اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فارس من| تاثیر کاهش زمان پیش‌گشایش بر صف‌های فروش بورس/ پیش‌گشایش در بورس‌های جهان چگونه است؟

کاهش زمان پیش‌گشایش در بورس که تقریبا دو هفته است به تصویب سازمان بورس رسیده است، تا حدودی بر تعادل بازار سرمایه ایران تاثیر مثبت داشته است.

فارس من| تاثیر کاهش زمان پیش‌گشایش بر صف‌های فروش بورس/ پیش‌گشایش در بورس‌های جهان چگونه است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از موضوعاتی که در تمام بورس های دنیا می توان آن را مشاهده کرد، بحث پیش گشایش بازار است که می توان برای آن مزایا و معایب فراوانی را بر شمرد.

اما در بازار سرمایه ایران این پیش گشایش تبدیل به یک معضل جدی شده است که برخی از این طریق و با موج سواری بر روی رفتار هیجانی سهامداران بورس، باعث ایجاد نوسان بیش از حد و یا قفل در صف های خرید می‌شوند.

کارشناسان معتقدند هدف از مرحله پیش گشایش ثبت سفارشات سهامداران بر اساس تحولات هر روز و کشف قیمت نمادها می باشد.

یکی از مزایای مرحله پیش گشایش در صورتی که این مرحله به درستی و بدون اختلال شرکت های حقوقی و نوسان گیران انجام شود، می تواند به عنوان یک عامل موثر بر روی قیمت معاملات تاثیر گذار باشد و همه اینها به صحیح بودن فرایند دوره پیش گشایش و پرهیز از درج قیمت های غیر واقعی از سوی معامله گران وابسته است.

پیش گشایش در بازارهای جهانی چه زمانی است؟

زمان پیش گشایش در بازار سرمایه ایران از 8:30 صبح آغاز و تا 9 صبح ادامه داشته و در این 30 دقیقه تمام سفارشات را افراد و سهامداران می توانند گذاشته، برداشته و یا اضافه و کم کنند. با توجه به شرایط بورس ایران که در 3ماه گذشته رخ داد و بررسی های صورت گرفته، مشخص است که تعدادی از سهامداران با اغراض مختلف اصطلاحا سفارشاتی جعلی برای ایجاد ترس در بازار می گذارند که همین مساله سبب تشکیل صف های میلیونی فروش در بورس شده بود.

اما در بورس های جهان نحوه پیش گشایش کاملا با شرایط قبلی که در بازار سرمایه ایران حاکم بود، تفاوت داشته است. در بسیاری از بورس های جهان مرحله پیش گشایش به دو مرحله پیش گشایش و مرحله مچینگ تقسیم می شوند.

در مرحله پیش گشایش امکان گذاشتن و لغو سفارش وجود دارد و در زمان مچینگ دیگر افراد حق برداشتن و کاهش قیمت را نخواهند داشت. یعنی در این زمان سرمایه گذاران باید منتظر بازگشایی بازار باشند که ممکن است در قیمت گذاشته شده، سهم خود را از دست بدهند.

جدول زمان پیش گشایش در بازارهای جهانی

تغییر زمان پیش گشایش در بازار سرمایه ایران مفید بوده است؟

در ایران، ابتدا سازمان بورس، ایجاد سفارش و برداشتن آن را در زمان پیش گشایش تخلف معرفی کرد و با افرادی که چنین اقدامی را انجام می دادند در چند مرحله برخورد شد.

بعد از گذشت زمان، سازمان بورس با کاهش زمان پیش گشایش به ده دقیقه و ایجاد زمان تطابق معاملات در 5 دقیقه، این زمان را به نصف کاهش داد. ویژگی این موضوع آن بود که در پیش گشایش جدید زمان تطابق یا مچینگ معاملات آورده شده بود و در این مدت افراد نمی توانند دست به سفارشات خود بزنند. این مساله تا حدود زیادی توانست صف‌های فروش را کاهش داده و بازار را به حالت تعادل برساند.

نکته قابل توجه در این زمینه اقدام دیرهنگام سازمان بورس در این رابطه بوده است. سازمان بورس می توانست برای جلوگیری از سفارشات جعلی که تنها هدف آنها ترساندن سهامداران خرد و ایجاد صف های فروش بوده است، این اقدام را صورت دهد تا شاید بازار با ریزش کمتری مواجه می شد.

مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من، سوژه هایی با عناوین «حمایت از کمپین «نه به پیش‌گشایش در معاملات بورس»، «درخواست حذف پیش‌گشایش از معاملات بورس»، «لزوم لغو پیش‌گشایش و سهمیه سرخطی در بورس»، «درخواست حذف پیش‌گشایش‌ها از بورس»، «مرحله پیش‌گشایش از بورس حذف شود» و «مرحله پیش گشایش معاملات بورس حذف شود» را به ثبت رسانده و خواستار کاهش و یا برداشته شدن زمان پیش گشایش در بازار سرمایه شده بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول