اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

رونمایی از طرح اقدامات دانشجویان بسیجی در پاسخ به اهانت به پیامبر اعظم(ص)/ از طراحی کاریکاتور تا فعالیت‌های ماندگار

مراسم رونمایی از پوستر جشنواره «نامه‌ای از مسیح(ع) به شارلی فرانسه» در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

رونمایی از طرح اقدامات دانشجویان بسیجی در پاسخ به اهانت به پیامبر اعظم(ص)/ از طراحی کاریکاتور تا فعالیت‌های ماندگار

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، مسابقه بین المللی «نامه‌ای از مسیح مقدس (ع) به شارلی» در پی اهانت گستاخانه نشریه هتاک شارلی ابدو به ساحت پیامبر اکرم (ص) و حمایت وقیحانه دولت فرانسه از این اقدام از سوی انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس سازمان بسیج دانشجویی کشور به منظور دادن پاسخی هنرمندانه در قالب ادبیات برگزار شد.

 بر اساس این گزارش، در این راستا مراسم رونمایی از پوستر این مسابقه با حضور حمید بالایی جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور، محمد حبیبی مدیر عامل انجمن هنر‌های تجسمی بنیاد روایت فتح و دبیر اجرایی ششمین دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت، محسن جهانی معاونت فرهنگسازی سازمان بسیج دانشجویی کشور، مهرداد توکلی مدیریت هنری و رسانه‌ای سازمان بسیج دانشجویی کشور و رئیس شورای سیاستگذاری، سیدحمیدرضا میری دبیر انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس و دبیر اجرایی مسابقه، سجاد فخرایی مسئول بسیج دانشگاه صداوسیما، مصطفی کمیجانی دبیر اجرایی کنگره‌های شهدای دانشجویی کشور و جمعی از اصحاب رسانه، تشکیل شد و در آن به طرح مباحث اصلی و اولویت‌های موضوعی این مسابقه پرداخته شد.

در این مراسم سید حمیدرضا میری، دبیر اجرایی این مسابقه گفت: در هسته فعالین ادبیات کشور که متشکل از اساتید ادبیات، نخبگان و دانشجویان علاقه‌مند این عرصه است، پس از توهین به ساحت حضرت رسول (ص)، با هم اندیشی تصمیم به برگزاری فراخوانی بین المللی در قالب ادبیات گرفتیم. علت استفاده از ابزار ادبیات و هنر، جایگاه آن در نگاه حضرت آقا به هنر و کاربرد آن در جهت انتقال مبانی گفتمانی و تمدنی بوده است.
 
وی افزود: نام گذاری مسابقه به این نام در وهله اول به دلیل قالب بودن فضای گفتمانی مسیحیت در جامعه اروپایی و در وهله بعدی جایگاه حضرت عیسی مسیح (ع) به عنوان پیامبر اولوالعزم در نزد مسلمانان است. شورای سیاست گذاری برای این مسابقه تشکیل داده‌ایم که از اقدامات آن تدوین شیوه‌نامه اجرایی این مسابقه است. از جمله اساتید ادبیاتی که در این مسابقه مشارکت داشتند، رحیم مخدومی واحمد شاکری هستند.
 

وی ادامه داد: جامعه مخاطب شرکت کننده‌مان را محدود نکردیم و تمام افراد با سنین مختلف و ملیت‌های مختلف می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. قرار است آثار برگزیده این مسابقه به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی ترجمه شود و به صورت کتاب و هم در قالب‌های رسانه‌ در جهان انعکاس پیدا کنند.

* تولید ۶۰ کاریکاتور در پاسخ به توهین به پیامبر

در ادامه این مراسم ، محمد حبیبی مدیرعامل انجمن هنر‌های تجسمی بنیاد روایت فتح گفت: این مسابقه کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیری است. در حوزه بین‌الملل، این مسابقه با یک انعکاس مطلوب تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. کار در حوزه ادبیات و دل‌نشینی آن نیازمند تلاش جدی و برنامه‌ریزی قوی است که دوستان در شورای سیاست‌گذاری مسابقه روی آن کار کرده‌اند.

وی افزود: ما هم در حوزه هنر در حال تولید شصت کاریکاتور در باب پاسخ‌گویی هنری به اهانت به پیامبر اکرم (ص) در سراسر کشور هستیم که به زودی رونمایی خواهیم کرد و در این موضوع می‌توانیم با این مسابقه در زمینه‌های مشترک همکاری و تعامل داشته باشیم.

* انجمن ادبیات ققنوس دانشجویی وارد نقش آفرینی مسائل روز کشور شده است

محسن جهانی معاون فرهنگسازی سازمان بسیج دانشجویی کشور در این مراسم گفت:  یکی از دست آورد‌های انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس این بود که وارد نقش‌آفرینی در مسائل روز شد.زمانی که می‌خواستیم این مجموعه نوپای دانشجویی را شکل دهیم، دیدگاه‌ها این بود که یکسری مجموعه به‌صورت حرفه‌ای درحال فعالیت هستند و کار‌های دانشجویی در این میان جایگاهی ندارند و یا موازی‌کاری می‌شود، اما ما مثل آن کشاورزی هستیم که دانه‌ای را می‌کارد و مواظبت می‌کند تا رشد کند و بعد تمام مجموعه‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های این نهال رشد کرده و این دانشجو‌های مستعد استفاده کنند.
 
وی افزود: انجمن ادبیات سابق بر این نیز برنامه‌های خوبی همانند ذائقه‌سازی فرهنگی و نشست‌های مختلف با اساتید ادبیات را داشته است که موضوعات همه آن‌ها یا مسائل روز بوده و یا مسائل اساسی ادبیات امروز ماست. در این مسابقه همانند جشنواره‌های بزرگ انتظار آثار عجیب‌وغریب نداریم و بیشتر کسانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند برای ما اهمیت دارند.

وی گفت: این انجمن نوپااست و تاکنون فعالیت‌های خوبی داشته و نهاد‌های مختلف مانند بسیج دانشجویی، بنیاد روایت فتح، واحد آفرینش‌های ادبی و حوزه هنری هم استقبال خوبی کرده‌اند. ما می‌توانیم ورود کنیم و به صورت حرفه‌ای کار‌ها را انجام دهیم، اما بر روی انجام کار توسط دانشجویان و رشد آن‌ها تعمد داریم و دراین‌میان حتی ممکن است که اشکالاتی پیش بیاید که ما در کنار این هسته‌های دانشجویی هستیم و از آن‌هاحمایت می‌کنیم. این برنامه نیز باتوجه به این‌که موضوع روز است هم می‌تواند زمینه شناسایی استعداد‌ها باشد و هم می‌تواند ظرفیت خوبی باشد تا نگذاریم این اتفاق مهم عادی‌سازی و فراموش شود.

 وی اضافه کرد: در گام بعدی اگر بتوانیم با پشتیبانی نهاد‌های هنری و نهاد‌های متعهد، این کار را به سمت خروجی‌های جدی و انعکاس وسیع در فضای رسانه‌ای ببریم اتفاق خوبی است. مثلاً همین نامه حضرت آقا در فضای مجازی انعکاس قوی داده نشد و در این مسابقه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

* استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی در حوزه فرهنگی/ تشکیل انجمن سواد رسانه‌ای

سپس مهرداد توکلی، مدیر هنری و رسانه‌ای سازمان بسیج دانشجویی کشور و رئیس شورای سیاستگذاری این مسابقه گفت: ازدغدغه‌های اصلی بنده به‌عنوان مدیریت هنری و رسانه‌ای سازمان بسیج دانشجویی این است که از ظرفیت‌های دانشجویان سراسر کشور و همین طور نهاد مردمی بسیج با تمام توان استفاده و کار تخصصی فرهنگی و هنری مورد نیاز روز جامعه تولید و منعکس شود. ما در این حوزه نگاه بسیار جدی‌ای به نقش آفرینی تخصصی دانشجویان هنرمند داریم و جشنواره دانشجویی ققنوس نیز در راستای این نگاه و ایجاد فضا و بستر برای فعالیت و نقش‌آفرینی تخصصی جوانان و دانشجویان هنرمند در سراسر کشور را فراهم کرده است.

وی افزود: صرفاً یک نگاه مقطعی به دانشجو و جشنواره نداریم بلکه در تلاشیم که دانشجو بعد از فراغت از تحصیل هم همکاری خود را با مجموعه ادامه دهد. با توجه به رسالت مدیریت هنری و رسانه‌ای پس از استعدادیابی برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره ققنوس سراسر کشور را ساماندهی کرده و برای اولین بار بانک اطلاعاتی هنرمندان دانشجو را تشکیل دادیم. در همین راستا از ظرفیت‌های این جشنواره استفاده کردیم و هسته‌ها و انجمن‌های مسئله محور هنری در استان‌های کشور شروع به تشکیل شدن کردند و کار اصلی جشنواره آغاز شد.

توکلی ادامه داد: یکی از این انجمن‌ها، انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس است که در عین استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی از اساتید و نخبگان عرصه ادبیات نیز بهره می‌برد. در کنار این انجمن، انجمن‌های فیلم، تئاتر، هنر‌های تجسمی، شعر، عکس، سواد رسانه و انجمن‌های دیگر هم درحال شکل گیری هستند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که استفاده از تجربیات اساتیدی مثل حبیبی که امسال نیز دبیر اجرایی جشنواره جهانی هنر مقاومت هستند در اولویت‌های اصلی ماست.

وی ادامه داد: ما از دوستانمان در نهاد‌های مرتبط از جمله وزارت ارشاد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، حوزه هنری و بویژه اقشار و رسانه‌های انقلابی هم دعوت می‌کنیم تا از این استعداد‌های شناسایی‌شده که در قالب هسته‌های مسئله محور دانشجویی در سراسر کشور درحال فعالیت هستند در برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف خود در قالب‌های اجرایی و تولید محتوا در دبیرخانه و برنامه‌های خود استفاده نمایند.

وی خاطر نشان کرد: درباره این مسابقه نیز شورای سیاست‌گذاری به همت انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس شکل گرفته است که درباره مراحل مختلف مسابقه تدبیر و برنامه‌ریزی کرده است. در عین تشکر از رسانه‌ها یک گلایه‌ای از رسانه‌های انقلابی دارم و آن‌هم این‌که در برنامه‌هایی مثل این حمایت کامل نمی‌کنند. در این جهت نیز ما در حال تشکیل انجمن سواد رسانه‌ای هستیم که این خلأ را پر کند.

* فعالیت‌های هنری دانشجویان همواره ماندگار خواهد شد

در ادامه حمید بالایی گفت:  به نظر من نفس برگزاری همچین برنامه ای، فارغ از نتایجی که البته با توجه به اخلاصی که در کار دیدیم حتماً نتایج خیلی خوبی می‌شود،در نگاه مقام معظم رهبری انتظاراتی از بسیج دانشجویی هست که بخشی از آن‌ها ناظر بر تربیت نیرو‌های دغدغه‌مندی که در حوزه‌های مختلف انقلاب اسلامی و عرصه‌های مأموریتی آن بتوانند نقش‌آفرینی کنند و بخشی از این انتظارات نیز ناظر بر ایفای نقش در مسائل اصلی در حوزه‌های مختلف می‌باشد که دانشجوی بسیجی با توجه به استعداد‌ها و مقتضیاتی که دارد، می‌تواند در این زمینه‌ها اثرگذار باشد.

 

وی افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی که به صورت تخصصی در بسیج دانشجویی درحال فعالیت می‌باشند و در بخش‌های مختلف هنر مثل ادبیات که در گذشته نیز در سازمان بسیج دانشجویی پرداخته می‌شده، نشان‌دهنده این است که بسیج دانشجویی به تخصصی‌تر شدن در این زمینه‌ها که مورد انتظار حضرت آقاست نزدیک‌تر شده است. چنین جشنواره‌هایی دانشجویان با استعداد را که در این مورد در زمینه ادبیات می‌باشد، شناسایی می‌کند و بعد امکان ارتباط و تعامل و حرکت به سمت فعالیت تخصصی را شکل می‌دهد که فارغ از نتایج جشنواره‌ها مورد توجه است.

وی افزود: جنس فعالیت‌هایی مثل این کار و فعالیت‌های این هسته‌ها و انجمن‌ها بیشتر از آنکه سیاست‌های ابلاغی باشد، سیاست‌های بلوغ محور و برآمده از بدنه دانشجویی و پویایی و نشاط موجود در فضای دانشجویی است. این نوع پرداخت نشان‌دهنده این است که دانشجو‌ها این ظرفیت را دارند که حتی در فضای بین‌الملل و در دفاع از ساحت پیامبر اکرم (ص) ایفای نقش کنند و به میدان بیایند و اثرگذاری داشته باشند.
 
بالایی خاطر نشان کرد: این‌که دامنه مخاطبین این مسابقه جامعه بین‌الملل انتخاب شده است اتفاق خوبی است که البته کار را سخت‌تر می‌کند و نیازمند مدیریت هوشمندانه و پرتلاش می‌باشد که ان شاء الله مبتنی بر رهیافت‌های تعریف شده منشأ خیر و اثر زیادی خواهد شد.

وی تاکید کرد: یکی از انتظاراتی که حضرت آقا از مجموعه‌های ارزشی جوان دارند این است که با جوانان جهان، چه حوزه جهان اسلام و چه در سراسر دنیا ارتباطاتشان را افزایش دهند و ضریب تاثیرگذاری بر آن‌ها را مبتنی بر اندیشه و مکتب فکری اسلام بالا ببرند. یک چنین برنامه‌هایی می‌تواند بستر ارتباط‌گیری و تعامل بیشتر این‌چنینی با دانشجویان کشور‌های دیگر را فراهم کند که ان‌شاءالله یکی از اتفاقات اصلی در حوزه هنر و رسانه‌ای سازمان که رقم می‌خورد همین است؛ چراکه این ارتباط در حوزه‌های دیگر مانند سیاسی وجود داشته، اما در عرصه هنر تاکنون به‌صورت جدی روی آن کار نشده است و خود این کار می‌تواند شروعی بر این اتفاق باشد.

بالایی گفت: امروز هم در کشور ما الحمدلله ظرفیت خوبی از دانشجویان بین‌الملل وجود دارند که منتظر لبیک شما هستند، همچنین دانشجویان در خارج از کشور نیز که با استفاده از ابزار رسانه براحتی می‌توان با آن‌ها تبادل پیام کرد می‌توانند مخاطب این مسابقه و این اتفاق باشند.
 
وی ادامه داد: توهینی که به شخصیت پیامبر اکرم (ص) انجام شد، خود نیز از نکات جالب روزگار است، چراکه آزادی بیان را با هر قرائتی بررسی کنیم؛ که در مباحث شهید مطهری، این دانشمند بزرگ اسلام، بررسی شده است، اما کسی دیگر آزادی توهین را نمی‌پذیرد. این پذیرفته شده نیست.

بالایی تاکید کرد: در جهان اسلام واکنش‌های سیاسی کم نبوده است، اما واکنش ادبی، هنری و رسانه‌ای که بتواند در تاریخ ماندگار شود خیلی انجام نشده است، چراکه آنچه رسوخ می‌کند در تاریخ و فرهنگ و از آن روایت‌ها برداشت می‌شود و آن چیزی است که از زبان هنر و رسانه منتقل می‌شود.

 وی یادآور شد: واکنش‌های سیاسی معمولاً کوتاه‌مدت هستند و نمی‌توانند جهت‌گیری‌های فرهنگی تمدنی را تغییر دهند، اما ممکن است یک متن ادبی خوب، یک اثر هنری فاخر در تاریخ ماندگار شود و آثار و برکاتی داشته باشد که حتی نسل‌های بعدی از آن استفاده کنند.

بالایی گفت: امیدواریم این فراخوان و این مسابقه کمک کند به خلق آثار ارزشمند ادبی که ان‌شاءالله زمینه آشنایی و اثرگذاری دانشجویان داخلی و خارجی را در این موضوع فراهم کند.در مجموعه بسیج دانشجویی نیز همیشه حمایت از این نوع فعالیت‌ها بوده و خواهد بود که با میدان‌داری خود دانشجو‌ها ان‌شاءالله این فعالیت‌ها به ثمر خواهند رسید.

* این روز‌ها قلب  همه دانشجویان امت اسلام جریحه دار است

 در این مراسم سجاد فخرایی به عنوان نماینده دانشجویان بسیجی کشور نیز عنوان کرد: اهانت به ساحت قدسیّ پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، اهانت به همه انبیاء و اولیاء الهی است که از نگاه همه ‏پیروان آزاده‏ ادیان توحیدی محکوم و منفور است.

وی گفت: اسلام هرگونه توهین به ادیان الهی و پیامبران عظیم الشان در پیشگاه خدای متعال و مردم جهان مردود و عملی مطرود می‌شمارد. این روز‌ها قلب  همه دانشجویان امت اسلام جریحه دار است. اهانت به ساحت مقدس بهترین و متخلق‌ترین مخلوق عالم، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد است.

فخرایی تصریح کرد: دانشجویان بسیجی با ایجاد فراخوان «نامه‌ای از حضرت مسیح علیه السلام به شارلی» میخواهند عشق و ارادت خود را به حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم ابراز کنند و انزجار خود از این اقدام شنیع را نشان دهند و اعلام کنند در مقابل این حرکت شیطانی ایستاده اند.

وی افزود: حضرت محمّد مصطفی (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، آینه دار جمال و جلال پروردگار و محل تجلّی اسماء و صفات خداوند کریم،  اسوه‏ کامل بندگی و میزان عدالت و رحمت است. درود انبیاء عظام و فرشتگان مقرّب خدا بر او که رحمة للعالمین است و او محمدامین بر چکاد کرامت‌های انسانی ایستاده و همه‏ زیبایی‌ها و خوبی‌ها در دامنه‏ شخصیت‏‌اش شکوفا می‌گردد و تمام نیکویی‏‌های اخلاقی با او معنا می‏‌یابد.

وی افزود: پیامبر اعظم انسان و اسلام که نوید انبیاء الهی از آدم تا ابراهیم و امید موسای خلیل و بشارت عیسی مسیح (علیهم صلوات الله) است. او که مکتب انسان ‏سازش میعاد تربیت یاران برگزیده خدا و مجلای نور وجود اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است.

وی گفت: لعن و نفرین ابدی بر تاریکی پرستان و خفّاش صفتانی که نور فراگیر سیره و مکتبش را که با انقلاب اسلامی ایران درخشش دو چندان یافته بر نمی‌تابند و راه نجات موهوم خود را از مخمصه فراهم آمده توسط فرزندان راستینش در خاموش کردن نور خورشید نام و یاد و مکتبش می‏‌جویند غافل از آن که این تلاش‌های مذبوحانه جز به تابش روزافزون نور توحید و رسالت نخواهد انجامید.

لازم به ذکر است، در در پایان این جلسه از پوستر این مسابقه رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول