اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

بازگشت استاد حکیمی به عرصه نویسندگی

محمود حکیمی به زودی با اثری دیگر در بازار کتاب حضور خواهد داشت. او معتقد است اگر مطالب دینی به صورت داستان منتشر شود، تاثیر بسیار بر اندیشه خوانندگان می‌گذارد.

بازگشت استاد حکیمی به عرصه نویسندگی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «بازگشت به قرآن» نوشته محمود حکیمی به زودی از سوی انتشارات سروش منتشر خواهد شد.

استاد محمود حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس از تازه‌ترین تالیف خود گفت و اظهار داشت: تجربه ۵۰ ساله من از آموزش، تالیف و ترجمه این است که مطالب دینی اگر به صورت داستان منتشر شود تاثیر بسیار بر اندیشه خوانندگان می‌گذارد.  به عنوان مثال، داستان «پیام محبت» که ابتدا در مجله مکتب اسلام به چاپ رسید و انتشارات مدرسه در سال ۱۳۹۸ آن را به صورت کتاب منتشر کرد با استقبال فراوان روبرو شد و انتشارات انصاریان آن را به زبان انگلیسی ترجمه کرد.

 وی با اشاره به فصل‌های مختلف کتاب «بازگشت به قرآن» گفت: در فصول مختلف بازگشت به قرآن آمده است که جدایی اندیشه‌های ناب دینی از ذهن‌های بسیاری از افراد موجب نامهربانی و گاه موجب خشونت و بی‌رحمی آنها می‌شود. در این داستان از زبان شخصیت‌هایی مانند دکتر مرتضی مطهری آورده‌ام که غرور و خودبزرگ‌بینی گام اول در مسیر خودپرستی است و انسان خود پرست نمی‌تواند خدا پرست شود.

این نویسنده ادامه داد: در آیات بسیاری از قرآن کریم در دفع سیئه به حسنه اشاره شده است. از آیات بسیار و روایات فراوان نیکی و مهرورزی تاکید بسیار شده است. در کتاب نهج‌الفصاحه پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) و نهج البلاغه امیرالمومنین علی (ع) و صحیفه سجادیه امام زین العابدین (ع) به ارزش و ضرورت مهرورزی مردمان با یکدیگر بسیار پرداخته شده که برخی از آنها در کتاب بازگشت به قرآن آمده است.

حکیمی با بیان اینکه بسیاری از شخصیت‌های این داستان که زمانی مسلمان بوده‌اند، به دلایلی از اسلام و آموزه‌های ارزشمند آن جدا می‌شوند، افزود: برخی از این شخصیت‌ها مسیحی می‌شوند و برخی بودایی، گروهی به مارکسیسم و کمونیسم علاقه‌مند می‌شوند و مذهب را رها می‌کنند. اما دکتر مرتضی و دوستانش تلاش می‌کنند کسانی را که از جمع مسلمانان جدا شده‌اند بار دیگر به جمع اسلام مخصوصا تشیع اثنی عشری پیوند دهند که در موارد بسیاری موفق می‌شوند.

وی با اشاره به آیات استفاده شده در کتاب عنوان کرد: در بخش‌هایی از کتاب بازگشت به قرآن از سوره بقره آیه ۲۰۸، آل عمران آیه ۱۰۳ و ۱۵۹، نسا آیه ۹۴، انفال آیه ۳۶، نحل آیه ۱۲۵، فرقان آیه ۶۳ و ۷۲، قصص آیه ۵۵، فتح آیه ۲۹ و حشر آیه ۱۰ می‌خوانیم که احسان، مهربانی و نیکوکاری موجب می‌شود که بی‌دین‌ها بار دیگر به اسلام بپیوندند و پیوستن به اسلام همان بازگشت به قرآن است.

 نویسنده کتاب «بازگشت به قرآن» در پایان گفت: در این کتاب به جنایات هولناک وهابی‌ها در برخی از کشورها نیز اشاره شده است و اینکه چطور فریب خورده‌ها تحت تاثیر آموزه‌های «ابن تیمیه» و «محمد بن الوهاب» این بی‌رحمی‌ها را انجام می‌دهند و مسلمانان سراسر جهان خواه شیعه، خواه سنی هیچ ارتباطی با این آدمکشان فریب خورده ندارند.

بر اساس این گزارش، محمود حکیمی که متولد ۱۳۲۳ در تهران است، نویسندگی را از سال ۱۳۳۹ در مجله کیهان بچه‌ها شروع کرد که ۴ سال ادامه داشت. نخستین کتاب دینی وی در سال ۱۳۴۷ در باره زندگانی مصعب بن عمیر صحابی قهرمان پیامبر اسلام بود که با عنوان «اشراف‌زاده قهرمان» به چاپ رسید و مورد استقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفت و بارها تجدید چاپ شد. 

وی ادامه راه داستان‌نویسی خود را این طور بیان می‌کند که از سال ۱۳۴۷ به جمع نویسندگان مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» پیوستم و از سال ۱۳۵۰ داستان‌های دینی را در این مجله وزین حوزه  علمیه آغاز کردم. هر داستان گاه بسیار طولانی بود. آخرین داستان دنباله‌دار من در این مجله اکنون «شکوفایی تشیع» نام دارد که تاکنون ۱۸ بخش آن در ۱۸ شماره به چاپ رسیده است. 

استاد حکیمی در زمینه ادبیات، تاریخ تمدن، تاریخ اسلام قلم زده و کتب علمی بسیاری را نیز ترجمه کرده است. داستان‌هایی از عصر ناصرالدین‌شاه، مجموعه ۴ جلدی هزار و یک حکایت تاریخی، رمان پرفروش نقابداران جوان، مجموعه ۲۲ جلدی تاریخ تمدن و ده‌ها اثر دیگر از نوشته‌های این نویسنده پیشکسوت است.

«بازگشت به قرآن» نیز در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در چند شماره مجله درس‌هایی از مکتب اسلام به چاپ رسیده است که پس از ویرایش توسط انتشارات سروش به زودی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول