اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

کارت‌های بازرگانی معضلی برای اقتصاد کشور/ فرار مالیاتی ۱۱۰۰ میلیارد تومانی در استان ایلام

یکی از معضلات و مشکلات اقتصاد ایران، صدور و کاربرد کارت‌های بازرگانی و همچنین فرار مالیاتی است که ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد ملی کشور وارد می کند.

کارت‌های بازرگانی معضلی برای اقتصاد کشور/ فرار مالیاتی ۱۱۰۰ میلیارد تومانی در استان ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مالیات، پولی است که براساس قانون توسط مردم یک جامعه برای تأمین مخارج عمومی به دولت پرداخت می‌شود و بیشتر کشورها برای تأمین مالی نیازهای عمومی دارای سیستم مالیاتی هستند.

فرار مالیاتی یک اصطلاح رایج در رابطه با کارهایی است که برای عدم پرداخت بدهی مالیاتی در نظر گرفته می‌شود و به این معنی است که مؤدی کمتر از میزانی که قانوناً موظف است مالیات پرداخت کند.

به گفته‌ی کارشناسان، فرارهای مالیاتی عمدتاً توسط پردرآمدها، با سندسازی و ارائه آمار غلط صورت می‌گیرد؛ فرار مالیاتی سبب می‌شود درآمدها در سطح جامعه به نحو متناسب توزیع نشود و انباشت ثروت در دست گروه‌های خاص، نه ‌فقط زمینه تقویت قدرت سیاسی برخی گروه‌ها را فراهم آورد بلکه شکاف طبقاتی ناشی از این امر موجب افزایش تنش سیاسی و اجتماعی در جامعه می‌شود.

فروش کارت‌های بازرگانی در شهرها مرزی در زمره فرار مالیاتی قرار دارد

سعید کریمی مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: در مورد فرار مالیاتی به طور مثال می‌توانیم موضوع فروش یا واگذار کردن یا اجاره دادن کارت‌های بازرگانی که در بسیاری از شهرهای مرزی هم به یک معضل تبدیل شده است را در زمره فرار مالیاتی قرار دهیم.

موضوع فروش یا واگذار کردن یا اجاره دادن کارت‌های بازرگانی که در بسیاری از شهرهای مرزی هم به یک معضل تبدیل شده را در زمره فرار مالیاتی قرار دهیم

وی افزود: برخی از شهروندان بنا به دارا بودن شرایطی، صاحب کارت بازرگانی می‌شوند، اما خود از این فرصت استفاده نمی‌کنند و کارت را در اختیار کسانی که در بازار هستند، قرار می‌دهند و چون کارت به نام کسی نیست که کار اقتصادی‌ کند تمام مطالبات، مالیات و وجوه قانونی از صاحب کارت اخذ می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان ادامه داد: بنابراین ممکن است فرد واگذار کننده کارت مبلغی را هم بابت فروش کارت دریافت کند، اما بر اساس مستندات، مالیاتی که باید وی پرداخت کند چندین برابر پولی است که به دست آورده است و فرد استفاده کننده از پرداخت مالیات فرار می‌کند و میلیاردها تومان فرار مالیاتی از این طرق شکل می‌گیرد.

ثبت اطلاعات به نام اعضای خانواده

وی خاطرنشان کرد: نمونه دیگری از فرار مالیاتی این گونه است که برخی عمده فروش‌ها اطلاعات خود را به نام اعضای خانواده یا اشخاص دیگر وارد می‌کنند که در مقابل این افراد فرصت طلب باید گفت، استان ما کوچک است و به دست آوردن این گونه اطلاعات کار ساده‌ای است.

کریمی اظهار کرد: باید گفت به طور قطع افرادی وجود دارند که ما از آنها بی‌اطلاع باشیم،

ممکن است فرد واگذار کننده کارت مبلغی را هم بابت فروش کارت دریافت کند، اما بر اساس مستندات، مالیاتی که باید وی پرداخت کند چندین برابر پولی است که به دست آورده و فرد استفاده کننده، از پرداخت مالیات فرار می‌کند

لذا از مردم انتظار داریم که اگر این گونه موارد با ما همکاری کنند و گزارش دهند تا جلوی فرار مالیاتی اینگونه افراد را بگیریم که هم حق مردم و هم حق دولت ضایع نشود. 

وی خاطرنشان کرد: از هم استانی‌های گرامی درخواست می‌شود در صورت مشاهده یا اطلاع از موارد فرار مالیاتی، آن را از طریق پورتال اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس: www.intamedia.ir  قسمت دریافت گزارش فرار مالیاتی یا مرکز ارتباط مردمی 1526 اعلام کنند.

شناسایی ۱۱۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان 

شیخ محمدی روابط عمومی بازرسی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: نظارت‌های بسیاری از سوی نهادهای ذی‌ربط برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان شناسایی و در قالب پرونده و با معرفی ۴۰۰ نفر در مراجع قضایی در حال بررسی است.

روابط عمومی بازرسی استان ایلام با بیان اینکه متهمان این پرونده افراد بومی و غیر بومی هستند گفت: این افراد با سو استفاده از ظرفیت‌های استان اقدام به فرار مالیاتی کرده‌اند.

شیخ محمدی با اشاره به کاهش فروش نفت طی سال‌های اخیر به ویژه امسال گفت: اکنون اخذ مالیات یکی از درآمدهای دولت محسوب می‌شود و با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

در سال‌های اخیر و با تاکید بر خروج از اقتصاد نفتی و تکیه بر منابع مالیاتی موضوع جلوگیری از فرار مالیاتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مباحث مطرح است.

بی‌شک پدیده فرار مالیاتی که سال‌ها در کشور ما ادامه داشته و برای بعضی از مودیان عادی شده است از بین نمی‌رود مگر با فراخوان عمومی و بسیج کلیه امکانات، خواست و اراده دولت و همکاری تمامی مردم امکان پذیر می‌شود.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۲۳/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول