اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یمن| «مأرب» در یک قدمی آزادی و شکاف عمیق در صفوف متجاوزان

با پیشروی‌های مستمر ارتش یمن در جبهه‌های مختلف نبرد آزادسازی مأرب از دست متحدان ائتلاف سعودی، این شهر در یک قدمی آزادی قرار گرفته و شکاف‌ها و چنددستگی‌های عمیق در صفوف متجاوزان ایجاد شده است.

یمن| «مأرب» در یک قدمی آزادی و شکاف عمیق در صفوف متجاوزان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، استان «مأرب» در یمن که سرشار از منابع نفتی و گازی است و مهم‌ترین مرکز حضور حزب اخوانی «الاصلاح» -پیاده‌نظام دولت مستعفی عبدربه منصور هادی - در یک قدمی آزادسازی قرار گرفته است.

پایگاه خبری «المشهد الیمنی» با انتشاری گزارشی از جدیدترین تحولات نبرد در این استان و پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نوشت که در پی تلفات مستمر و سنگین نیروهای متجاوز در جبهه‌های مأرب و نزدیک شدن آنها به زمان از دست دادن این شهر، پایگا‌‌ه‌های مختلف اینترنتی تصاویری از حضور شماری از قهرمانان ارتش و کمیته‌های مردمی منتشر می‌کنند که در پایگاه نظامی استراتژیک «ماس» در نزدیکی شهر مأرب مستقر شده‌اند.

 

نیروهای ارتش یمن پس از نبرد دو هفته‌ای، سرانجام هفته پیش موفق شدند تسلط خود بر این پایگاه نظامی استراتژیک که آخرین و مهمترین خطوط دفاعی ائتلاف سعودی در شهر مأرب به شمار می‌رفت، تحکیم بخشند و اکنون پس از پاکسازی آن از نیروهای متجاوز در آن مستقر شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که شبکه المیادین به نقل از «احمد العلیی» وزیر گردشگری یمن اعلام کرده بود که پایگاه «ماس» در حال حاضر در دست نیروهای یمنی پس از نبرد با نیروهای هادی و حزب الاصلاح قرار دارد.

پایگاه خبری یمنی «الصحافه» نیز تصاویری از حضور نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این پایگاه نظامی در منطقه «الجدعان» منتشر کرد که نشان می‌دهد شماری از رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مقابل دروازه این پایگاه که با پرچم‌های جمهوری یمن مزین شده، ایستاده‌اند.

 

ضربه روحی به نیروهای متجاوز

شبکه‌های سعودی العربیه و الحدث تلاش دارند تا این تصاویر و ویدئوها را که بیانگر کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر ماس است را با انتشار تصاویری قدیمی از آن تکذیب کنند و این‌چنین القاء کنند که این پایگاه استراتژیک مهم و نزدیک به شهر مأرب هنوز در دست نیروهای هادی است و مانع ضربه روحی و معنوی بیشتر به این نیروها در جبهه‌های دیگر شوند.

مأرب در یک قدمی آزادی

سقوط اردوگاه نظامی و استراتژیک ماس به منزله گشوده شدن راه برای آزادسازی شهر مأرب و راه‌های دروازه شمال غربی به این شهر و انتقال درگیری‌ها به منطقه «أسداس» در شمال غرب این شهر و رسیدن به منطقه «صمده» در شمال مأرب است.

جبهه «صرواح» نیز نزدیک‌ترین مسافت حدفاصل میان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی تا شهر مأرب به شمار می‌رود و این نیروها تنها ۲۲ کیلومتر با شهر مأرب فاصله داند. جبهه بعدی «الکساره» در شمال غرب این شهر است که ۲۳ کیلومتر با شهر مأرب فاصله دارد.

اما منابع وابسته به متجاوزان و نیروهای هادی مدعی هستند که نیروهای ارتش و کمیت‌های مردمی از جهت اردوگاه ماس ۵۰ کیلومتر با شهر مأرب و از جهت جبهه «مراد» در جنوب این شهر ۵۴ کیلومتر و از شمال و جبهه «العلم» ۶۶ کیلومتر با شهر فاصله دارند.

شکاف عمیق و چند دستگی در نیروهای هادی و حزب الاصلاح

کارشناسان نظامی می‌گویند که سقوط ماس و تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر آن، تهدیدی حقیقی برای نیروهای هادی در شهر مأرب به شمار می‌روند، بر روی روحیه نیروهای متجاوز یمن تاثیر منفی گذاشته و موجب ایجاد شکاف‌های عمیق و چند دستگی در صفوف آنها شده است.

یک منبع آگاه نظامی در وزارت دفاع دولت فراری هادی اعتراف می‌کند: «افزایش شمار نیروهای مزدوری که به صفوف ارتش و کمیته‌های مردمی می‌پیوندند، نگران‌کننده است. به ویژه که این اقدام در سایه پیشروی‌های حاصله ارتش و کمیته‌های مردمی در جبهه‌های مأرب و الجوف صورت می‌گیرد.»

وی با مزدور و منافق خواندن افرادی که به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ملحق می‌شوند، افزود: پیوستن مزدور «مبارک القبعی» فرمانده گردان «لواء الصقور»،  مزدور «کمال یحیی الریمی» و منافق «مجاهد الزایدی» از تیپ ششم گارد مرزی یک تحول خطرناک به شمار می‌رود که باید پیش از از دست دادن فرصت‌ها اقدامی برای آن کرد.

منابع نزدیک به متجاوزان از کشته شدن شمار زیادی از فرماندهان خود از جمله «خالد المظل» رئیس ستاد فرماندهی تیپ ۱۳۹، فرماندهی عملیات تیپ ۱۳۳ و زخمی شدن فرماندهی تیپ ۱۳۹ خبر می‌دهند.

در واکنش به سقوط پایگاه استراتژیم ماس نیز «عبدالله صعتر» از رهبران حزب الاصلاح در یمن، قبائل «مراد» را مسئول این پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی می‌داند و مدعی است که تسلط ارتش و کمیته‌های مردمی بر شهر مأرب «رویا بود اگر خیانتی نبود».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول