اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ورق کمبود «خون» با همدلی مردم برگشت/ داوطلبین اهدای خون نوبت بگیرند

دو هفته پیش بود که عکسی در فضای مجازی دست به دست شد و دل خیلی از بیمارها و خانواده‌های شان را خالی کرد، اما با یک اطلاع رسانی رسانه‌ای ناگهان این مراکز حال و هوای روزهای پر ازدحام تاسوعا و عاشورا را به خود گرفتند و ورق با همدلی مردم دلسوزمان به طرفه العینی برگشت.

ورق کمبود «خون» با همدلی مردم برگشت/ داوطلبین اهدای خون نوبت بگیرند

گروه سلامت خبرگزاری فارس - حامد شیخ پور: با عمومی شدن خبر نگرانی کادر درمان از کمبود ذخایر خونی در بیمارستان‌ها، مردم نگرانی را کنار گذاشتند. برای اهدا خون آستین بالا زدند و از جان عزیزشان مایه گذاشتند. صف‌های طولانی تشکیل شد و ظرف چند روز ذخایر خونی در  تهران و برخی از استان‌ها به حد مناسب خود رسید. این میان اما شرایطی پیش آمد که برخی از مراجعه‌کنندگان با نارضایتی این مراکز را ترک کردند. ترجیع‌بند حرف حساب همه این اهداکنندگان هم این بود که اگر سازمان انتقال خون نیرو در اختیار ندارد چرا فراخوان اهدای خون منتشر می‌کند. متولیان سازمان اهدای خون در بیانیه‌ای دلایل این اتفاق‌ها را شرح دادند و از مردم دلسوز و متعهد خواسته شد تا به صورت تدریجی به این مراکز مراجعه کنند.

***سخنگوی سازمان انتقال خون: پوزش می‌خواهیم اما ملزم به رعایت پروتکل‌ها هستیم 

فراخوان جبران کاهش ذخایر خونی در بیمارستان‌ها خیلی زود مورد توجه مردم فداکارمان قرار گرفت.گزارش‌های روابط عمومی‌های مراکز انتقال خون در روزهای پس از انتشار این فراخوان حاکی از ازدحام در سالن‌های خون‌گیری بود. ازدحامی که خود به عنوان ریسک فاکتوری برای انتقال ویروس کووید 19 به شمار می‌رفت حالا در این مراکز به چشم می‌خورد و به دلیل حفظ سلامت مراجعه‌کنندگان به سرعت باید کنترل می‌شد. با تشدید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ایام شیوع بیماری کرونا تعداد تخت‌های این مراکز به دلیل حفظ فاصله مناسب کمتر از قبل بود و همین باعث شد بسیاری از شهروندان در نوبت خون‌گیری معطل بمانند و یا با نارضایتی این مراکز را ترک کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون می‌گوید حضور این عزیزان در این مراکز ارزش بسیار بالایی برای ما دارد اما در وهله نخست ما ابتدا باید از سلامت این مراجعه‌کنندگان محافظت کنیم: شیوع کرونا که ماه‌هاست کشور را درگیر و موجب کاستن از مراجعان داوطلب اهدای خون به مراکز مان شده است شباهتی به بحران‌های مقطعی مانند سیل و زلزله یا آتش سوزی ندارد. به همین دلیل از داوطلبان نوع دوست اهدای خون خواستاریم تا برای حفظ سلامت خودشان به صورت مستمر و تدریجی به این مراکز مراجعه کنند.» 

***با تجمع برای اهدای خون در ماه‌های آینده دچار کمبود می‌شویم 

دکتر بشیرحاجی بیگی می‌گوید در مراکز اهدای خون تکریم مراجعه کنندگان دلسوز اهدای کننده وظیفه ماست و بسیار ناراحت هستیم و پوزش می‌خواهیم که عده‌ای از این عزیزان بدون این که موفق به اهدای خون شوند این مراکز را ترک کردند: «سازمان انتقال خون خود را ملزم به رعایت پروتکل‌ها می‌داند. ازدحام مراجعه کنندگان برای ما نگران کننده بود. در شرایط عادی ما از این ازدحام استقبال می‌کنیم و قدردان فداکاری این عزیزان هستیم اما با توجه به شیوع بیماری کرونا این ازدحام به نفع هیچ‌کس نیست. توجه داشته باشید که هر اهدا کننده تا سه ماه بعد امکان اهدای خون نخواهد داشت و این ازدحام موجب می‌شود در ماه‌های آینده که پیش‌بینی می‌شود روزهای سخت‌تری هستند دوباره با مشکل کمبود ذخایر خونی رو به رو می‌شویم.»

***پلاکت تنها 3 روز قابلیت نگهداری دارد

یکی از نیاز های پررنگ کادر درمان مراکز نگهداری و بستری بیماران کرونایی ذخیره مناسب و روزانه پلاکت های خونی است. فراورده ای که به گفته بشیر حاجی بیگی تنها 3 روز در کیسه‌های خون قابل نگهداری است: «فراورده‌های خون اهدایی مانند پلاکت تنها سه روز قابلیت نگهداری در کیسه‌های خون را دارد و اهداکنندگان گرامی خون ضروری است همواره متناسب با میزان مصرف روزانه بیمارستان‌ها با سازمان انتقال خون همراه باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون می‌گوید در حال حاضر میزان ذخایر خون در بیمارستان‌ها به میزان استاندارد رسیده است و از اهداکنندگان بی‌نظیر خون در کشورمان که مسئولانه برای حل این مشکل از جان‌شان مایه گذاشتند می‌خواهد که همراهی‌شان را با این سازمان ادامه دهند: «واقعیت این است که بهترین محل برای ذخیره خون و فراورده‌های آن در رگ‌های مردم است نه درون کیسه‌های خون‌گیری و یخچال‌های سازمان انتقال خون. امروز اهدای خون هیجانی جای خود را به تصمیم آگاهانه و اهدای خون مسئولانه داده است.سایت نوبت دهی اینترنتی به آدرس Nobatdehi.ibto.ir در دسترس است تا داوطلبین عزیز اهدای خون با گرفتن نوبت در ساعاتی که مراکز خلوت‌تر است برای اهدای خون مراجعه کنند.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول