اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

پیشنهاد واردکنندگان دارو برای تغییر شرایط: حمایت ریالی از خودشان!

در حالی ‌که کارشناسان به تغییر روند فعلی حمایت از بازار دارو با جایگزینی حمایت ریالی از مصرف‌کننده بجای حمایت دلاری از واردکننده تأکید دارند؛ اما رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو پرداخت ریالی به واردکننده از طریق بیمه را پیشنهاد می‌دهد.

پیشنهاد واردکنندگان دارو برای تغییر شرایط: حمایت ریالی از خودشان!

گروه سلامت خبرگزاری فارس: در حالی ‌که کارشناسان به تغییر روند فعلی حمایت از بازار دارو با جایگزینی حمایت ریالی از مصرف‌کننده بجای حمایت دلاری از واردکننده تأکید دارند؛ اما رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو پرداخت ریالی به واردکننده از طریق بیمه را پیشنهاد می‌دهد.

در این روزها اگر از دولتمردان و ذی‌نفعان ارز ۴۲۰۰ دیگر فردی نیست که از تداوم این نوع از تخصیص ارز دفاع کند. از تولیدکننده گرفته تا نمایندگان مجلس و واردکنندگان دارو تداوم روش فعلی را باعث ادامه فساد و رانت در کشور می‌دانند. مطمئناً پس از اجماع مناسب در سطح کارشناسان، واسطه‌ها و تولیدکنندگان، حال هر کدام از این گروه‌ها راهکاری را به دولت برای خروج از وضعیت فعلی پیشنهاد می‌دهد.

*پیشنهاد واردکنندگان دارو برای تغییر شرایط: حمایت ریالی از خودشان!

ناصر ریاحی، عضو هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران و رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در رابطه با وضعیت واردات دارو با راز ۴۲۰۰ بیان کرد: در کنار آنکه ما بارها تأکید کرده‌ایم که ارز چند نرخی مقدمات فساد را ایجاد می‌کند، با توجه به دشواری‌هایی که در زمینه تخصیص این ارز به وجود آمده، واردکنندگان دارو واقعاً در موقعیت دشواری قرار دارند.

ریاحی پیشنهاد واردکنندگان دارو برای پایان این وضعیت را اینگونه تشریح می‌کند: در چارچوب این پیشنهاد، بانک مرکزی ارز مورد نیاز را با اولویت به شرکت‌های واردکننده در سامانه نیما می‌فروشد. شرکت‌ها ۲۰ درصد از هزینه آن را می‌پردازند و مابقی را بیمه سلامت پرداخت می‌کند. به این ترتیب هم بدهی و مطالبات شرکت‌ها و بیمه‌ها تهاتر می‌شود، هم ارز مورد نیاز برای واردات دارو به کشور تأمین می‌شود و هم افزایش قیمتی برای مصرف‌کنندگان نهایی رخ نداده و آنها همچنان از حمایت دولتی استفاده می‌کنند.

*باید بجای واردکننده از مصرف‌کننده نهایی حمایت کرد

داریوش چیوایی، کارشناس اقتصاد سلامت در نقد این پیشنهاد گفت: در ابتدا باید گفت که این پیشنهاد تغییر خاصی در وضعیت فعلی ایجاد نمی‌کند. در حال حاضر فساد حاصل از قاچاق معکوس به دلیل همین پرداخت ارز رانتی به واسطه‌ها رخ می‌دهد. برخی دریافت‌کنندگان ارز دارو به دلیل تفاوت قیمت زیاد ارز دارو با ارز آزاد اقدام به بیش اظهاری می‌کنند و عملا دارویی به دست مصرف کننده نمی‌رسد. مساله اصلی اینست که حمایت دولت در مرحله‌ای انجام شود که دارو به مصرف کننده واقعی می‌رسد.

چیوایی دلیل دوم مخالفت خود را با چنین پیشنهادی نبود ارتباط مالی بین بیمه و واردکننده اعلام کرد و اظهار کرد: اصلاً بیمه با واردکننده ارتباط مالی ندارد. بیمه با داروخانه طرف است و داروخانه با پخش، پخش نیز با شرکت واردکننده ارتباط مالی دارد. تغییری که در این پیشنهاد به آن اشاره شده اضافه کردن یک عامل معیوب به روند فعلی است و شرایط را برای بازار دارو تغییر نخواهد داد و حتی بدتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای تغییر این شرایط باید حمایت‌ها مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی که نیاز حیاتی به دارو دارد صورت گیرد. برای دستیابی به این مهم نیز باید با افزایش نرخ ارز دولتی و با استفاده از درآمدهای حاصل از آن به حمایت از بیماران پرداخت.

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: اصرار شدید برخی برای تداوم مکانیسم فعلی بسیار برای بنده عجیب است. اینکه برخی اصرار دارند که سازوکار صحیح شکل نگیرد و به هر حال واردکننده ارز ارزان بگیرد جای سؤال دارد و مسئولین باید نسبت به این موضوع هوشیار باشند.

*مابه‌التفاوت را از طریق بیمه در مرحله تحویل دارو به بیمار پرداخت کنید

ریاحی در حالی چنین پیشنهادی را مطرح کرده است که در چند ماه گذشته کارشناسان و نمایندگان مجلس بارها جایگزینی حمایت بیمه‌ای را بجای روش فعلی پیشنهاد کرده‌اند. آخرین فردی که در چند روز اخیر این پیشنهاد را مطرح کرد محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است.

وی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و پرداخت مابه‌التفاوت آن به بیمه‌های خدمات درمانی جهت افزایش پوشش بیمه‌ای صددرصد به نفع کشور است. باید مصرف دارو را مبنا قرار دهیم و از مصرف‌کننده‌های واقعی دارو به وسیله دفترچه‌‌های خدمات درمانی حمایت کنیم.»

همچنین سندیکای صنایع دارویی کشور راهکار خروج از بحران فعلی را حمایت بیمه‌ای دانسته و در بخشی از بیانیه خود خطاب به سران قوا آورده است: «مابه‌التفاوت نرخ ارز به سازمان‌های بیمه‌گر منتقل شود. میزان ارز مورد نیاز تأمین داروی کشور حدود دو میلیارد دلار در سال است که اگر مابه‌التفاوت آن با نرخ رسمی به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص یابد و در کنار آن از درآمدهای مالیاتی، ارزش‌افزوده، عوارض گمرکی و... کمک گرفته شود می‌توان با مدیریت این حجم نقدینگی، نه‌تنها می‌توان سهم پرداختی بیماران را ثابت نگه داشت حتی می‌توان آن را کاهش داد.

*نداشتن پوشش بیمه‌ای مانعی نیست

طغیانی در پاسخ به این موضوع که حدود ۱۰ میلیون نفر در ایران فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و با طرح مجلس برای انتقال مابه‌التفاوت ارز آزاد و ترجیحی به شرکت‌های بیمه‌ای متضرر خواهند شد، می‌گوید: هدررفت منابع ناشی از تخصیص ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی برای بهداشت و درمان و در کنار آن دارو‌هایی که به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شود، باید حتما متوقف شود. انتقال مابه‌التفاوت به شرکت‌های بیمه‌ای تنها یک راه پیشنهاد شده است تا هزینه روی دوش بیمار نیفتد.  اگر جلوی هدررفت منابع ارزی ما گرفته شود تکمیل پوشش بیمه‌ای مردم کار دشواری نیست، اما متاسفانه اگر جلوی هدررفت گرفته نشود منابع بیش از این نابود می‌شود.

این نماینده معتقد است اگرچه این باور وجود دارد که به خاطر عدم پوشش بیمه‌ای ممکن است طرح با مشکل مواجه شود، اما اگر مجلس به شکل مشخصی برای این کار برنامه بریزد، می‌شود کار را پیش برد.
 باید به جای این که یارانه حمایتی را به تولیدکننده یا واردکننده بدهیم آن را به دست مصرف‌کننده برسانیم. حتی درباره کسانی که پوشش بیمه‌ای ندارند و اساسا در سیستم بیمه‌ای کشور تعریف نشده‌اند، می‌توان از طریق سازمان غذا و دارو سامانه‌ای ترتیب داد تا آن‌ها نیز بتوانند دارو را ارزان‌تر دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان می‌کند: هنوز درباره جزئیات این طرح در کمیسیون بحثی صورت نگرفته است، ولی نداشتن پوشش بیمه‌ای تعدادی از افراد مانعی نیست که بخواهیم به خاطر آن سیاست غلط اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه دهیم.

*هم ارز می‌گیرند هم گران می‌فروشند

طغیانی در واکنش به نگرانی شرکت‌های دارویی از ایفای به موقع تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای می‌گوید: این نگرانی به جا است.

این نماینده در پاسخ به ادعای شرکت‌های تولیدی دارو که معتقدند قیمت‌گذاری محصولاتشان عادلانه نیست، عنوان می‌کند: همین الان هم که ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع می‌شود غالب مواقع به دلایل و بهانه‌های مختلف شرکت‌های دارویی که دارو یا مواد اولیه را وارد کرده‌اند قیمت را افزایش می‌دهند. مشکل ما در حوزه‌های مختلف با ارز ۴۲۰۰ تومانی همین است. در حال حاضر هم ارز تخصیص می‌دهیم و هم کالا گران می‌شود. شرکت‌ها به بهانه متضرر شدن و با همین استدلال‌ها افزایش قیمت می‌دهند.

نماینده استان اصفهان درباره نگرانی شرکت‌های بیمه‌ای نسبت به بدعهدی دولت با توجه به شرایط بودجه نیز توضیح می‌دهد: این درست است که یک نگرانی از سوی شرکت‌های دارویی وجود دارد از باب تامین ارزشان و یک نگرانی در شرکت‌های بیمه‌ای وجود دارد از باب انجام و ادای تعهدات دولت. هر یک از این‌ها باید مورد پردازش قرار بگیرد چرا که درست و بجا است. هنوز درباره جزئیات طرح در کمیسیون بحثی صورت نگرفته است، اما در بررسی جزئیات حتما به این موارد می‌پردازیم.

درواقع بنظر می‌رسد اگر تداوم روند فعلی و حمایت از واردکننده به نام مصرف‌کننده مطلوب سیاست‌گذار است، پیشنهاد ریاحی قابل تأمل است؛ اما نکته اینجاست که تجربه چند ماه اخیر نشان داده است که تداوم روند فعلی بیشتر به نفع دلال‌ها است. به همین دلیل کارشناسان تغییر مرحله تخصیص یارانه در نظام توزیع از «حمایت دلاری از واردکننده» به «حمایت ریالی از بیمه‌ها و در نتیجه مصرف‌کننده» را پیشنهاد داده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول