اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

بسیج و کانون‌های فرهنگی در مساجد، یک روح در دو کالبدند

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به نقش‌آفرینی‌ها و جایگاه بسیج در عرصه‌های مختلف از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون گفت: بسیج عظیم ترین ظرفیت مردمی جمهوری اسلامی ایران است.

بسیج و کانون‌های فرهنگی در مساجد، یک روح در دو کالبدند

لشکر سلیمانی ها / به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته بسیج، با اشاره به اهمیت و جایگاه این پایگاه عظیم مردمی در انقلاب اسلامی، به بخشی از بیانات امام راحل اشاره کرد و گفت: نسبت به تشکیل بسیج و نقش‌آفرینی آن در سطح کشور فرازهای مختلفی در کلام امام خمینی(ره) وجود دارد؛ به ویژه این جمله معروف که فرمودند: «مملکت اسلامی همه‌اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد… همه جا باید این طور بشود که یک مملکتی بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد...»، آن زمان جمعیت کشور ۳۶ میلیون نفر بود و خواسته امام (ره) این بود که چنین ارتشی با این عِده و عُده با جمعیت قالب جوانان شکل بگیرد. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:  با توجه به این مهم، سازمان بسیج با گستره فعالیت‌های متعدد و عظیم در عرصه‌های مختلف نظامی، فرهنگی، امنیتی، دینی شکل گرفته و میان همه توده‌ها جایگاه خاصی یافت و امروز شاهد هستیم که بسیج میان اقشار مختلف حضور دارد، برای مثال بسیج اساتید، بسیج دانشجویان، بسیج هنرمندان، بسیج مساجد و محلات و ... ثمره‌ای از این درخت تنومند است.

وی با بیان اینکه بسیج عظیم ترین ظرفیت مردمی جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: بسیج نهادی برخاسته از انقلاب و نگاه عقیدتی است. نگرش بسیج عجین با عقیده و ایمان است. همین رویکرد اکنون در جای جای فعالیت‌های بسیج در گوشه و کنار نظام اسلامی دیده می شود؛ با عنایت به این مهم امروز باید مدافع بسیج باشیم.

ارزانی گفت: وجه تمایز جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از انقلاب ها و نظام های جمهوری این بود که از نیرویی چنین مردمی برخوردار بود که در همه عرصه‌ها در میدان حضور داشته باشد و به دفاع و حمایت از نظام و اقشار مختلف بپردازد؛ زمان جنگ، زمان بروز حوادث طبیعی، در عرصه فعالیت‌های متعدد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی همواره بسیج پرچم دار بوده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه ستاد فهما در راستای تعامل مضاعف با سازمان بسیج، بسیاری از برنامه ها و فعالیت‌های خود را به صورت مشترک برگزار کرد، افزود: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به طرح ملی راهکار، توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان در راستای رزمایش مواسات و کمک مومنانه، برگزاری طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم و گرامیداشت خانواده شهدا، تکریم بسیجیان نمونه در سطح محلات اشاره داشت.

ارزانی تصریح کرد: طرح ملی راهکار، رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان بود که به تازگی مرحله دوم آن آغاز شده است. این طرح ملی با هدف دستگیری از نیازمندان به ویژه در ایام شیوع کرونا وارد مرحله جدیدی شد و در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور اجرا شد و همچنان با حضور پرشور اعضای بسیج و اعضای کانون ها ادامه دارد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به پیوند مسجد و کانون های مساجد گفت: ما خود را جدا از بسیج نمی‌دانیم، هر مسجد یک پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری دارد و ما چون یک روح در دو کالبد هستیم. همان طور که پیش تر اشاره شد، بسیاری از فعالیت های ستاد فهما و بسیج با همکاری و مشارکت یکدیگر انجام می شود؛ چنانچه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در ۱۹ مهر سال ۱۳۹۱ در بیانات خود در خراسان شمالی فرمودند: « من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید،البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید.»، با توجه به منویات معظم له، ستاد فهما ۲۰ بهمن سال گذشته تفاهم نامه‌ای را با سازمان بسیج مستضعفین به امضا رساند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: هدف این تفاهم نامه هم افزایی و همکاری هرچه بیشتر دو نهاد انقلابی به منظور برنامه ریزی صحیح و هدفمند با هدف جاذبه آفرینی، تقویت و پرورش ایده های خلاقانه، رشد و تحول در راستای جذب حداکثری قشر نوجوان و جوان به مساجد و همچنین حمایت از مجموعه جهادی و خودجوش محله محور بود.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه مذکور میان مساجدی که همزمان دارای پایگاه مقاومت بسیج و کانون فرهنگی هنری هستند منعقد شد، تصریح کرد: همکاری مشترک دو طرف در اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در ایام تابستان، تشکیل هیات اندیشه‌ورز مشترک سازمان بسیج و کانون های مساجد به صورت ملی، استانی و شهرستانی، آموزش سواد رسانه به اعضا و مخاطبان کانون ها توسط سازمان بسیج رسانه از جمله مواردی است که با امضای این تفاهم نامه محقق شد.

ارزانی ادامه داد: جذب نوجوانان و جوانان به مساجد با بهره گیری از ابزارهای فرهنگی هنری، مشارکت در تدوین طرح ها و برنامه ها به منظور پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی، همکاری در طراحی و اجرای برنامه های مرتبط با ترویج مسجد طراز انقلاب اسلامی، بهره مند شدن دو طرف از ظرفیت ها، توانمندی ها و امکانات یکدیگر از قبیل توان فکری، تجربی، پژوهشی، آموزشی، کارگاهی، کتابخانه ای، رسانه ای و ارتباطاتی از دیگر اهداف این تفاهم است.

وی ابراز امیدواری کرد به همت و همکاری بسیج به عنوان یکی از مهمترین نهادهای کشور و کانون‌های فهما، فعالیت‌های مسجدی وارد عرصه جدیدی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول