اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

ابتکار قرارگاه صیانت از بیت المال البرز در حراست از منابع طبیعی/ 3 هزار هکتار زمین رفع تصرف شد

قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی استان البرز با استفاده از سامانه تخصصی اطلاعات جفرافیایی (GIS)موفق به رصد دقیق تخلفات و تغییرات حوزه کشاورزی و منابع آب شده است.

ابتکار قرارگاه صیانت از بیت المال  البرز در حراست از  منابع طبیعی/ 3 هزار هکتار زمین رفع تصرف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، استان البرز با مساحت پنج هزار و ۸۳۳ کیلومتر مربع سی و یکمین استان کشور و همسایه پایتخت است. وجود آب و هوای خوش و مناطقی با چشم اندازهای بی نظیر باعث شده که بسیاری طالب ساخت ویلا در مناطق خوش نشین آن از جمله کُردان، جاده چالوس و شهر چهارباغ باشند و همین امر موجب شده تغییر کاربری اراضی ، زمین خواری، چاه های غیر مجاز، آسیب به محیط زیست و ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه های زیبای این استان یکی از جدی ترین چالش های این استان در سال های گذشته باشد.

در سفری که رئیس قوه قضائیه در سال گذشته به این استان داشت موضوع تغییر کاربری اراضی و نابودی منابع طبیعی به شکل جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ماحصل آن دستور تشکیل قرارگاهی با عنوان قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی بود.

استفاده از سامانه های علمی برای رصد تخلفات

محمد پشنگ پور قاضی شورای تحول  قضایی دادگستری البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان ضرورت تشکیل قرارگاه صیانت از بیت المال و تغییر کاربری اراضی گفت: اموری در سیستم اداری وجود داردکه ارتباط مستقیم با کارهای دادگستری دارد اما داخل دادگستری نیست و با ستادهای اقتصادی استان در ارتباط است. ما د بحث زمین خواری و تغییر کاربری اراضی و بحث‌های محیط زیستی با نهادهای مختلفی در ارتباط هستیم و کارویژه این قرارگاه سرخط کردن این نهادها برای نظارت بیشتر و مقابله با تخلفات بود.

 

وی افزود: برای اینکه این امر میسر شود ما نیازمند بروزرسانی نظارت ها و استفاده از روش‌های کاملا علمی بودیم. در همین راستا نظارت های خودمان را بر اساس سامانه تخصصی اطلاعات جفرافیایی (GIS) قرار دادیم. نظارت های سیستم   (GIS)  موجب شد بسیاری از تخلفات بدون اینکه نیازی به نیروی انسانی و رصد میدانی داشته باشد از طریق سامانه قابل رصد و نقطه یابی باشد.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها 

قاضی شورای تحول  قضایی دادگستری البرز اظهار داشت: در قدم بعدی با استفاده از ظرفیت نیروهای دانش بنیان سامانه اطلاعات جغرافیایی را بر اساس نیازهای متنوع استان البرز کاملا به شکل بومی در آوردیم. همچنین با یکی از شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو که تفاهم نامه همکاری با مرکز پژوهش‌های قوه قضائیه دارد هماهنگی هایی صورت گرفته تا سامانه ما ارتقا یابد و در هیچ مرحله ای نیازمند وارد کردن داده ها به شکل انسانی نباشدو با استفاده از قوی ترین ماهواره های تصویر برداری دنیال کوچک‌ترین تغییرات در زمین‌های کشاورزی و چاه‌های آب را در کمترین زمان متوجه شویم و تذکرات لازم را ربای پیگیری موضوع به نهادهای مرتبط انتقال دهیم.

اولویت‌ها به شکل علمی تعیین شد

رشنوادی کارشناس دادگستری استان البرز به خبرنگار فارس گفت:  یکی از قابلیت‌هایی که نرم افزار GIA  دارد و ما از آن استفاده کردیم این بود که متوجه شدیم برداشت های غیرمجاز از چاه ها و سفره های زیرزمینی موجب فرونشست زمین در منطقه نظرآباد شده است بنابراین برخورد با چاه‌های غیرمجاز را از نظرآباد شروع کردیم که در مورد 1500 چاه غیرمجاز تمام مراحل شناسایی و مطالعات  اولیه طی شده است و به زودی وارد مرحله مسدودسازی می‌شویم. در مورد تک تک این چاه‌ها اطلاعات کاملی گردآوری شده است  و بدیهی است که مطالعات این حجم از چاه چه میزان زمان و انرژی نیاز دارد.

 

درویشی کارشناس پیگیری حقوق عامه دادگستری البرز نیز در همین رابطه با فارس گفت: در موضوع آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها با شرکت آب منطقه ای مسیرها را تجزیه تحلیل کردیم. طبق قانون توزیع عادلانه آب، آزادسازی حریم و بستر رودخانه طبق دبی آب روخانه تعیین می شود. به طور مثال دبی در مسیر جاده چالوس 10 تا 40 متر است.

وی افزود: رودخانه ای که برای شروع  انتخاب کردیم «ولیان» در بخش چندار بود که 1800 متر از حریم این رودخانه به عرض 20 متر آزادسازی شد. در این مسیر ویلاهای شخصی و رستوران های متعددی بودند که صورت غیرمجاز ساخته شده بودند. مطالعات رودخانه کرج و آتشگاه هم انجام شده است که به زودی آنجا هم وارد مرحله رفع تصرفات می‌شویم.

از زمان تشکیل قرارگاه بیش از 3 هزار هکتار اراضی آزادسازی شده اند که ارزش ریالی این زمین‌ها  بیش از 30 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و البته این مسیر با قدرت تداوم خواهد داشت

 

درویشی تصریح کرد: با توجه به اینکه آزادسازی این مسیرها با درآمد رستوران ها مرتبط است این کار با بررسی و ملاحظات دقیق انجام می شود.  اکثر این کارها  مربوط به نهادهای دیگر بوده که در گذر کم کاری شده و انباشته شده است و رفع این انباشت هم کار بسیار سختی است  و کار یک شب یک روز نیست. در حوزه ورود فاضلاب به رودخانه در خلج آباد و حصار مواردی وجود داشته که ورود کردیم و اصلاخاتی در این رابطه انجام شد.

آزادسازی 3 هزار هکتار از اراضی تغیر کاربری شده

حسین اعظمی معاون  قضایی دادگستری البرز در گفت و گو با خبرنگار فارس در رابطه با فرایند تشکیل این قرارگاه گفت:  دستور تشکیل این قرارگاه را شخص رئیس قوه در سفر به استان صادر کردند.  در ابتدا دو ماموریت ویژه مقابله با تغییر کاربری اراضی و مقابله با چاه‌های غیر مجاز در دستور قرار گرفت اما در ادامه حفظ بستر و حریم رودخانه ها، حفاظت از اراضی ملی و مباحث زیست محیطی هم به آن افزوده شد.

 

این مقام قضائی بیان داشت: در مجموع از زمان تشکیل قرارگاه بیش از 3 هزار هکتار اراضی آزادسازی شده اند که ارزش ریالی این زمین‌ها  بیش از 30 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و البته این مسیر با قدرت تداوم خواهد داشت.

اعظمی با اشاره به دستورالعمل ابلاغی رئیس قوه قضائیه در مورد رسیدگی به تخلفات مدیران گفت: بر اساس دستور رئیس محترم قوه وارد رسیدگی به تخلفات مدیرانی شده ایم که ترک فعل کرده اند و در انجام وظایف محوله خود کوتاهی داشته اند و سبب به وجود آمدن وضعیت فعلی هستند.

مسدودسازی 1500 حلقه چاه در مرحله اول

معاون قضایی دادگستری البرز تصریح کرد: 1500 چاه غیر مجاز که شاید نزدیک یک چهارم مجموع چاه های غیر مجاز باشد شناسایی شده در ماه اخیر اقدام خواهد شد. البته این توضیح لازم است است که اغلب این چاه‌ها برای برای موارد غیر کشاورزی  و برای بحث‌های تفریحی و پر کردن استخراهای ویلاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  حجم کاری که از زمان تشکیل قرارگاه صیانت از بیت المال در حوزه رودخانه شده به اندازه 20 سال گذشته است

 

وی افزود: در بخش دیگری از اقدامات قرارگاه در حوزه صیانت از اراضی ملی حدود 70 هکتار آزادسازی شدند و تحویل منابع طبیعی شده است. در حوزه رودخانه ها کارهای مطالعاتی  16 کیلومتر از رودخانه کرج انجام شده و شناسایی مالکین و متصرفین انجام شده و در مراحل آخر اقدام برای آزادسازی هستیم که اگر این اقدام انجام شود افرادی که از مسیر چالوس به شمال می روند دسترسی مستقیم به روخانه کرج خواهند داشت. متاسفانه غالب سازه هایی که در این مسیر ساخته شده اند در بستر و حریم رودخانه هستند.

 

 

بسیج همیشه در صحنه است

اعظمی بیان داشت: برای اینکه بعد از تخریب تخلفات مجدد تکرار نشود  بازرسی ها را بیشتر کردیم. از ظرفیت بسیج استفاده کردیم و ضابطین اختصاصی برای قرارگاه تربیت کردیم؛ آن هارا متناسب با فعالیت نظارتی‌شان آموزش دادیم. برایشان کارت مخصوص این نوع رصدها را صادر کردیم و یک سازماندهی مطلوبی شکل گرفت.

به اندازه 20 سال گذشته کار انجام شده است

اعظمی تصریح کرد: حجم کاری که از زمان تشکیل قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری شده در مقایسه با سال‌های قبل در موضوع رودخانه به اندازه 20 سال گذشته و در حوزه تغییر کاربری‌ها به میزان  17 سال گذشته و در حوزه چاه‌های غیرمجاز هم به اندازه کل عمر قانون مسدودسازی چاه های غیرمجاز کار انجام گرفته است.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم زنجیره رسیدگی به تخلفات را در دادگستری استان تکمیل کنیم و امیدواریم که تغییر کابری و آزادسازی تا آخر سال به یک نقطه سربه سری برسد. از سال بعد فاز دوم اقدامات قرارگاه را شروع خواهیم کرد و هدف گذاری ما این است که تمام 5 حوزه فعالیت قرارگاه کمتر از 10 درصد تخلف داشته باشیم.

انتهای پیام/ب/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول