اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

گرانی کود در کرمانشاه سطح زیر کشت گندم را کاهش نداد/ بیمه راهکار جبران خسارت در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: افزایش قیمت کود «فسفات» باعث کاهش سطح زیر کشت گندم در استان نشده است.

گرانی کود در کرمانشاه سطح زیر کشت گندم را کاهش نداد/ بیمه راهکار جبران خسارت در بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، نوربخش حاتمی امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: علی‌رغم تمام مشکلات، محدودیت‌ها و تنگناهای کشاورزی که امسال کشاورزان با آن دست و پنجه گرم کردند تلاش شد که وضعیت سطح زیرکشت آبی و دیم تقریبا معادل سال گذشته باشد و نه تنها کاهش نیابد، بلکه در خیلی از مناطق بیشتر از سال قبل باشد.

وی گفت: کل سطح زیر کشت گندم دیم استان ۲۹۰ هزار هکتار است که تا قبل از این بارندگی‌های اخیر ۲۸۰ هزار هکتار کشت شده و کل سطح زیر کشت گندم آبی نیز ۹۳ هزار هکتار است که فعلا ۷۲ هزار هکتار از آن کشت شده، البته هنوز در مناطق گرمسیری برای کشت فرصت مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در رابطه با توزیع بذر، اضافه کرد: سال قبل ۱۶ هزار تن بذر توزیع شده و امسال ۲۳ هزار تن بذر تدارک و توزیع شده که بیشترین بذر کشور در استان کرمانشاه تدارک و توزیع شده است.

حاتمی در ادامه اشاره‌ای به توزیع کود اوره و کود فسفاته داشت و افزود: در رابطه با کود اوره مشکلی نداشتیم و تقریبا ۳۰ درصد  نسبت به سال گذشته بیشتر عرضه شده با قیمت همان سال قبل، ۵۴ هزار و ۵۶۰ تومان که افزایش قیمتی در این زمینه نداشتیم.

وی سهمیه کود اوره استان را ۱۱۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: کشاورزان نگرانی درخصوص کود اوره نداشته باشند تاکنون ۶۸ هزار تن توزیع شده و مابقی هم در راه است و این در حالی است که در سال گذشته تا این تاریخ ۴۶ هزار تن از این نوع کود توزیع شده بود.

حاتمی با اشاره به کاهش مصرف کود فسفاته به دلیل افزایش قیمت آن، گفت: قیمت کود فسفاته سه تا چهار برابر افزایش یافته است، سوپرفسفات از ۸۵ هزار تومان به ۴۲۰ هزار تومان، سولفات پتاس از ۱۱۷ به ۵۴۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

وی در خصوص دلیل این افزایش قیمت‌ها، گفت: امسال براساس تصمیم هیأت وزیران، قیمت‌ها با ارز نیمایی محاسبه شد و چون یارانه‌ای به آن تخصیص پیدا نکرد با این افزایش قیمت‌ها عرضه شد که به همین دلیل مصرف هم کم شد.

این مسئول تصریح کرد: تدارک کود و حمل آن در استان به‌گونه‌ای بود که در زمان کشت و قبل از کشت به‌خصوص برای دیم به دست کشاورزان برسد و مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز مکلف شدند تا کودی در انبار نباشد، حواله‌ای صادر نکنند.

وی در خصوص راهکاری انجام شده در راستای جایگزینی کود فسفاته، گفت: امسال در مصرف کودهای فسفاته مشکل داشتیم و کم مصرف شد در این راستا دو اقدام برای جایگزینی تدارک دیده شد، چهار تن کود بذرمال دیدیم تا بذور را بذرمال کنند و کشاورزان همچنین می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی کودهای زیستی و محلول پاشی را با قیمت‌های بسیار خوب تهیه کنند تا کمبود کود فسفاته را جبران کند.

حاتمی در پایان از کشاورزان استان خواست، حتما نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند و خاطرنشان کرد: بیمه مشوق‌های خوبی را در نظر گرفته بهتر است کشاورزان نسبت به این امر مهم  اقدام کنند تا در صورت خسارت منتظر جبران خسارت از سوی دولت که زمان‌بر است، نباشند.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول