اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

معمای ۵۷ ساله آمریکا و رئیس‌جمهوری که جلوی چشم هزاران نفر مُرد

۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی یک نفر با تصمیم و اراده خودش خیلی راحت رئیس‌جمهور آمریکا را ترور کرد. این سناریویی است که هیچ‌گاه کسی باور نکرد و ترور «جان اف کندی» به مهم‌ترین موضوع تئوری توطئه در تاریخ معاصر آمریکا تبدیل شد.

معمای ۵۷ ساله آمریکا و رئیس‌جمهوری که جلوی چشم هزاران نفر مُرد

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: «جان فیتز جرالد کندی» مشهور به «جان اف کندی» یکی از محبوب‌ترین روسای‌جمهور آمریکا بود. از نظر آمریکایی‌ها او «همه‌چیز‌تمام» بود؛ پسر یک سیاستمدار آمریکایی و سفیر آمریکا در بریتانیا که در رفاه و ثروت زیاد بزرگ شده بود، خوش‌قیافه بود، در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده بود و نماد یک آدم موفق و صاحب خانواده‌ای خوشبخت بود. این‌طوری بود که کندی انگار که چشم خورده باشد، ظهر یک روز پاییزی جلوی لنز دوربین‌ها و جلوی چشم همه مُرد! همان شب گفتند قاتلش را دستگیر کرده‌اند؛ یک نظامی سابق آمریکایی که فقط ۲۴ سال داشت. البته این قاتل یعنی «لی هاروی ازوالد» اعلام کرد که اصلا مرتکب قتل نشده، بلکه طعمه یک توطئه شده و علیه او مدارک ساختگی ارائه شده است. «ازوالد» پس از دستگیری در مرکز پلیس دالاس بود و در‌ حالی‌که به‌شدت از او محافظت می‌شد ۲ روز بعد «جک لئون روبی» با اجازه خودش آمد و او را کُشت! «روبی» چه‌کاره بود؟ هیچ‌کاره. او هم بعدها در مراحل رسیدگی به پرونده سرطان ریه گرفت و مُرد. هیچی به هیچی! فقط این‌که به صورت رسمی اعلام شد که «ازوالد» به‌تنهایی کندی را ترور کرده است و تمام. هیچ‌کس باور نکرد و البته باورکردنی هم نیست.

«جان اف کندی»، لحظاتی پیش از ترور

مهم‌ترین مظنون!

تئوری‌های توطئه درباره قتل کندی از همان روز اول ترور او شروع شد و هنوز ادامه دارد. در نظر افکار عمومی خیلی‌ها مقصر مرگ کندی هستند و یک فهرست بلندبالا از مظنونان وجود دارد؛ از سیا و کا گ ‌ب و موساد و مافیا گرفته تا لیندون جانسون (معاون رئیس جمهور کندی). اما مهم‌ترین مظنون ائتلاف نظامی ـ صنعتی حاکم بر آمریکاست؛ کسانی که سیاست و جنگ برایشان پول و قدرت است و برای آن‌که یک‌نفر را از سر راه خود بردارند، امکانات کافی دارند حتی اگر آن یک‌نفر، رئیس‌جمهور باشد. درباره این تئوری آخر نباید تصور کرد کندی با سایر رئیس‌جمهورهای آمریکا تفاوت داشته و خواسته‌اند او را از سر راه بردارند. دست‌کم در حوزه سیاست خارجی کندی مانند سایر روسای‌جمهور بود و برای مثال دستور حمله به کوبا را صادر کرد، به بحران موشکی با شوروی دامن زد و به دخالت در ویتنام ادامه داد. 

«ازوالد» اصلا به قتل کندی اعتراف نکرد و خیلی زود خودش هم به قتل رسید!

وعده پوچ ترامپ!

معمای ترور کندی هنوز معماست؛ در همه این سال‌ها سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اجازه نمی‌دهند حقیقت روشن شود و همین موضوع ماجرای ترور را به شکل یک «توطئه واقعی» درمی‌آورد. جالب اینکه دونالد ترامپ مدام از این دم می‌زد که اسناد محرمانه ترور کندی باید افشا شود، ولی وقتی خودش رئیس‌جمهور بود، معلوم نیست چه‌جوری متقاعد شد که این اسناد نباید فاش شوند. توجیهش هم این بود که به دلیل به‌خطر‌افتادن امنیت ملی چاره‌ای جز موافقت با عدم انتشار اسناد نداشته است.

ابهامات پرونده ترور کندی موضوع کتاب و فیلم‌های بسیاری بوده است. از جمله اینکه «الیور استون» در سال ۱۹۹۱ فیلمی افشاگرانه درباره ترور کندی ساخت 

آخر‌سر برای اینکه نمایش وعده‌های ترامپ خشک‌ و ‌خالی برگزار نشود در سال ۲۰۱۷ میلادی در سومین مرحله از انتشار اسناد، حدود ۲۸۰۰ سند مربوط به این ترور از حالت محرمانه خارج شد و در دسترس عموم قرار گرفت؛ اسنادی که هیچ اطلاعات جدید و مهمی را ارائه نمی‌کرد. خلاصه اینطور!

این بود داستان عدالت، حقیقت و روشنگری در آمریکایی که مدعی رهبری جهان و آزادی بیان است.

ترامپ وعده داده بود اسناد محرمانه ترور کندی را فاش کند ولی نکرد!

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲ آذر مصادف با ۲۲ نوامبر میلادی و ۶ ربیع‌الثانی هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ رحلت ادیب و متکلم برجسته «میر سید شریف جرجانی» در سال ۸۱۶ قمری
ـ زادروز «ابن ایاس» مورخ مشهور مصری در سال ۸۵۲ قمری
ـ زادروز «آندره ژید» نویسنده مشهور فرانسوی در سال ۱۸۶۹ میلادی
ـ درگذشت «جک لندن» نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۱۶ میلادی
ـ روز ملی و استقلال لبنان از استعمار فرانسه در سال ۱۹۴۳ میلادی
ـ زادروز «علی شریعتی» نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی در سال ۱۳۱۲ شمسی
ـ درگذشت «غلامحسین ساعدی» نویسنده ایرانی در سال ۱۳۶۴ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول