دوره را سال آینده پرداخت کنند، بنابراین حتماً رکود دوران کرونا در حساب‌ها و مالیات‌های آنان دیده می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین تأکید کرد: در استان قزوین ترکیب درآمدهای مالیاتی به گونه‌ای است که بیش از 90 درصد مالیات‌های استان از اشخاص حقوقی و شرکت‌ها تأمین می‌شود و 10 درصد باقیمانده نیز شامل بازار، تراکنش‌های مشکوک به فرار مالیاتی، ارث و مالیات بر سرمایه و این قبیل امور است.

وی بیان کرد: در استان قزوین شرایط به گونه‌ای است که نسبت به سایر استان‌ها، کمترین مالیات‌ها از کسبه دریافت می‌شود.

حوائج خاطرنشان کرد: در سال جدید به‌هیچ‌وجه افزایش نرخی در امور مالیات‌های مستقیم نداشته‌ایم؛ ما زمانی افزایش مالیات خواهیم داشت که در پایگاه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی سازمان مالیاتی کشور درآمد یک فعال اقتصادی نسبت به دورهٔ گذشته افزون شده باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به بحث خوداظهاری اصناف، تصریح کرد: قرار است کسبهٔ محترم خوداظهاری کنند و خودشان مبادرت به ثبت اطلاعات درآمد و هزینه‌ها کنند، و در نهایت مالیات از سود خالص این عزیزان دریافت خواهد شد، به‌عبارت بهتر در سیستم جدید مالیاتی اصناف و کسبهٔ محترم همه‌کاره هستند و طبق اظهاراتی که خودشان می‌کنند، مالیات از آنان دریافت می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین یادآور شد: از زمان شیوع کرونا در کشور، سازمان مالیاتی کشور طبق مصوبه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، دوره‌های تقدیم اظهارنامه‌های مالیاتی را به‌مدت 2 ماه به تعویق انداخت، ایجاد کرد و اکنون نیز اظهارنامه‌های ارزش افزوده را به‌مدت یک ماه به تعویق انداخته است.

وی تأکید کرد: از زمان شیوع کرونا در کشور، بخشیدگی‌های مالیاتی و نیز تعداد اقساط بیشتر از گذشته شده است و بسیاری از چک‌ها و بدهی‌ها را به حالت تعلیق 2 ماه الی 3 ماهه در آورده‌ایم.

حوائج در ادامه اظهار کرد: کسبه‌ای که در این ایام به‌دلیل آسیب‌های شغلی ناشی از کرونا با مشکل مواجه شده‌اند، خودشان باید در اظهارنامه‌هایی که ثبت می‌کنند عنون کنند که آسیب شغلی دیده‌اند و مالیاتی شامل آنان نمی‌شود، زیرا مالیات‌ها بر اساس خوداظهاری‌ها تعیین می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: در حال حاضر سنگ بنای سازمان مالیاتی کشور بر مؤدی محوری استوار است، به این معنا که اطلاعات مؤدی موجود بوده و شخص مؤدی به‌عنوان محور اصلی عنوان می‌کند که چه میزان درآمد داشته است و بر اساس اظهارات وی مالیات تعیین می‌شود.

وی در پایان مطرح کرد: اصناف و کسبهٔ محترم آگاه باشند که مالیات‌ها بر اساس کلیات حرفه و صنعت تعیین نمی‌گردد، یعنی این‌گونه نیست که ما بگوییم لزوماً یک نمایشگاه اتومبیل سود خوبی دارد، بنابراین میزان مالیات او نیز باید بالا باشد، بلکه مالیات‌ها تنها بر اساس خوداظهاری افراد تعیین می‌گردد و مردم عزیز نگران خدشه وارد شدن به عدالت در سامانه‌ها و نظام مالیاتی کشور نباشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول