اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توافق ترکمنستان و افغانستان در استفاده از رودخانه‌های مرزی

چهارمین نشست مدیریت آب بین ترکمنستان و افغانستان به صورت آنلاین برگزار شد.

توافق ترکمنستان و افغانستان در استفاده از رودخانه‌های مرزی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، چهارمین نشست مدیریت آب بین ترکمنستان و افغانستان به صورت آنلاین برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان کمیته دولتی منابع آب و خدمات مرزی ترکمنستان و «ویس احمد بصیری» معاون وزیر منابع آب در امور فنی و اداره ملی تنظیم آب افغانستان حضور داشتند.

در این جلسه موارد تعامل در زمینه استفاده عادلانه از آب رودخانه آمودریا و مرغاب و تجن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

شرکت کنندگان در این نشست در مورد تقویت و توسعه بیشتر همکاری در زمینه استفاده مشترک از منابع آب فرامرزی بر اساس موازین و اصول حقوق بین الملل و در نظر گرفتن منافع طرفین گفت و گو کردند.

نماینده ترکمن اظهار داشت که دیپلماسی بهره‌برداری آب، بخش قابل توجهی از سیاست خارجی «عشق آباد» است. ابتکارات بین المللی «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل و سایر مجامع مهم در جهت تقویت گفت‌وگوی منطقه‌ای و بین منطقه‌ای در این زمینه مطرح شده است

به طور خاص، باید تقویت ساختارهای بهره برداری از  منابع آب فرامرزی برای استفاده یکپارچه و متعادل توجه کرد که صرفاً بر اساس هنجارها و اصول عمومی حقوق بین الملل به رسمیت شناخته می‌شود ضمن اینکه باید منافع همه کشورهای منطقه نیز در نظر گرفته شود.

شایان ذکر است، در آسیای مرکزی، رودخانه‌ها منابع اصلی منابع آبی مورد استفاده برای کشاورزی و صنعت، تولید برق و تأمین آب آشامیدنی را تشکیل می‌دهند و تقریباً مانند آمودریا، مرغاب، تجن، سومبار، اترک فرامرزی هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول