اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف در کنفرانس مجازی افغانستان در ژنو شرکت می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از حضور ظریف وزیر امور خارجه در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ در ژنو خبر داد.

ظریف در کنفرانس مجازی افغانستان در ژنو شرکت می‌کند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) از حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ در ژنو خبر داد.

خطیب زاده افزود: کنفرانس‌های ژنو برای افغانستان هر چهار‌ سال یک‌ بار برگزار می شود و محور اصلی مباحث آن تعهد کشورها برای برقراری صلح و ثبات و توسعه در افغانستان است.

لازم به ذکر است کنفرانس سالجاری با حضور ۶۶ کشور و ۳۲ سازمان بین المللی به جهت محدودیت‌های ناشی از کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

کنفرانس کشورهای حامی مالی افغانستان، در روزهای دوشنبه و سه شنبه سوم و چهارم آذر (۲۳ و ۲۴ نوامبر) برگزار می‌شود. این کنفرانس میزان تعهدات مالی کشورهای کمک کننده برای چهار سال آینده را مشخص می‌کند. بروکسل و توکیو به ترتیب در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۲ میزبان این کنفرانس بودند.

نشست اصلی در روز ۲۴ نوامبر (چهارم آذر) با سخنرانی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد افتتاح می‌شود. ریاست نشست را «پیکا اویستو» وزیر خارجه فنلاند، «محمد حنیف اتمر» وزیر خارجه افغانستان و «دبوره لیونز» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان برعهده دارند.

گفتنی است،  «میرویس ناب» معاون وزیر امور خارجه افغانستان که ۲۵ آبان ماه در سفری دو‌‌ روزه برای شرکت در پنجمین دور مذاکرات سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان به تهران سفر کرده بود، با ظریف دیدار کرد و با اشاره به اهمیت کنفرانس ژنو برای افغانستان گفت که خواهان حضور فعال ایران در این کنفرانس است و ظریف هم اعلام کرد که ایران در سطح عالی در کنفرانس مزبور شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول