اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«عمو راستگو» در «مسجد رهبر» چه می‌کرد؟

در کتاب تازه منتشر شده «مسجد رهبر» در بخشی که به روایت حسن چیت‌ساز، درباره فعالیت‎‌های حجت‌الاسلام راستگو در زمان حضور آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد کرامت مشهد آمده، پیرامون فعالیت مرحوم راستگو هم نکاتی مطرح شده است.

«عمو راستگو» در «مسجد رهبر» چه می‌کرد؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، روز گذشته، حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، کارشناس حوزه تعلیم و تربیت که کودکان و نوجوانان، او را با عنوان «عمو راستگو» بچه‌ها می‌شناختند، درگذشت.

این روحانی دوست‌داشتنی سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد. او در سال دوم دبیرستان به حوزه علمیه مشهد وارد و سطح را در مشهد و تتمه سطح و دروس خارج حوزه را در قم گذراند. مرحوم راستگو مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم، حوزه‌های علمیه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود.

راستگو سال‌ها مدیریت مرکز مربی کودکان در حوزه علمیه و همچنین به مدت ۳۵ سال اجرای برنامه‌های متعدد تلویزیونی برای کودکان را برعهده داشت. او پس از تحصیل علوم حوزوی تا خارج فقه و اصول به فعالیت در زمینه کلاس‌های ویژه کودکان و برپایی اردو پرداخت. راستگو در ده‌ها کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی به اجرای برنامه پرداخت.

بنابراین گزارش، در بخشی از کتاب «مسجد رهبر» که به تازگی توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شده است، از زبان حسن چیت‌ساز، از روایان کتاب درباره فعالیت‎‌های حجت‌الاسلام راستگو در زمان حضور آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد کرامت مشهد چنین آمده است:

«فکر می‌کنم سال ۵۴ مربوط به مسجد کرامت، جلسات قرآنی زیرنظر آقای خامنه‌ای بود؛ منتها با نقش‌آفرینی طرف‌هایی که کار می‌کردند... خب آنجا کلاس‌های قرآنی و بعضی وقت‌ها هم کلاس داستان‌های مذهبی برگزار می‌شد. آقای راستگو داستان‌های هیجانی انقلابی می‌گفت. همین‌طور که الان هم دودستی طرح و نقاشی می‌کشد، آن موقع‌ها هم همین‌طور هم زمان با کشیدن نقاشی، داستان‌های هیجانی بیان می‌کرد. بعد هم خب کتاب‌هایی داده بودند که در بین خانه‌ها دست‌به‌دست می‌چرخید. مثلاً کتاب‌ها موضوعش این بود که مسلمان باید زیرک باشد، با فراست باشد، فهمیده باشد. کتاب‌هایی بود که هم مسلمان بودن را نشان می‌داد، هم اینکه زرنگ بودن و خنگ نبودن و اینها را نشان می‌داد. خب یکی دوتا اردو بود؛ یک اردویی بود طرف طرقبه اینها فکر می‌کنم. یک اردو هم بود که طرف شاندیز بود که فکر می‌کنم آقای خامنه‌ای خودش هم آمده بود.»

براساس این گزارش، کتاب «مسجد رهبر» گزارشی است از شکل‌گیری و فعالیت‌های «مسجد کرامت» مشهد در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع). این مسجد را که بعدها امام جماعتش، رهبر انقلاب اسلامی شد، می‌توان از جهات گوناگون نمونه‌ای ممتاز از الگوی فعالیت مسجدی در منظومه معرفتی آرمانی اسلام ناب معرفی کرد. «مسجد رهبر»، از یک سو این الگو را توضیح می‌دهد و از دیگر سو، مسیر رشد مشهد انقلابی را از چند دهه پیش از انقلاب اسلامی روشن می‌کند؛ مسیری که در آن، برخی دشواری‌ها و پیچیدگی‌های آمیختن سنت و روشن فکری، توده و نخبگان، دینداری و مبارزه آشکار شده است.»

کتاب «مسجد رهبر» که نگارش آن بر عهده مرتضی انصاری‌زاده بوده در ۵۴۴ صفحه، تیراژ ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان برای تهیه آن، علاوه بر کتابفروشی‌ها می‌توانند تا ۱۶ آذر با تخفیف ویژه از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند و یا با شماره‌های ۰۲۱۴۲۴۹۵۴۵۴ و ۰۲۵۳۷۷۴۶۴۹۰ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول